handdator

Visa fullständig version : motorn går olika vid olika väderslag

olabola
2003-08-14, 08:02
Fler som har problem att motorn går sämre vid vissa väderslag?
Motorn i fråga en v6a, 2.9.
Haft inne på diagnostik och fått reda på att den tydligen emellanåt dränks i soppa, blev rådd att byta lambdasonder vilket jag gjorde, felet hjälptes lite. Men som kille som körde diagnostiken sa, att det berodde oxå lite på hur vädret va, då bilen ibland går jätte bra utan problem, har gjort det hela sommaren nästan. Fram till i morse, lite kyligare ute samt kanske fuktigare, och nu så gick den dåligt, bluddrar och har sig, ingen ork och den håller på å dö. Låter typ som den inte går på alla cylindrar om man inte varvar upp den. med diverse avgas smällar och liknande som grädde på moset, skit kul med andra ord :( Bilen nästan hoppar fram om man inte slirrar på kopplingen då.

Någon som har nå tips på vad det kan vara, samt vad jag skall göra åt det hela?

Kanske lite luddigt, men jag hoppas någon förstår det hela.

manne
2003-08-14, 08:36
Testat att byta tändkablar/fördelarlock ?

olabola
2003-08-14, 08:52
Nej, har inte testat byta tändkablar eller fördelarlock, men skall försöka byta det nu när lönen kommer.

Dock så verkar tändningen fungera som den ska, men kan nog va värt å byta ialf.

olabola
2003-08-14, 09:25
Fördelarlocket kan väl knappast göra nån skillnad? Det är ju bara ett plastlock som skall skydda mot fukt/skit?
Och vad jag minns så såg det fint ut.

Persson
2003-08-14, 18:09
Om det kommer in fukt i fördelarlocket så tänder bilen dåligt, det är ju fördelarlocket som fördelar ut gnistan:D

olabola
2003-08-14, 18:51
Jo skall kolla det då. Fördelar lock är ju dessutom billigt, typ 100 lappen så det är ju inga större pengar där. Vad jag minns så såg det dock fint ut. Men men kan ju alltid byta försäkerhets skull.

Ialf så verkar bilen ändå tända till som den skall, så det kanske är nått annat man skall byta/kolla på?

SierraV6
2003-08-14, 19:16
Hej!

En ren gissning, men det kanske kan vara insugstemperaturgivaren? Har en sån på min 2,9:a. I och för sig har den aldrig krånglat men den kan ju vara värd att kolla upp. Har ju i alla fall med temperatur att göra.

/Anders

olabola
2003-08-14, 19:42
Jo funderat oxå på tempsensorn, köpte en sådan, men självklart så stämde inte anslutningen till min. Har haft sån himla tur med allt :(
Brossan har oxå en v6a, men tro itne att lambda sonder, tempsensor och liknande ser likadant ut icke..

SierraV6
2003-08-14, 19:45
Vilken färg var det på givaren du köpte? Grå eller vit?

/Anders

olabola
2003-08-14, 21:15
Tempsensorn osm ja köpte va ja, först är den ju av koppar typ, dvs guld, men plast biten i infästningen harj ga för mig va mörkgrå, finns det olika modeller eller?
HIttils så har ju mekonomen där ja köpt delar lyckats ge mig fel saker hela tiden, även när det står att det ska vara till just min bil modell, lite surt.

Cosworth Robban
2003-08-14, 21:42
Troligen så är din motor avsedd för en annan marknad eller så har du tagit fel givare! Min Sierra gjorde likadant när det regnade ute, vara "bara" att byta rotor och fördelarlock och kablarna så gick den som en klocka igen, bytte även kamremmen i samma veva och den har aldrig gått så bra som nu..

ToTTe
2003-08-14, 22:07
Farsan sprayade tändkablarna med kontaktspray på scorpan. Den gick o röck innan men efter sprayningen så gick den klockrent igen. Kan vara värt att testa.

SierraV6
2003-08-14, 22:25
Originally posted by olabola
Tempsensorn osm ja köpte va ja, först är den ju av koppar typ, dvs guld, men plast biten i infästningen harj ga för mig va mörkgrå, finns det olika modeller eller?
HIttils så har ju mekonomen där ja köpt delar lyckats ge mig fel saker hela tiden, även när det står att det ska vara till just min bil modell, lite surt.

Det finns lite olika modeller ja. Dels finns det två olika givare som mäter temperaturen på vattnet, det var en av dem som du köpte. Den är grå och sitter under insuget. Sen finns det en till mindre givare som mäter vattentemperaturen som sitter alldeles bredvid den som du köpte. Den du köpte går till styrdatorn och den mindre går till mätaren.

Den givaren jag tänkte på sitter uppe på luftkammaren (plenum) och har en vit plastkontakt. Om du tittar framifrån motorn så sitter den på vänstra sidan. Tydligen är det inte alla 2,9or som har denna givare. Finns visst vissa som har en bränsletemperaturgivare istället och som sitter på fuelrail alldeles bakom luftkammaren.

Om du hittar den så kan du ju mäta motståndet genom den vid lite olika temperaturer så kan vi jämföra värden. Då kanske du slipper köpa en ny i onödan.

/Anders

olabola
2003-08-15, 08:58
Ok, så det är ju typiskt, även fast det är samma motor så är det ändå olikadelar till dom. smart :(
Jo den ja köpte sitter underinsuget på vänster sida om man står framför motorn.

Ska försöka kolla på det ihelgen vilken du menar. Annars så verkar ju du ha en himla koll, kan få ta dig en titt på min bil ;) hehe....:p

SierraV6
2003-08-15, 09:36
Nja, vet inte om jag har så stor koll. Har bara provat att byta de där givarna när min strulade, eler rättare sagt jag trodde att den strulade :)

Min 2,9a kan vara lite kinkig att starta vid vissa temperaturer, men med en liten knuff på gasen så går den alltid igång. Trodde att nåt var fel på den men jag antar att den bara är sån. Inte mycket att göra åt.

/Anders

olabola
2003-08-15, 09:42
Nja, min måste man stå och varva när det händer, komemr lite avgas smällar osv. Allt detta började då ja bytte till 2,5" system och en dämp, kanske kan ha med det att göra? Men samtidigt skall det ju va skit samma vad man har bakom katten.

Är dom där givarna dyra då? Ska försöka kolla på det så snabbt som möjligt.

PrimusRex
2003-08-15, 09:43
Ugh,

Min har oxå betett sig på samma sätt ...

Bytte tändstift, kablar samt rengörning av fördelarlocket. Då försvann mina problem.

Dock ska noteras med tändstift så är dom känsliga om dom har gått sura dom blir alldrig sig lika. har provar bränna ur dom med gasol men inmte sen bytta jag och Vola!!! det funkar ...

PrimusRex
2003-08-15, 09:44
ja just det ja, om den går FET så det rinner soppa i katten är det inte bra.. min bran upp!!! dock var det fel på en lamdasond då!!!

olabola
2003-08-15, 09:48
Originally posted by PrimusRex
ja just det ja, om den går FET så det rinner soppa i katten är det inte bra.. min bran upp!!! dock var det fel på en lamdasond då!!!

Va brann din upp?! :eek:

Hmm, kanske skall kolla upp det lite snabbare då, inge kul om den börjar brinna.. ja har ju dock bytt lambda sonder på min. så de skall ju inte va fel.

PrimusRex
2003-08-15, 10:15
Man brukar akka att den "Brinner upp" när den går sönder helt PGA soppa i katten...

SierraV6
2003-08-15, 11:04
Nja, min måste man stå och varva när det händer, komemr lite avgas smällar osv. Allt detta började då ja bytte till 2,5" system och en dämp, kanske kan ha med det att göra? Men samtidigt skall det ju va skit samma vad man har bakom katten.

Är dom där givarna dyra då? Ska försöka kolla på det så snabbt som möjligt.

Ja billiga är de inte. Tror att lufttempgivaren gick på ca 300 hos Ford.

Jag skule nog provat att byta/rengöra tänddelarna först, verkar ju vara flera som haft liknande problem som löst sig efter att ha bytt/rengjort dem.

/Anders

olabola
2003-08-15, 20:58
Originally posted by PrimusRex
Man brukar akka att den "Brinner upp" när den går sönder helt PGA soppa i katten...

Menar du att bilen brann upp alltså bara skrot kvar eller är jag helt borta?

Sierrav6. Ska som sagt börja med nya tändkablar, nytt fördelarlock samt kolla så allt är rent och fint.

PrimusRex
2003-08-18, 09:55
Nej bilen finns kvar .... Katten pajade helt så det vart helt stopp i den... men hade vi inte märkt att en lamdan var trasig så hade den nya pajat rätt snabbt..

olabola
2003-08-18, 13:17
Ok, dock vet ja att mina katt är helt ok, revisär allt i tron om att katten va igensatt, men det va inga problem med den, såg nästan raktigenom den och inge stopp eller nå liknande.

Men tändkablage, fördelarlock, samt rengöring skall bli av nu i veckan.

olabola
2003-08-20, 18:55
Så då har man motert nytt fördelarlock, tändkablage, samt kollat så det inte är allt för skitigt. får se om de blir någon skillnad.

PrimusRex
2003-08-21, 09:42
Du har väll bytt stiften oxå hoppas jag??

olabola
2003-08-21, 11:33
nej,stiften har jag ej bytt. bytte dom för någon vecka/månad sedan och dom är fina och bra.

olabola
2003-08-22, 14:57
Vilka sensorer finsn det på motorn som kan känna av olika temperaturer väder skiftningar?

pari
2003-08-23, 10:56
nej,stiften har jag ej bytt. bytte dom för någon vecka/månad sedan och dom är fina och bra.
Tänk på att stiften kan tagit skada, så därför kan det vara bra att investera i några nya!