handdator

Visa fullständig version : Mondeo 02 tdci 16000 mil startar inte, hjäälp!

vingen
2006-10-12, 21:05
Har någon vänlig person på forumet lite idéer innan jag lämnar in den?
Felbeskrivning:

Det började här om dan, kl 07.45. Jag stod i en bilkö på tomgång när motorn plötsligt stannade, jag försökte starta igen, men det gick inte (startmotorn fungerade dock). Jag tog ur startnyckel en gång och sedan startade den direkt.

Jag körde sedan ca 7 mil (Uppsala-Solna) När jag vid 12-tiden skulle åka på lunch vägrade den att starta, den tände till ca 1 sekund just när jag vred på nyckeln, försökte flera gånger med samma dåliga resultat. Försökte nöta länge på startmotorn och då tände den till ett par gånger för att några sekunder senare börja typ hosta, det lät nästan som den skulle "baktända" om ni förstår vad jag menar?

Efter ca en timme (efter lunchen) provade jag igen och då startade den perfekt. Kl 17.00 när jag slutade jobbet startade den perfekt. På morgonen
dan efter (idag) startade den perfekt och lika så på lunchen men när jag skulle åka hem så totalvägrade bilen att starta. Jag provade att låsa /låsa upp bilen ifall att start-spärren hakat upp sig, jag testade att ta av batteri-kabeln en stund i fall att databoxen behövde en omstart men det hjälpte inte.

Fenomenet var hela tiden detsamma, den tände till ca 1 sekund just när jag vred på nyckeln.

Jag har vid några tidigare tillfällen varit tvungen att ta ur nyckel ur tändningslåset då den vägrat starta men då har det alltid gått att starta den sedan.

Kan det vara startspärren?
Eller igensatt bränslefilter?
Databoxen?
Dieselpumpen?

Snälla hjälp, jag vill inte åka kommunalt!!

/Vingen
-------------------------------------

motorcraft
2006-10-13, 16:26
provat med en annan nyckel? så de inte e imobilisern de e nå knas med?

nextuz
2006-10-13, 22:35
Hmm. om de är imobben så brukar den inte ens dra på startmotorn.. de bara klickar till o inget händer! SKa kolla de imorrn!

RS_racer
2006-10-13, 22:53
Så vida där inte är extra monterat larm med imobiliser, så går startmotorn trots spärren.. fords pats system bryter inte startmotorn.

vingen
2006-10-19, 07:30
Nu har jag märkt ett mönster, om bilen står avstängd i 4 timmar uppstår fenomenet (ibland), men om jag testar starta igen ytterligare 1 timme senare så startar den. Detta har alltså nu hänt två gånger, mina tankar börjar röra sig mot min gamla volvo som har problem med kallstarts ventilen.

Vet någon om det finns någon motsvarighet till kallstartsventil på en tdci-motor?

MVH
Vingen

vingen
2006-10-19, 07:36
Jag har testat med reservnyckeln, men det hjälpte inte. Ska prova nyckeln inlindad i aluminiumfoljie och se hur startspärren reagerar.

/Vingen

vingen
2006-10-19, 08:02
den är av typen: startmotor drar ej runt.

/Vingen

vingen
2006-10-19, 08:45
Han tror att det är en injector som inte håller trycket.
Systemet är av "common rail" typ, dvs trycket matas över alla spridare som öpnas på elektrisk väg. Om en spridare är dålig så att trycket blir för lågt kommer ingen elimpuls till någon av injectorerna.

Detta var ungefär vad Micke sa, jag tycker att det låter som en vettig analys.
Vad tror ni om den teorin?

Om det stämmer blir det en dyr historia.

/Rolle

Baby blå
2006-10-19, 09:10
Kör in bilen till en Ford verkstad o läs ut felkoderna.
Det kan finnas hundra olika svar på ditt fenomen.

Mvh

vingen
2008-07-02, 11:30
Felet var kamaxel-possitionsgivaren.