handdator

Visa fullständig version : Panik! Skum kupefläkt i Mondeo! Hjälp!!

rob
2006-11-24, 11:53
Hej!

Jag är i akut behov av tips gällande min kupeffläkt i Mondeon.. Hela bilen immar igen och jag kör typ i blindo:(

Vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet, men jag ska göra mitt bästa:p

Själva fläktmotorn fungerar. Men efter några sekunder blir luftflödet väldigt svagt, och det låter som att all luft släpps ut "under" instrumentpanelen!?

Men då jag snurrar reglaget från exempelvis "rut-blås" till den markeringen med en "fylld cirkel" som gör att fläkten inte går, och låter reglaget stå så en stund.......byggs nytt tryck upp igen och jag kan i några få sekunder få stabilt blås. Vad beror detta på?? Bifogar en bild på reglaget om min förklaring inte var tillräckligt bra!

Jag måste alltså "bygga" upp lufttryck genom att låta reglaget stå i läget som det gör på bilden innan jag väler exempelvis att få luft mot rutan. Men sedan blåser den bara luft i några sekunder för att sedan släppa ut det, som det verkar under instrumentpanelen eller nåt:confused:

OBS! Jag har ingen AC i bilen. Bilden är bara för att visa vad jag menar med reglaget.

Hoppas verkligen någon kan komma med tips!!

Mvh
Robert

rob
2006-11-24, 14:38
Ingen???

Är VÄLDIGT tacksam för allt hjälp jag kan få!

Mvh
Robert

rob
2006-11-26, 12:15
Är det verkligen ingen fordkännare på detta forum som kan komma med tips?:confused:

HenrikssonFord
2006-11-26, 13:28
Humma humma, visst är reglagen till luftkontitioneringen på mondeon vakumstyrt? Kanske har blivit ett hål någonstans som gör att det kommerin luft och därav ställs reglagen fel?

vargen
2006-11-27, 13:16
jag har liknande fenomen men bara om jag vrider fläktenhastigheten till höger.men jag trodde det skulle vara så .men jag tror att man kanske har ett dåligt kupefilter eller nåt.

rob
2006-11-27, 18:15
Grabbarna på det engelska ford mondeo-forumet ( http://www.fordmondeo.org/forum ) tipsade om att kolla upp ett eventuellt igensatt kupe/pollenfilter. Det var detta som orsakade problemet! Filtret var helt igentäppt:rolleyes:

Så som "vargen" skriver, kan detta problem ha med filtret att göra!

Tack för hjälpen grabbar.

Mvh
Robert

mumin
2008-06-25, 17:13
Var finns detta kupe / pollenfilter, dvs var tömmer man det???

Grabbarna på det engelska ford mondeo-forumet ( http://www.fordmondeo.org/forum ) tipsade om att kolla upp ett eventuellt igensatt kupe/pollenfilter. Det var detta som orsakade problemet! Filtret var helt igentäppt:rolleyes:

Så som "vargen" skriver, kan detta problem ha med filtret att göra!

Tack för hjälpen grabbar.

Mvh
Robert

32995
2008-06-25, 18:09
Det finns på passagerarsidan, precis framför vindrutan.
Under den svarta plasten, som bara sitter fast med några stjärnskruvar.

mondeo
2008-06-26, 06:33
Jag tror på ett vakumläkage, kolla alla slangar...

BollnäsMondeo
2010-03-13, 11:26
Jag tycker att det låter som ett överhettat kontaktstycke någonstans på väg till fläkten. Skulle kupefiltret sitta igen så skulle ju fläkten fortfarande snurra på som den ska även om det inte kommer någon luft. Ljudet du hör är nog ingen läcka utan att lagren i fläkten gnäller när den snurrar för sakta. Den går en kort stund och sen blir det dålig kontakt och den stannar av. Går fläkten längre tid innan den stannar om du sänker hastigheten på den ?`I så fall r det ett en glappkontakt på vägen.