handdator

Visa fullständig version : Mina bromsar är döda (Focus ST170)

moondust
2006-12-07, 22:29
Jag har haft lite problem med att jag har fått fylla på bromsvätska ibland.
men idag när frugan körde så slutade bromsarna att fungera bilen saktar in lite långsamt typ 5 km/h per sec med pedalen i golvet (livsfarligt).Man blir lite arg på tillverkarna att det ens ska kunna hända. jag trodde att oljan var slut så vi köpte och fyllde på men det hjälper inte (jag har stampat på pedalen länge).
Jag behöver snabba tips och råd av den som vet något om detta bromssystemet (bosch) för jag vet inget. kan det vara luft i systemet?
hur åtgärdar jag det? kan ju inte ens åka någonstans i dödsfällan.

MKT tacksam för svar

Tony

C
2006-12-07, 22:39
helt alvarligt och inge illa ment.

lämna in bilen och be ford kolla på det. garanti är bra å ha på jobb, någon som förhoppningsvis kan sin sak och vet hur det fungerar kommer att kolla på problemet och fixa precis det som behövs. bromsar är viktiga saker som du skriver i din post.

alla tillverkare använder istorsätt likadana konstruktioner idag så det kan alla skyllas för att det inte funkar egentligen.

vid bortfall på en kretts i dagens modärna bilar så försvinner ca 66% av rettardationen.. många som inte vet det. det är troligtvis det du upplever idag.

skulle jag gissa så skulle jag säga lekage på en krets eller huvudbromscylindern som har internt lekage. inge ovanligt, ser det minst 5 ggr per vecka på bilar.

mvh C

moondust
2006-12-07, 22:53
tack för hjälpen!

ska ringa ford imorgon

nextuz
2006-12-07, 23:22
Man brukar kunna misstänka fel om man får fylla på bromsvätska.. är ju inget som skall ta slut sådär!

Nilsson
2006-12-08, 15:22
rettardationen..

Vad betyder det?

JOCKO
2006-12-08, 18:23
Vad betyder det?

Inbromsning!!/J

C
2006-12-08, 22:48
den kraften som uppstår vid hastighetsminsking av ett objekt. ;) används ofta innom bilbranchen på utveckling och provning.

mvh C

Speed_freak
2006-12-09, 11:35
den kraften som uppstår vid hastighetsminsking av ett objekt. ;) används ofta innom bilbranchen på utveckling och provning.

mvh C

på bilprovningen kanske men in reallife?

;)

C
2006-12-09, 21:24
några jag har pratat med på AP och Brembo (båda "tekniker" i tyskland), några från scania, KTH studenter använder utrycket IRL.

mvh C

Speed_freak
2006-12-09, 22:02
några jag har pratat med på AP och Brembo (båda "tekniker" i tyskland), några från scania, KTH studenter använder utrycket IRL.

mvh C

ja men på en vanlig bilverkstad?

kommer man in till en verkstad och säger att rettardationen är dålig så tycker nog dom att det är nån viktigpetter som vill lämna in bilen

Nu till tråden. har varit med om på focus att en skrav på bromsröret gängat upp sig så det läckte där. han hade häller inte bromsverkan alls en morgon.
va bara att dra åt och lufta bromsarna ordentiligt

C
2006-12-09, 22:09
har jag skrivit att han ska säga det på verkstaden? nej. jag förklarade att ca 66% av retardationen försvinner om en krets läcker. jag säger retardarion för det är korrekt namn på det jag beskriver, därför skriver jag det. varför hänger du upp dit så mycket på det? spelar det roll eller?

patito
2007-04-26, 15:19
"Retardation" om man ska vara petig!!! :)

från wikipedia; "Retardation innebär negativ acceleration, som till exempel när någonting bromsar."

Bred
2007-04-26, 21:25
Herregud, strunt samma... Behöver inte tävla om vem som kan bäst å inte... Nu är det förklarat och fritt att användas!

Som jag förstod det av det första svaret så försvinner alltså 66% av all bromsverkan då ena kretsen försvinner. Vad jag inte kan förstå är hur de där 34% inte ska kunna ge en hyffsad inbromsning, ingen kraftig men ändå bestämd. Sedan kan det ju nämnas att även om en krets faller bort så har man väl alltid bromsverkan på 3 hjul. 2 tack vare den ena kretsen å det tredje tack vare handbromsen, eller (om nu inte det är hjulcylindern/oket där bak som läcker olja och skvätter ner hela trumman/skivan, för då hjälper ju inte handbromsen där)? Har själv bogserat en cheva van med bara en krets där jag inför korsningar fick bromsa ner både min tunga van och även den tunga king caben som drog mig (ca 4 ton)! Visst, ska väl medge att jag fick trycka på pedalen och att det inte precis blev någon tvärnit, men ändå hyffsad säker och bestämd inbromsning på inte särskilt många meter (å hastigheten "kanske" översteg 30 km/h om ni förstår va ja menar).

Kan ju dessutom nämna att jag lagade röret som var skadat med 2 skarvkopplingar och kunde glatt köra vidare, men! Nu försvinner det bromsolja ibland från den ena behållaren. Inget regelbundet, utan ibland försvinner det några gånger i rad å ibland en enstaka. Har kollat samtliga rör, bromsservon, huvudcylindern, ok och hjulcylindrar och allt ser tätt ut. Undersidan av huven visar inte heller några spår... Bilen har nu hållt på så i över 2 år 8kanske har fyllt på en 10-12 gånger, 2 besiktningar har den gått genom med bra bromsresultat, men vet fortfarande inte varför oljan försinner ibland...
Den enda funderingen jag har kvar är att bromsservon på något sätt släpper genom olja och skickar in det i motorn via vakumslangen... Visst låter det troligt :rolleyes:

Hur som haver, kom ifrån ämnet lite nu, tycker att 2 hjul borde ge mer än tillräckligt för en mjuk inbromsning.
Känns snarare som om att det är något fel vid huvudcylindern/bromsservon eftersom du inte har någon verkan alls.
Så till moondust, ja skulle uppskatta om du kunde berätta va det var för fel på bilen när reparationen e klar!

tack!