Visa fullständig version : spridare fråga sierra
Sune Jansson
2006-12-11, 00:37
Hej! Tänkte på en sak ang spridare o tillskott på sierra turbo, om man monterar dit tex spridare som flödar mer än org spridrarna på en kattad sierra, från en 740/940 turbo, när man turbokonverterar motorn, så kan man väl elimenera tillskotts soppan enär den får tillräckligt med soppa genom dom större spridarna.. Eller har jag fel??? Gustaf eller skogsberg liksom persson,lär väl kunna ge synpunkter o svar på detta??? Detta är en fundering som poppade upp liksom...:confused:
therealpinto
2006-12-11, 06:52
Visst kan man stoppa i stora spridare istället för original men om man inte kan mappa om sprutet kommer bilen gå alldeles för fett på tomgång, låglast och mellanlast - alltså så fort turbon inte laddar. Kör man en turbobil på gatan så laddar turbon kanske 10-15% av tiden...
Det tjusiga med extraspridare är just att man kan låta original sprut vara orört så att bilen går snällt och fint när turbon inte laddar.
På en "buskonvertering" är det inte så kinkigt hur mycket soppa motorn får på fullast, bara den får tillräckligt. På dellast (när turbon inte laddar) är det mycket mer noga för att motorn ska gå hyfsat.
/Gustaf
Hade en enkel PIC-5:a från GIK-Turbo på min turbokonverterade DOHC. Funkade fint med en backventil till MAP-sensorn bara mot laddtrycket. Klarar inte övertryck. Jag använde 2 st. extraspridare som satt i ett rör innan insuget.
Sune Jansson
2006-12-13, 20:33
Hade en enkel PIC-5:a från GIK-Turbo på min turbokonverterade DOHC. Funkade fint med en backventil till MAP-sensorn bara mot laddtrycket. Klarar inte övertryck. Jag använde 2 st. extraspridare som satt i ett rör innan insuget.
Pic 5 Vart får man tag på en sån idag?? Är inte det en dinosauriegrej som många kallar saker som inte är det senaste idag?? vad kan en pic 5:a kosta???
Tänk på att jag är 41 och har lekt med bilar sen tidigt nittiotal! GIK hade PIC-5 förut i alla fall. Ring och prata med Peter och hälsa från Johnny. Trevlig och hjälpsam gosse! 031-571220 dit.
Tidigt åttiotal, menar jag så klart:p
Okej nu är det såhär att jag har lekt med bilar sen sent 90-tal. Och jag vet att PIC-5 går att få från Dalhems :)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.