Visa fullständig version : Trimma mondeo 2.0 -94
Jag undrar om det finns något billigt och enkelt sätt att öka accelerationen på min mondeo, jag har börjat med 50% E85 utan konvertering och märkt en liten skillnad till det bättre, för om jag förstått det rätt anpassar bilen tändning och bränslemängd efter hur man kör och jag har lyckats höja tändningen i bilen tack vare lite hårdare körning. Målet är 100% E85!
Jag har märkt att den går bättre när det är dimma ute, finns det något man kan göra för att dra nytta av det?
Jag har undersökt lite om lustgas och elektrisk kompressor men kommit fram att det första är för dyrt och det andra för klent och osäkert (här på FMCS-forumet). Börja meka med kamaxlar och liknande saknar jag tid till just nu!
Bara lite angående etanolen,,, är själv inne på min tredje mondeo som alla fått rejäl smak på spriten och med upp till 60-70% E85 var det inga som helst problem för mig sommar som vinter och oåtgärdade bilar.
Och med det som då fanns till buds så kördes det med den första mondeon utöver 5000 mil och tre år på drygt 60% E85, sedan med en extra justerbar bränsletrycks regulator för problemfri drift på 100% E85 till den så såldes som etanolbil.
Nu finns det riktigt avancerade och även väl utprövade varianter på konverterings alternativ och i "nyförvärvet", en Mondeo 2,0 -99 sitter det nu den senaste varianten AutoFFV som jag hitills är mycket nöjd med!
Alltså är denna nu helt och hållet bränsleflexibel, precis som Focus FFV,,, även om jag inte tankat en enda liter bensin (utöver den mängd som E85 innehåller) på snart 9 år och 14000 mil med konverterade fordon. :-)
Var får jag tag på autoFFV?
Kolla in www.etanol.nu så finner du det mesta som rör etanol och bilar,, tyvär så har dess forum strulat en del, men där under egen rubrik finns en lista över återförsäljare för dessa boxar.
Och genom att denna är den senaste varianten har den inte nått ut till alla,, men den kommer mer och mer, men dess hemsida är: http://www.abcesso.santu.com/ En annan ny FFV variant är: http://www.fullflex.nu/index.do
Var får jag tag på autoFFV?
Här tex: www.etanolkonvertera.nu
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.