Visa fullständig version : fiesta 1,4 vit "sörja" i oljelocket!
lacrits68
2007-01-07, 18:31
Hej!
vad ska man gära för att få bort kondens fr oljan?
har en ford fiesta -88 1,4i.
bilen rulla ca 50km om dagen men ändå får man kondes i olja som man märker som "vit sörja" i olje locket!
ska man dra förbi den slangen som kommer fr vevhus ventilationen?
bilden förbrukar ingen kylarvätska men rykel lite blått vi kallstart men inte varm! biler går jämt och nätt inga konstigheter!
skulle det vara nåt alvarligt är det väll bara och köra till den skär! inte kanske lönt att mekkan en -88? inte värt ett piss tror jag!
tacksam för hjälp!
--J--
Blåröken är olja som brinner upp, troligen ventiltätningarna som är slitna och då rinner det ner olja i förbränningsrummet när bilen står, det brinner sedan upp vid start och skapar ett blått rökmoln.
Vitt i oljan är som du säger vatten, det hamnar där pga. av det läcker in vatten troligen pga. sliten toppackning. Men iof borde du märka att kylarvatten försvinner då o då.
SK Racing
2007-01-07, 19:34
Det låter som din vevhusventilation är täppt eller har nedsatt funktion, kolla så det inte är täppt i slangar och ev filter om det finns.
Försvinner det inte vatten i kylsystemet så är det inget som tyder på packningshaveri, utan det är kondensvatten som gör sörjan i din motor.
Inte lönt o meka??? jo det är det väl du använder ju bilen dagligen eller hur?
Lycka till
Jag har samma problem på en likadan. Köpt som reservdelsbil så det gör inget om den är paj. Men den vore behändig att ha medans jag lagar mondeojäveln.
Har kollar kompet också, 9,6,5,9, men den går väldigt fint. Just det att den går väldigt bra gör mig förundrar annars hade jag sagt topplockspackningen direkt. Har tömt den på olja nu och där såg det normalt ut, kanske lite blaskig olja. Men klet på oljesticka, i locket och sämre komp på de mittersta cylindrarna säger ju bara en sak. Men varför går den bra? Alla andra bilar jag haft som packningen gått på har det märkts när man kört att de gått sämre när de blivit varma eller att de helt enkelt gått dåligt allmänt.
kenkaniff
2008-11-06, 17:26
Jag har haft samma problem , vit "sörja" i oljelock samt på stickan.
Det har försvunnit nu , & jag gissar också på att det har med vevhusventilationen att göra, för nu roar han sig med att skjuta ur sig oljestickan då & då
Hm, skumt, då prövar jag att byta olja och ser vad som händer
Paroxyst
2008-11-07, 10:54
Hm, skumt, då prövar jag att byta olja och ser vad som händer
Ja vevhusventilationen kan vara lönt att se på men ett annat kan ju vara det att din oljetemp inte når upp till de 95°C som behövs för att få bort kondensvatten. En lösning till det kan vara att täcka över kylaren med t.ex. kartong för att få upp värmen i blocket.
Paroxyst
2008-11-07, 10:57
för nu roar han sig med att skjuta ur sig oljestickan då & då
Erhm, det är kan vara allvarligt. Du bör kolla upp det. Ifall maskin är i skick så ska med vevhusvent. tilltäppt inte kunna skjuta ut oljestickan. Det händer om man ant. har motornsliten och kolvringarna slitna så kompen blir hög eller att röret stickan sitter i inte klämmer fast stickan ordentligt utan den sitter löst där.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.