handdator

Visa fullständig version : Köpguide Ford Ka Mk1 (1996-2008)

RickardEM
2007-01-13, 03:17
Ford Ka introducerades den 11 september 1996.
Ka, vars designarbete ledes av Jack Telnack, är Fords minsta personbil och finns bara i 3-dörrars utförande. Bilen är baserad på Mk IV Fiestans bottenplatta.

Från början fanns det bara 2st modeller, Ka¹, Ka². Bas modellen var Ka¹, Ka² hade servostyrning, centrallås och elektriska fönsterhissar. Ka² kunde 1997 också fås med luftkonditionering och ABS bromsar.
1998 så kunde alla modeller fås med servostyrning. Samtidigt släppte Ford Ka³ som hade Ka² utrustning samt 14" lättmetalfälgar och elektriskt styrda backspeglar.
Vid introduktionen av färganpassade stötfångare passade Ford på att döpa om Ka¹ till Ka, Ka² till Ka Collection och Ka³ ersattes av LuxuryKa. Luxury tillvalet innebär uppvärmd framruta (QuickClear) och läderklädsel.
Ka modelserien utökades vid introduktion av Ka Style, placerar sig mellan Ka och Ka Collection.

Ford har också släppt begränsade utgåvor av Ka som:
Millennium Ka - Gullackad med lättmetalfälgar samt läderklädsel.
Ka Black - Även här läderklädsel och en speciel uppsättning lättmetalfälgar.

Under 2002 designade Ford om topplocket på Endure-E motor, som har anor från 60-talet, och kallades den sedan för Duratec. Duratec motorn hade 70hk mot 60hk i Endura-E.

Nästa generation Ka släpptes 2009 och är baserad på Fiat Panda. Det är ett av resultaten av Ford och FIAT's samarbete.

Motortyper
Endura-E
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 60hk vid 5000v/min & 105Nm vid 2500v/min

Duratec
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 70hk vid 5500v/min & 106Nm vid 3000v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda

Vikt och mått
Tankrymd: 42l
Längd: 3620mm
Bredd: 1639mm (1827mm med backspeglar)
Hjulbas: 2446mm
Cd: 0,36
Höjd: 1485-1413mm
Vikt: 887-911kg

Prestanda
Topphastighet: 155km/h Endura-E och 167km/h Duratec
0-100km/h: 14,7s Endura-E och 13,7s Duratec

Vanliga fel
-Tidiga Endura-E motorer kan lida av att kamaxlen slits onormal fort, lyssna efter ett onormal högt tickande.
-Tändstiften kan rosta fast i topplocket, kontroll och rengöring av dem vid varje service interval löser problemet.
-Bakre hjullagren slits snabbt på de första årsmodellerna, lyssna efter ett malande missljud från bakvagnen.
-Knackar och slår det i framvagnen kan det vara glapp i länkarmarna fram.
-Dålig livslängd på avgassystemets bakre ljuddämpare.
-Läckande styrväxel kan förekomma.
-Felaktig ljusinställning och ljusbild på de främre strålkastarna är ett vanligt fel enligt Bilprovningen.
-Rost kan finnas utefter dörrarnas nederkanter, grussprutt från däcken är orsaken.

Övrig information
På modeller med digital tripmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning, mm.
För att få fram denna information i tripmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.