handdator

Visa fullständig version : Sierra drivlina i Taunus

leistus
2007-02-25, 09:53
Har nyligen inhandlat en 77ans Taunus 1,6
Funderar nu på att uppgradera drivlinan lite...
Tänker mig då en sierra från åttiotalet med 2,0i å 5växlad typ9
Undrar nu vad som inte passar, jag har förstått att växellådsbalken
inte passar rakt av men at den ska gå at bygga om...

Frågorna lyder
1. Passar motorn rakt av och går elsystemet ihop utan större problem?
2. Passar kardanaxeln rakt på eller behövs en annan?
3. Räcker bakaxeln till eller behövs en grövre, isåfall vilken rekommenderas?
4. Kommer spaken upp på rätt ställe eller måste hålet göras om?
5. Hur e de me hastighetsmetarvajern, från sierra eller passar taunusens?
6. E de typ9-låda i alla sierra fram till 89 eller finns det med andra lådor också, och hur känner man då igen typ9:orna?

Annat man behöver veta?

okkarokka
2007-02-25, 11:20
-motorn passar bra..
-lådan passar oxå rätt bra spaken kommer upp på rätt ställe , bara balken som behövs byggas om lite:P
-kardanaxeln passar oxå rakt av i fall du har rätt hardy skiva
-bakaxel komer inte o hålla värst länge eftersom taunus 1.6 bakaxel e världens svagaste:P(har provat) kanske en från en 2l. skulle va bättre , men helst ska de ju va en atlas axel
-hastighets vajjern passar från taunus (iallafall på min men de e snävt) sierran borde oxå passa ihop me taunus tror ja..
-alla pinto(ohc) me 5växlad låda e typ 9
-ta kabelhärvan till sprutet från sierran o koppla de enligt therealpintos kopplings shema som e klistrat här på teknik delen

tempgivaren på den nya motorn kanske inte passar ihop me taunusens mätare men de löser du genom att byta till dne från taunus motorn..

tror de e allt du behöver veta nu.

lycka till:)

leistus
2007-02-25, 12:14
Låter som ett ganska heltäckande svar!
Man tackar och bockar! :)

leistus
2007-02-25, 12:57
Hur e annars med skillnaderna mellan 2,0 förgasarmotor å den me spruta?
Som med hästkrafter, vrid & förbrukning...

therealpinto
2007-02-25, 14:10
EFI-motorn har 115hk (versionen utan kat), förgasarmotorn 99-101 hk ungefär beroende på årsmodell. EFI-motorn går billigare och bättre på alla sätt.

/Gustaf

Bred
2007-02-26, 00:05
Annars kan du ju faktiskt ta EFI-motorn och sätt dit ditt gamla insug. Ser ju orginal ut och ingen som märker något.

therealpinto
2007-02-26, 06:47
Visst, men 1600 enportsförgasare och dito insug (vilket en finsk bil bör ha) blir lätt astmatiskt på en 2-litersmotor. Vill man åka med förgasare bör man ha 2-litersprylar.

/Gustaf

leistus
2007-02-26, 07:20
Tror nog ja kör med sprutan utifall att jag hittar en, dom borde inte vara så petiga på besikningen heller så de ska no gå!