handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem Zetec 2.0 / Focus -99

Magnus K
2007-03-13, 15:33
Har inte fått några svar på Focus-klubbens forum så jag flyttar frågan hit...

Bil: Focus -99 2.0 Trend

Symptom:
Ibland (oftast när bilen stått några dagar och det är fuktigt ute) hugger kopplingen i slutet av dragläget, dvs precis innan kopplingen är helt uppsläppt. Fenomenet försvinner efter 5-6 starter men återkommer när bilen stått några dagar igen. Huggen är kraftiga, ungefär som att tappa kopplingen med motorn på tomgång = känguruhopp...

Broms/kopplingsbehållaren har lagom nivå och den verkar inte sjunka (dvs inget läckage vid slavcylindern?)

Motorn suger i sig lite olja, men det är mest vid motorvägskörning = ganska normalt enligt en modern lågfriktionsmotor, tror jag.

Några tips på vad som hänt med min koppling?

Mvh
Magnus

C
2007-03-13, 15:55
att en koppling hugger oregelbundet kan vara symptom på att lamellen börjar att ta slut. det har hänt på en 323F som en bekant hade. den lamellen va inte vacker och tillslut så separerade ena sidan av lamelen.

nu säger jag inte att det är så på din, men det kan vara så. värme kan göra att den beter sig annorlunda mot kall.

mvh C

Magnus K
2007-03-13, 17:56
Ah, jo, det är ett troligt alternativ. Bilen har gått 13 tusen mil nu och det kanske är vad kopplingen klarar.

Jag lurade på om ex en packbox vid utgående vevaxel vid kopplingen var dålig och om oljan i så fall kunde orsaka fenomenet? (Men då borde kopplingen slira mer och mer, va?)

Är det något speciellt med kopplingen på Focus mk1 2.0 eller Zetec 2.0 i allmänhet? En verkstad jag pratade med påstod att "Focus byts det aldrig koppling på"? :confused:

Mvh
Magnus

C
2007-03-13, 18:10
det är faktiskt inte speciellt vanligt att man byter koppling på 1,6 och 2.0 focusarna, det är sant.

hade det varit olja så hade den dränkt den organiska lamellen och gjort att den hade slirat mer konsikvent, oftast mer och mer. den organiska lamellen suger efter ett tag åt sig olja om den är utsatt för det och då blir det värre och värre ja.

mvh C