Visa fullständig version : Felsöka skumma förgasarbilar.. Taunus -82
Måste ju få igång raggar bilen:D
Har en taunus -82 som har stått i många år, nu är det dax att den vaknar igen!
Den har svag gnista så jag har bytt konding och brytare till att börja med men jag minns inte hur man ställde in brytaren... Minns inte vlket mått eller vart man skulle ha det:) Det var ju så himmla länge sen man höll på med fögasare och brytare tändning..
SK Racing
2007-03-23, 17:52
Datsun kör med spelen 0,35 till 0,55 kanske liknande på Ford, had du taskig gnista kan kanske tändspolen med vara dålig?
Datsun kör med spelen 0,35 till 0,55 kanske liknande på Ford, had du taskig gnista kan kanske tändspolen med vara dålig?
Jag fick tips av Mikael S att testa 0,4 och nu hostar den iaf:) Måste ladda batteriet så ska vi se om den inte vill igång
En enkel grundinställning kan du ju göra genom att ställa remskivan på 0 grader, då ska brytarna öppna. Rotorn roterar åt det hållet den fjädrar åt.
Rotorn ska självklart peka mot ettans tändkabel.
Fullt öppningsgap 0,4 mm.
Cosworth 4x4
2007-03-24, 01:29
Måste ju få igång raggar bilen:D
Har en taunus -82 som har stått i många år, nu är det dax att den vaknar igen!
Den har svag gnista så jag har bytt konding och brytare till att börja med men jag minns inte hur man ställde in brytaren... Minns inte vlket mått eller vart man skulle ha det:) Det var ju så himmla länge sen man höll på med fögasare och brytare tändning..
Hej Peter
Det mest exakta är om du har en kamvinkelmätare och då skall dom stå på 48-52gr.
Det brukar gå bra att justera om man tar bort rotorn och låter en kompis köra på startern i korta intervaller alt. en lös knapp som man kopplar in startmotorn med !
// Micke
Tack för svaren! Jag har en kamvinkelsmätare nånstans.. Jga har även hafft en rep hand bok till granada där allt har stått, men det verkar ha försvunnit i flytten...
Troligast kommer jag få ta upp och rengöra förgasaren också, den har stått i nästan 10år:)
SK Racing
2007-03-24, 06:52
Troligast kommer jag få ta upp och rengöra förgasaren också, den har stått i nästan 10år:)
Meddela vad du hittade i den... kan finnas en del fina saker i gamla bränslesystem:D
Jag har en gammal Sierra handbok hemma hos mammsen o pappsen som låg i min brors Sierra 84, boken är från tidigt 80 tal så kanske det står nått om tändningen där, ska kolla i dag så återkommer jag.
Hej! Sedan man bytt brytare måste man förstås kolla tändtidpunkten, för den kommer ju att rubbas. Detta är förstås självklart, men jag skriver det ändå. MW
Hej! Sedan man bytt brytare måste man förstås kolla tändtidpunkten, för den kommer ju att rubbas. Detta är förstås självklart, men jag skriver det ändå. MW
Hade jag inte en tanke på men det är självklart för mej att kolla tändningen på en bil jag inte kört förr eller nyss skaffat:) Men nu när du säger det så är det ju självklart, det var för länge sen och för kort tid man pysslade med brytar tändning...
Ok, fick igång den :)
Meeeen... Den låter "lite" konstigt och det skjuter eld ur förgasaren... Iofs är det ju manligt men jag vill helst att den slutar med detta:) Tips? Gjorde en film snutt om det hjälper:) Tändningen är ställd ok iaf.
http://web.telia.com/~u28010103/taunus.wmv
"Högerklicka, spara som" eller streema, funkar vad som helst:)
Känner mej lite handikappad utan mina felkoder:D
therealpinto
2007-03-24, 18:35
Hm. Skulle säga fördelare 180 grader fel, kammen 180 grader fel, ventiler som ligger på eller möjligen tändkablar i fel ordning. Svårt med film dock, lättare irl.
Har bilen stått kan risig bensin göra mycket konstigt också.
Bara en anledning till att man ska köra med MS istället ;-)
/Gustaf (som flyttat ut vita Caprin med förgasar-Pinto ur garaget idag en sväng, när förgasarbilarna funkar är de ändå charmiga på nåt sätt)
Ford_Taunus
2007-03-24, 18:57
Dedär har jag aldrig varit med om , hur tokigt än mina bilars tändning må ha stått :P
Din bil är unik ;)
Snygga förgasarlågor (?)
Bensinen bör vara kring 10år...
Kan jag ha satt fördelar locket felväg? Nää, då blir jag besviken på mej själv...
Målet med denna bil just nu är att den ska ta sig ur ladugården själv:)
Blir det nått seriöst så blir det såklart ett MS på den:)
Snygga förgasarlågor (?)
:D Dom va rediga
therealpinto
2007-03-24, 20:03
Ett av de första mekarmisstagen jag gjorde var när far och jag satte kammen fel på vår Taunus -76, då fick vi fina förgasarlågor. Det bör ha varit 1985, sommaren efter krockades bilen...
/Gustaf
Ett av de första mekarmisstagen jag gjorde var när far och jag satte kammen fel på vår Taunus -76, då fick vi fina förgasarlågor. Det bör ha varit 1985, sommaren efter krockades bilen...
/Gustaf
Ja jag har dubbel kollat allt nu, nollningen är ok, tändkablar och allt annat också. Jag får nog lyfta kåpan och titta om kammen står fel..
-85 ja.. då var man tre år:D
granadadr
2007-03-24, 21:16
Bensinen bör vara kring 10år...
Kan jag ha satt fördelar locket felväg? Nää, då blir jag besviken på mej själv...
Målet med denna bil just nu är att den ska ta sig ur ladugården själv:)
Blir det nått seriöst så blir det såklart ett MS på den:)
:D Dom va rediga
TURBO;;;;:starter:
Ford_Taunus
2007-03-24, 23:05
Kompressor-Pinto! FLER BEHÖVS!!
Cosworth 4x4
2007-03-24, 23:37
Ja jag har dubbel kollat allt nu, nollningen är ok, tändkablar och allt annat också. Jag får nog lyfta kåpan och titta om kammen står fel..
-85 ja.. då var man tre år:D
Hej igen Peter
En liten fråga , varför ställdes bilen undan för 10 år sedan ??
Det var inte så att något hände med den och det var därför den ställdes undan ??
Ta ett kompprov , jag tycker det där låter som en bränd ventil alt. en ventil som "står på" !!
Det var ovanligt på personbilarna men rätt så vanligt på Transiterna !
Annars en grej som kunde göra att den skjuter så där när man "gasar på" är backventilen till accpumpen !
Ta bort själva accmunstycket ( det är den grejen med 2 pipar där soppan kommer när man gasar på ) Själva skruven är en backventil , skaka på den så skall det skramla om den om den är OK , det sitter en blyplomb i själva mejselspåret som kan lossna och under den ligger det en stålkula , det har hänt att plomben lossnat och kulan hoppat in i motorn och sedan har plomben ramlat i läge igen ( Har hittat några kulor som suttit i kolvtoppen men även slagit sönder ventiler / säte ! )
detta gör att motorn kan "skjuta" vid gaspådrag men den brukar då gå bra vid jämn gas därför tror jag att det är det 1.a alternativet !!
// Micke
Jag vet faktist inte varför den ställdes bort... Den stog i ladugården på gården vi köpte:) Jag fick ta över den för en femhundring.
Kompprov skulle vara bra.. om jag hittar mätaren... Fan va mycke som försvinner när man flyttar, jag har faktist letat den:)
Men den smäller konstant, om du kikar på filmen så små smäller det hela tiden även på tomgång, det kan inte avra så att det är nån flotör historia som hakat upp sig eller nått så den får konstant för mycke soppa?
Hittar jag inget när jag tar upp kåpan (vilket jag inte tror) så blir nog nästa steg att ta upp förgasaren och kika:)
Cosworth 4x4
2007-03-25, 12:33
Jag vet faktist inte varför den ställdes bort... Den stog i ladugården på gården vi köpte:) Jag fick ta över den för en femhundring.
Kompprov skulle vara bra.. om jag hittar mätaren... Fan va mycke som försvinner när man flyttar, jag har faktist letat den:)
Men den smäller konstant, om du kikar på filmen så små smäller det hela tiden även på tomgång, det kan inte avra så att det är nån flotör historia som hakat upp sig eller nått så den får konstant för mycke soppa?
Hittar jag inget när jag tar upp kåpan (vilket jag inte tror) så blir nog nästa steg att ta upp förgasaren och kika:)
Hej igen
Har tittat på filmen , hade det varit en transit så hade sagt bränd ventil direkt utan kompprov , men då det är ovanligare på personbilarna så skulle jag börja med ett kompprov som 1.a grej innan jag överhuvudtaget gör något mer !
Svartryker den ??
Det borde den göra rätt rejält om det vore flotören samt att den borde stanna rätt fort ( den blir "sur" ) och vara svårstartad sen om den överhuvudtaget startar !!
// Micke
SK Racing
2007-03-25, 19:15
jag tittade i min gamla sierrabok men det stog inget om brytaravstånd i den så alla sierror har tydligen brytarlösa system.
Jag tittade på din filmsnutt och det låter inte bra... Det låter som ett enormt gnisthopp från tändkabel till chassit, ett annat alt som jag kom på ang det ljudet var på brossans gamla sierra som toppackningen gått åt pipan på mellan 2 cyl och det lät något liknande faktiskt.
Sedan som skrivits innan så kan det ju vara så att du har anliggande ventiler samt att kamen står fel.
Det är inget fel på förgasare:D Jag gillar dom för det finns bara en felkod på dom: Fungerar eller inte fungerar och det är bara bra enl mig:)
Lycka till
Nuuu hitta jag felet, det var en avgasvippa som hade ramlat av:D
en kammen ser ut att vara i ruskigt bra skick.. den måste vara bytt, det står made in england på den också, nån som känner igen betäkningen bak på den? Det står Z5410 och lite längre ner står det 3K (sista bilden)
Bara att gratinera då, det felet hade du inte hittad även OM du hade dina älskade felkoder. :-))
Bara att gratinera då, det felet hade du inte hittad även OM du hade dina älskade felkoder. :-))
Äh, ja de e sant:)
tack!
Åh, jag hade en 81a. Då har du bottenplugg på tanken, det var det inte 81 men på 82. Kolla alla jävla slangar även om du fått igång den, de brukar alltid vara nån som läcker.
Egentligen borde alla ha en Taunus. jag får troligen veta i påsk om jag får köpa en 77 kombi. Jag har velat ha en kombi i över 10 år.
Släggmek
2007-03-27, 16:16
Lugn bara... :) Först ska kilen på vevaxeln (den som håller remskivan) stå rakt upp i linje med pilen som finns i ett av hålen på kamdrevet (det ska vara i botten), samtidigt ska rotorns spets peka på ett jack i kanten på fördelaren, och sitter inte den bakåfram (shit happens, jag lockade ut bylingen med en sån där "flamstart" en gång innan jag kom på att sätta den rätt väg... :D) så är det grundtändningen. Det ska den gå bra på, fast det är såklart bäst att kolla med lampa, vanliga SOHC-Pinton gillar ganska hård tändning för att ge sitt bästa.
Brytaren ska ha nånstans 0.45-0.55 mm gnistgap om jag minns rätt, brukar slött sätta yttersta spetsen på en vanlig plattmejsel precis ner emellan som mått, funkar på min bruks-Taunus men å andra sidan går den igång på vad som helst nästan.
Gammalt bränsle är skitskumt, töm tanken. Weber DGV och syskonen brukar sällan ställa till nåt, men har den stått länge kan hartsavlagringar av bränslet ha satt igen munstyckena. Kan behövas att ta loss och bada i fotogen eller lacknafta ett dygn, men enklast är att slå i en flaska injection cleaner av nån bra sort i max 10 liter bränsle, det brukar få loss skiten efter några mil är min erfarenhet.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.