Visa fullständig version : Granada bra modell?
hej
har lite frågor om en bil! är en granada 3000GXXL-1974 är detta ngn lyxmodell el liknande ? har nämligen kommit i kontakt med en men fick aldrig chans att titta vad det satt för motor i en sån?
ngn som vet lite fakta om dem? såg nämligen ut att vara lite cool att ha
mvh jocke
SK Racing
2007-04-15, 17:55
motorn ska vara en 3 liters V-6á, Essex heter den om jag inte minns fel, är det Ghia så är det inslag av trä i dörrarna och om jag inte minns fel även panelen.
jo det va det...mycket trä och över handsfaket så va det en FET klocka med krom kant :)
nån bil som man kan tänkas att ha som sommarbil ?
therealpinto
2007-04-15, 18:03
3000 GXL (ett X) har som sagt en 3-liters Essex på 135-138 hk. GXL är en lyx/sportmodell, ballaste som fanns :-)
Mycket trevlig glidare, värd att spara och ta hand om.
Gustaf
så om jag har fattat detta rätt så med 2st X så är det all lyx utom den ballaste motorn?
therealpinto
2007-04-15, 18:53
Fast den finns inte med två X...det är GXL och 3000 är ballaste motorn. 1974 kunde man inte få roligare Granada än så, Ghia kom väl 1975 om jag inte minns fel.
/Gustaf
3000 GXL är det absolut bästa som finns ;)
Bättre bil finns inte imo :)
hmm ok konstigt för när jag sökte på regnummret så fick jag fram att den hette just GXXL... blir väl till att ha nått att pula på dåra :) verkar bra med pulver i den iaf :) hehe såg riktigt fräsh ut i inredningen men dock inte i lacken :P hoppas den är fräsh i motorn då :)
Regnr: .... Färg: GRÖN
Fabrikat: FORD GRANADA 3000GXXL
Årsmodell: 1974 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2004-11-22
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-04-14) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 13 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1974-06-25 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej
Tekniska data
Effekt kW: 101 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1560
Max lastvikt: 300
Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 175-14
Kaross: Täckt, Taklucka (04)
Skattevikt: 1560 Tjänstevikt: 1560
Totalvikt: 1860 Sänkt totaltvikt: 1860
Längd: 475 Bredd: 181
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG
Speed_freak
2007-04-15, 22:28
ska du köpa?
mr Costin
2007-04-16, 05:37
Det är fel, det finns inget som heter GXXL, det ska vara GXL. Du får väl se vad som står på bilen. Fanns en senare modell som hette GHIA X, men det var senare.
GXL var topp snofs modellen innan GHIA kom. Motorn är en 3 liters V6a och det ÄR ballaste motorn som fanns vid den tiden. Vad är det för kaross, 4 dörrars eller kupé?
SK Racing
2007-04-16, 06:20
Ghia X är väl den nyare Granadan fast med skininredning o kromad grill o lite lullul, som inte såldes i sverige. Eller har jag fel nu?
therealpinto
2007-04-16, 06:35
Det stämmer, ungefär, Ghia X kom till de sista årsmodellerna men som med allt annat godis från Ford på 1980-talet, såldes den inte i Sverige.
Vägverket skriver ganska ofta fel modellbeteckningar i bilregistret. Det ställer till det lite ibland :-)
/Gustaf
mr Costin
2007-04-16, 08:18
Dom skriver fanimej fel chassinummer också, och dom är inte det minsta intresserade av att rätta till felen. Och gissa vem som kommer i kläm.
Robert D
2007-04-16, 10:02
Hej,
Vägverket är jobbiga. Själv så har jag en Scorpia enligt vägverket, och dom känner inte för att rätta till det.
Åter till temat, köp den och vårda den ömmt. Blir nästan tårögd när jag tänker på den modellen. Har hört stories när man var väldigt liten när min far hade en 72:a 3000 GXL cupe blå metallic på 70 talet. Hörde hur mycket skönt det var att ha en sådan och käka milen på autobahn. Han fick många blickar och comments på mackarna i tyskland. Riktig lyxbil för sin tid. Grymmt snygg design enligt mig. Tyvärr bytte han bort den till en sprillans ny 77:a Opel Rekord 2000 Miljonare (enligt köpspecen). Han ångrade bytet till Opel så inhandlades nya karossen 78/79 Granada 2,8 i L istället, sedan dess bara de största fordarna.
Så som sagt köp den och ta väl hand om den. Riktig klassiker i mina ögon. Inte många kvar med essex motorn.
/Mvh
Robert D
det är en 4dörrars kaross :) automat också! såg riktigt FET ut! tack för all info...mvh jocke
Fordofilen
2007-04-16, 13:45
Lyssna inte på dom, dom ljuger allihop... Det är det absolut SÄMSTA skräp du nånsin kan få tag i!
Så ge mig telenr till säljaren så ska jag skälla ut han :D ;)
/Fredrik
mr Costin
2007-04-16, 14:01
Lita aldrig på nån från Motala...:p
Fordofilen
2007-04-16, 14:42
Lita aldrig på nån från Motala...:p
Där sa du ett sant ord :banghead: tur att man är inflyttad ;)
Marcus L
2007-04-16, 15:00
hur ser de ut?bilder? aldrig sett en sån det enda jag vet är att drivaxlarna ska vara samma som på rwd cossie. eller har jag fel?
Lyssna inte på dom, dom ljuger allihop... Det är det absolut SÄMSTA skräp du nånsin kan få tag i!
Så ge mig telenr till säljaren så ska jag skälla ut han :D ;)
/Fredrik
Ge inte honom nummret, Ge mig nummret istället!
Jag ska minsann ringa och skälla ut honom! :D :D :D :D :D
Ford_Taunus
2007-04-16, 20:24
oj oj oj en granada 3000 ser man inte ofta. Köper du den så ska den minst sova i finaste gästrummet ;)
Såg en gammal gubbe och en tant som körde i en Metallic grön granada 3000 inne i Gävle för ett tag sen. Bilen så ut att nyss ha ramlat av fabriksbandet. Blev tårögd bara jag såg den :)
hehe denna va också grön :)
så jaha vad får man tänka sig att lägga i pengar i en sån här? hittar nämligen inte nån lika på blocket el liknande... har tyvärr inga bilder på den då den är i dalarna!!! men ska den bli min så kommer jag ställa in den i mitt nymålade garage :D
mvh jocke
mr Costin
2007-04-17, 05:32
En orginalare orenoverad i fint skick utan rost med alla orginalgrejer kvar utan massa hål för högtalare och skit skulle jag sätta runt 25000:-. En kupé det dubbla. Men då pratar vi orginalskick, allt annat är ute när det gäller de bilarna, modifierat är värdelöst, upplagad rosthög likaså om det inte är riktigt seriöst gjort, allt ska vara rätt på en sån bil.
Grym glidarbil med mycket hög samlarpotential är det helt klart. Tyskarna och norrmännen betalar bra för toppexemplar.
hehe denna va också grön :)
så jaha vad får man tänka sig att lägga i pengar i en sån här? hittar nämligen inte nån lika på blocket el liknande... har tyvärr inga bilder på den då den är i dalarna!!! men ska den bli min så kommer jag ställa in den i mitt nymålade garage :D
mvh jocke
Finns en 3000 GXL på blocket i bra skick (ej topp topp skick) för 55 papp.
Jag hade min kombi som var i mycket bra skick och blev bjuden 40 för den.
Dom är inte jättebilliga om de är i bra skick :Odd:
granadadr
2007-04-17, 11:18
drivaxlarna passar inte dom är längre,, men knutarna är samma;) gissa vem som har ettpar stycken :starter:
jag hittar den inte :S
länk?
så om jag köper denna för ett siffer tal så finns det iaf några som vill ha dem gamla bilarna asså :) finns jhu ingen korvkiosk rikitgt här där jag bor så blir att dra till grann komun för där är pöken ___:D
mvh jocke
Fordofilen
2007-04-17, 13:39
jag hittar den inte :S
länk?
så om jag köper denna för ett siffer tal så finns det iaf några som vill ha dem gamla bilarna asså :) finns jhu ingen korvkiosk rikitgt här där jag bor så blir att dra till grann komun för där är pöken ___:D
mvh jocke
Bilen Xe0n snackar om finns inte på blocket (vad jag sett iaf) men däremot på traderamotor =)
http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~427105__hl~ford_granada_i_tops kick!
Fordofilen
2007-04-17, 13:42
Och jag blev erbjuden 500 för min coupé som folkrace objekt:eek: :zap:
Bilen Xe0n snackar om finns inte på blocket (vad jag sett iaf) men däremot på traderamotor =)
http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~427105__hl~ford_granada_i_tops kick!
Och den finns i Danmark där prisarna är mycket högre pga. ett sjukt avgiftsystem, så det går inte att jämföra.
Marcus L
2007-04-17, 13:55
drivaxlarna passar inte dom är längre,, men knutarna är samma;) gissa vem som har ettpar stycken :starter:
så var det ja..
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.