Visa fullständig version : Väghållningssats, Sierra
Har kört av ena fjäderbenstallriken på min ena stötdämpare, så nu blir det en väghållningssats till skorven eftersom dom andra dämparna också är dåliga...
Är det någon som har erfarenhet av Jamex kit (dämpare+fjädrar) eller finns det något annat prisvärt alternativ??
Hallå!
Kör alla med orginalgrejer?? Det måste ju finnas någon med lite synpunkter...?!
Hej!
det finns sach som säljer kompletta satser till sierra kostar ca 5310kr
autoexperten säljer dessa, 0200-245245
sen finns det monroe sensatrac om du inte sänker bilen.
jag kör med vanliga monroe på min och tycker dom känns i klenaste laget i bakvagnen för min. Magnus2000 kör med sensatrac och tycker dom e helt ok.
Jag ska byta till Gula koni till sommaren på min (gäller en Sierra kombi).
Forza sålde Jamex kit innan kostade runt 4500-5000kr har jag för mig.
Tack för det!
Blir väl Sachs eller Jamex.. Koni och Bilstein är väl kanske onödigt "bra" till min harv och betydligt dyrare, tyvärr..
Har varit i kontakt med både Autoexperten och Forza. Får se vilket det blir...
Jag kör med gula ställbara Koni, tycker dom funkar riktigt bra!!
Hälsningar Jimmy..
Speed_freak
2003-12-24, 16:21
lånar tråden lite...
jag ska sänka bilen och köpa nya dämpare bak med va ska jag köpa för dämpare? dom ska inte va för dyra.
Vad du än gör så köp inga sänkningsfjädrar från Kilen! Vet inte säkert men jag har hört att det är Lesjöfors som tillverkar dem. Jag köpte till min och de skulle sänka ca 35 mm runt om. Fram sänkte de ingenting och bak sänkte de ungefär 60 mm.. Snacka om stuk åt fel håll! Fick kapa 1,5 varv på framfjädrarna men den var fortfarnade lite lägre bak.. Och en Sierra som är låg bak TUGGAR i sig däck, det kan jag intyga.. Jag mätte "vinkeln" bak och det skiljde ungefär 4 cm mellan över- och nederkanten på däcken...!
Originally posted by micke80
Vad du än gör så köp inga sänkningsfjädrar från Kilen! Vet inte säkert men jag har hört att det är Lesjöfors som tillverkar dem. Jag köpte till min och de skulle sänka ca 35 mm runt om. Fram sänkte de ingenting och bak sänkte de ungefär 60 mm.. Snacka om stuk åt fel håll! Fick kapa 1,5 varv på framfjädrarna men den var fortfarnade lite lägre bak.. Och en Sierra som är låg bak TUGGAR i sig däck, det kan jag intyga.. Jag mätte "vinkeln" bak och det skiljde ungefär 4 cm mellan över- och nederkanten på däcken...!
köpte du 4x4 fjädrar då? jag råkade köpa fel till min cossie köpte vanliga sierra sedan fjädrar (sänkningssats från lesjöfors) och trodde de skulle passa.. bilen vart 60mm lägre bak skrapade i konstant !! vart less och köpte orginal fjädrar .. kollade upp de gammla fjädrarna och det är visst skillnad på 4x4 och rwd fjädrar
ps. Sänkningsfjädrarna är jusst nu mkt billiga ;)
Det skiljer ju mellan sedan/halvkombi/kombi i alla fall.. Har för mig att det skiljer mellan RWD och 4x4 också i alla fall fram. Det KAN ju blivit fel i beställningen men jag sa särskilt till om att det var en CC jag hade.
om du får in fjädrar till en kombi bak så får du nog lirka ett tag..
jävla mek.. säger det.. bytar aldrig fjädrar på min kombi bak igen!!!!
om du inte vill ha för dyra så duger vanliga monroe.
varför jag e missnöjd är för att dom inte riktigt håller måttet när man sänker den + att jag hade original lastdömpare på min innann som är betydligt hårdare än ett par monroe
Hehe, nej det blir nog inte så lätt.... Men det kanske skiljer mellan sedan och halvkombi??
fjädrarna e annorlunda iaf men hurvida dämparna (fäste) är olika vet jag inte.
Speed_freak
2003-12-25, 12:43
vart kan man köpa dom då? vad brukar dom ligga på?
vanliga monroe dämpare? mekonomen, autoexperten.. ja de flesta bildelskedjor säljer Monroe.
uj.. hmm mina gick på ca 4000 tror jag (runt om) valdedock vanliga monroe då en kompis sa att det funkade utmärk.. jag är som sagt inte nöjd med dom bak då jag hade lastdämpare vilka var hårdare
till våren blir det gula Koni!!
Hej
Varför skulle det vara svårt att byta fjädrar bak på en kombi? Jag har plockat ut och satt dit fjädrar på Manges kombi ett antal gånger, det är inga problem. Och varför kan man inte ha sensatrac när man sänker bilen. Det hade jag på min gamla brukssierra och det funkade utmärkt. Tror den har rullat uppemot 10.000mil snart med eibach fjädrar och monroe sensadämpare. Den väghållningen räker bra länge, även till bankörning.
jag har inte sagt att sensatrac e dåliga, däremot deras vanliga monroe dämpare funkerar in optimalt på min anser jag! inte som mina gamla (när dom funkade dvs)
min ser inte likadan ut som manges, jag har betydligt större (diameter) på mina orginal dämpare bak! vilket jag sagt innan..
Speed_freak
2003-12-27, 14:28
Originally posted by Ripper
vanliga monroe dämpare? mekonomen, autoexperten.. ja de flesta bildelskedjor säljer Monroe.
uj.. hmm mina gick på ca 4000 tror jag (runt om) valdedock vanliga monroe då en kompis sa att det funkade utmärk.. jag är som sagt inte nöjd med dom bak då jag hade lastdämpare vilka var hårdare
till våren blir det gula Koni!!
4000kr?
Men ska bara ha bak. är inte efter nått specilt märke eller nått sånt.
Originally posted by Speed_freak
4000kr?
Men ska bara ha bak. är inte efter nått specilt märke eller nått sånt.
4000kr är runt om.. tror en dämpare går på ca 700kr (bak)
det är då en helt vanlig monroe utbytesdämpare..
Bandit_nr1
2003-12-28, 08:31
Originally posted by micke80
Bestälde du rätt fjädrar till rätt bil då?
Jag jobbar på öhlins och alla fjädrar som sitter på våra dämpare har just lesjöfors fjädrar som vi tstar längd och hårdhet på och det brukar nästan alldrig va några problem med de!
Jag påpekade mycket noga vid beställningen att det var en halvkombi dom skulle sitta på.. Beställde från Micro.. Sen vet inte jag om dom klantade till det på något sätt, så att jag fick fel fjädrar.. Men enligt texten på kartongen skulle det vara rätt i alla fall.
För övrigt tycker jag att fjädrarna var på tok för mjuka, trots en kapning på 1,5 varv fram. Ett sista desperat försök att få bilen "jämnhög".. Orginalfjädrarna som jag hade på min förra Sierra var styvare när jag hade kapat dom lika mycket.
Jag hoppas bara att ingen annan åker på samma nit.. Det känns nämligen inte så kul att plocka bort sin nyinköpta sänkningssats och kapa fjädrarna med vinkelslip, bara för att fjädrarna inte "håller måttet".. Min baktanke var liksom att slippa kapa annars kunde jag lika gärna kapat ett par varv på orginalfjädrarna. Det var första och sista gången jag köpte svensktillverkade fjädrar i alla fall....!
Hej
Fjädrar och dämpare till sedan och halvkombi ser likadana ut, även fästpunkterna. Sen kan det ju skilja på hårdheten i materialet.
Bandit_nr1
2003-12-28, 11:28
Jag hade lämnat tillbaka de helt klart man köper ju riktiga fjädrar för att slippa kapa i originalet!
Har åxå fått för mig att det ska vara samma fjädrar på sedan och halvkombi men dock inte på kombin.. Nu, i efterhand ångrar jag ju givetvis att jag inte lämnade tillbaka dem istället... Men men, det är alltid lätt att vara efterklok...!
Har beställt en Jamex-sats nu från Forza (3995:-)... Ska bli kul att se hur det blir! Synd bara att man har sina sunkiga vinterhjul på nu :-(
Hej
Jag kör med jamex fjädersats (60mm) på min golf mk1 Gti och det funkar bra. Jag har en jämn sänkning runtom.
dalcudia
2005-03-03, 16:33
Hej..
Synd inte jag läste detta innan jag köpte mina...
Jag köpte Kilen genom mitt jobb (stämmer att det är gammla Lesjöfors) och dom skulle sänka 40/40.
När jag bytade dom så hände samma fenomen som med dig...
Ingen sänkning fram och sänkt bak... blev assförbannad... Bilen har ju riktigt snyggt stuck.... *asg*
Nån som har ett förslag på sänkfjädrar som håller vad dom lovar..
Mvh Christian
Hej! Jag tycker Jamex är dåliga sänkningssatser. Inte nån behaglig sättning och dålig ytbehandling är mina erfarenheter, men dom kanske har blivit bättre på senare år. I England finns ju G-max som har fått ganska bra kritik, men ja vet inte om de finns nån ÅF i Sverige. Mycket bra priser, i alla fall. Kanske blir billigare att beställa fr. England t.o.m.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.