handdator

Visa fullständig version : Billigt larm

Originalet
2003-08-15, 15:20
Någon som vet var man kan köpa ett billigt larm. Funderar på att köpa ett på Jula för 1700:-
Men finns det något billigare som fungerar bra, med fjärrstyrning?
Och var isåfall?

Perc
2003-08-15, 16:48
Sikura har ganska billiga grejer. Som jag har skrivit tidigare, jag köpte ett fjärrlås som jag monterade på originalcentrallåset... det fungerar också som ett slags fattigmanslarm, om man nu kan kalla det för larm när varningsblinken slår igång om man vrider på tändningen med bilen låst.

Det finns nog andra modeller också. Fjärren fungerar bra, 10 meter räckvidd åtminstone.

Finns i CD Cardics katalog.

Om man nu sen vill sätta italiensk elektronik i en tysk bil är en annan sak :)

Originalet
2003-08-15, 16:59
Ok, men jag vill nog hellre ha ett "riktigt" larm. Har Sikura något sådant som är billigt också kanske? Jag vet inte var dom säljer såna heller dock.
Kanske bäst att köpa i närheten, som går lätt att montera också.

röddeltaigbg
2003-08-15, 17:49
Finns ett på biltema för 395:- tror jag om det funkar vet jag ej!

Perc
2003-08-15, 19:10
Det som jag köpte kan väl sägas vara "basmodellen" av larm, dvs det är nästan inte alls något larm alls utan i princip bara fjärrlås :)

Så jo, sikura har nog andra grejor också och såvitt jag förstått är dom prisvärda. CD Cardic säljer sikura. CD Cardic-katalogen innehåller väl ungefär samma typ av saker som biltema, men sakerna säljs genom oberoende bildelsaffärer istället för genom en egen kedja eller postorder som biltema gör.

På www.cdcardic.com hittar du din närmaste försäljare.

Obs. jag vet inte om sikura har säkra grejor eller bara skit, för jag bryr mig inte. Jag behöver inte larm, utan jag vill bara slippa slita ännu mer på dörrlåset. Som alla vet har ju sierrorna så underbart slitstarka dörrlåsmekanismer... dessutom är det ju bekvämt med fjärr, och framför allt är det kul när bilen blinkar när man låser upp :D

Originalet
2003-08-15, 23:01
Ok, jo det är lite så jag tänker också. Vill ha fjärrstyrt, men då är det lika bra att skaffa larm samtidigt. Det kostar ju inte så mycket mer iallafall.
Har ett på gång nu, ett Laserline 991S med montering för 3200:-
Det borde väl vara rätt billigt iallafall.

Originalet
2003-08-16, 00:07
Någon som har testat Biltemas larm förresten?
Om det är lätt att montera tillsammans med centrallåsmodulen som man behöver.
Och är det kvalite så att det håller?

Persson
2003-08-16, 00:13
Jag har monterat biltema larm i tre bilar, två sierror och en merca
och dom har funkat utmärk med centralåstyrning, det enda felet är att när lamet går så låter det som en mobiltelefon:D.
Och att det inte blikar i blikersna när man larma / larmarav, men det går att fixa med lite kabel, relän och dioder

Persson
2003-08-16, 00:15
Kanske skulle ha skrivit att larmen har nu suttit i bilarna i över ett år utan att ha krånglat och att intalationen är tok lätt!

Jag är helnöjd

Originalet
2003-08-16, 00:23
Det låter ju riktigt bra då.
Men det piper väl till när man låser och låser upp så det hörs eller?
Är det inte svårt att koppla in kablarna till låset för fjärrstyrningen, eller hur gör man det på Sierra? Behöver man centrallåsmodulen från Biltema också då förresten?

Istvan
2003-08-16, 00:25
Perc!
Har du länkt till just det fjärrlåsert?
Pris? Lätt att installera? Vill med ha en såN!!

Originalet
2003-08-17, 12:44

maximus
2003-08-17, 12:48
fejk larm ..............50 spänn på autoparts..........hehe

Originalet
2003-08-17, 12:51
Har redan fejklarm, men det är inte larm jag vill ha egentligen. Det är först och främst fjärrlås.

Istvan
2003-08-17, 16:05
Ja vill med ha fjärrlås, så Perc om du skulle kunna svara på min
fråga som ja ställde innan, så skulle ja bli glad :)

Ha dt!

Perc
2003-08-18, 18:15
hoppsan, ursäkta.

Sikura Ap2000 hette det jag beställde, men jag fick modell ap2003. Borde vara ungefär samma, det som skiljer är att t.ex ap2004 kan styra så innerbelysningen slår på när man låser upp, medan min modell har lysdiod som blinkar när bilen är låst.

Fjärrlåset finns i CD Cardics katalog. Återförsäljare hittar du enklast via www.cdcardic.com.

Det är lätt installera jo, man gör enligt vad jag beskrev i en annan tråd. Jag hade inte hittat nån info på forumet om just var man ska koppla in ett c-lås så jag passade på att dela med mig av den information jag råkade hitta på ett annat ställe.

Jag tog ström från kablarna till ciggurtaget, styrning till c-låset från kontakten nere framför förardörren, och blinkersstyrning från trådarna som går nere bakom panelen vid ditt vänstra knä ungefär. Tog några timmar att koppla in. Mer arbetsamt än krångligt skulle jag säga. Behövde bara 7st "tjuv"-kabelskor plus tång och en stjärnskruvmejsel.

Originalet
2003-08-18, 23:16
Originally posted by Persson
Jag har monterat biltema larm i tre bilar, två sierror och en merca
och dom har funkat utmärk med centralåstyrning, det enda felet är att när lamet går så låter det som en mobiltelefon:D.
Och att det inte blikar i blikersna när man larma / larmarav, men det går att fixa med lite kabel, relän och dioder

För att få blinkers att blinka, är det svårt att fixa och hur gör man det.
Sugen på att koppla in så också, om det inte är för svårt vill säga.

Persson
2003-08-19, 13:43
det är lätt, när du larmar eller larmar av får du ju en minussignal till centrallåset, koppla in de signalerna till varsitt relä ( det måstevara två annars blir det kortis) och sätt konstant plus på reläna, vips så har du ett relän som klickar när du larmar och ett som klickar när du larmar av.
Sen kopplar du plus på ingången på reläna och sen kopplar du ihop utgågarna sen delar du upp dom igen med två dioder (annars blir det varningsblikers så fort du blinkar) sen är det bara att dra en kabel till varge plus på blikers, höger och vänster slinga sitter ihop, så här har jag gjort jag säger inte att det är rätt sätt men det funkar. hoppas du förstod:confused:

Originalet
2003-08-19, 13:52
Förstod inte vidare mycket tyvärr, kan inte direkt mycket om el och relän. Men då vet jag ju hur man ska göra, så kan jag få hjälp av någon kompis som kan el.

Tack för all hjälp

Persson
2003-08-19, 13:55
Känner du bara nån som kan så är det lätt, min beskrivning är nog inte den bästa men nån som kan förstår nog vad jag menar:D

Istvan
2003-08-20, 12:07
Tack så mkt Perc!

Ska ja kolla upp! Vad fick du betala för ditt???

MVH

Perc
2003-08-20, 14:37
88 euro var väl priset i cd cardic-katalogen, vad du då kan pruta är upp till dig :)

röddeltaigbg
2003-08-21, 00:12
Köp ingen skit bara pröjsa lite mer och få ett larm som även hindrar skurken
Hade tre inbrott dem tre första dygnen jag hade bilen hemma.
Köpte ett DEFA alarm kosta 4500:- med immobilizers och massa kul funktioner monterat och klart.
Och har man två start spärrar behöver man inte pröjsa självrisken. punkt.

MVH Anders

Originalet
2003-08-21, 00:20
Originally posted by GRÅRSTIGBG
Köp ingen skit bara pröjsa lite mer och få ett larm som även hindrar skurken
Hade tre inbrott dem tre första dygnen jag hade bilen hemma.
Köpte ett DEFA alarm kosta 4500:- med immobilizers och massa kul funktioner monterat och klart.
Och har man två start spärrar behöver man inte pröjsa självrisken. punkt.

MVH Anders

Priserna på larm har gått upp en hel del tydligen efter årsskiftet. Kollade vad jag skulle ge för Defa larm monterat och klart till min Sierra, drygt 6000:-
Brorsan skaffade för några år sedan och fick betala hälften.

Sen beror det ju lite på vad man är ute efter, hur mycket bilen är värd och var man bor.
Hade jag en dyr bil och bodde någonstans där det var mycket inbrott skulle jag montera ett "riktigt" larm direkt. Men nu är det inte så i mitt fall iallafall.