handdator

Visa fullständig version : Neka inlösen av bil hos försäkringsbolag?

Waqqey
2007-06-14, 21:58
Som topic lyder...

Bilen det gäller är en Ford Scorpio Ghia HGV -95 och är helförsäkrad hos Trygg Hansa.

Farsans motorhuv flög upp på motorvägen med följden att motorhuv, vindruta och tak är skrot. Försäkringsbolaget har bedömt att det blir för dyrt att laga och vill lösa in bilen, de har dock inte kommit med budet ännu.

Om gubben anser att budet är för lågt, kan han då neka inlösen? Med tanke på ålder och antal mil så lär det ju inte bli många kronor i ersättning.
Till saken hör att jag skulle ha nytta av en hel del delar från bilen och därför funderar min far på att skriva över bilen på mig och så att säga neka inlösen.

När han talade med försäkringsbolaget idag och fick beslutet att de ej lagar den så lät det på försäkringsgubben som att FB tar över ägandet på bilen på en gång (redan innan ersättningsnivån är satt)... De kan väl inte tvångsinlösa den? Det måste väl ändå godkännas av nuvarande ägare, med ersättningsnivån som underlag?

//R

Sammy_P
2007-06-14, 22:19
Visst kan du neka, men då får du ju ingen ersättning alls.

low-life
2007-06-14, 22:22
Det är som en affär. Dom försöker ge dig ett lågt pris. Har dom tur godtar du den och dom sparar en del pengar. Om du nekar så höjer dom priset om deras utgångsbud är lågt. Finns en och annan som ger ganska ok pris på en gång.
Är ni inte nöjda? Begär mer för bilen:)

Sammy_P
2007-06-14, 22:41
Det är som en affär. Dom försöker ge dig ett lågt pris. Har dom tur godtar du den och dom sparar en del pengar. Om du nekar så höjer dom priset om deras utgångsbud är lågt. Finns en och annan som ger ganska ok pris på en gång.
Är ni inte nöjda? Begär mer för bilen:)

Precis, en kompis till mig blev erbjuden 30.000 men sa nej. Det slutade med att han fick 40.000. Så ta aldrig första budet.

mr Costin
2007-06-15, 06:16
Se det som så att du ska sälja en fullt fungerande skadefri bil. Kolla runt och bilda dig en uppfattning om vad den är värd, sen kan du med ditt underlag av utprintade annonser, prisguider mm argumentera sakligt med bolaget. Du kommer bli överkörd om du bara säger att "på nätet begär dom si och så"... du måste presentera fakta för dom, besöka dom och argumentera.

Sen, om dom går med på kontantersättning och att ni får behålla bilen är en annan sak som är mer policy hos bolagen. Skadan är ju inte av sådan art som du beskriver den att bilen skulle bli trafikfarlig om du lagar skadan, den är knappast ramsned mm, men det är värre att få dom att förstå.

Det kan sluta som så att dom väljer att laga bilen om du argumenterar tillräckligt bra. Om skadan kostar 20000:- att laga och du får dom att förstå att bilen är värd 30000:- och dom köper det så lär dom laga bilen. Du får bestämma dig för vad du vill innan du går igång.