Visa fullständig version : Scorpio cosworth BOB med vems
Skall ju sätta in en scorpio 24v i min Sierra XR4X4 men får inte tag på någon komplett BOA. Därav har jag kommit att fundera på om de e möjligt att använda sig av en BOB motor som verkar vara lättare att få tag på och sen använda sig av vems att styra motorn för att kunna använda motorn tillsammans med en manuell låda. Är detta möjligt dvs vilka givare måste jag ha för att styra motorn och vad kan jag använda mig av som redan finns på motorn orginal?
martin_ts
2007-06-23, 15:01
tjena
Jag har kopplat på megasquirt på en bob. Det är ju i prinicp samma sak. Jag lödde om kortet för edis tändsystem och kunde därmed använda orginalmotorns spole och tändmodul. Allt är i princip "bult on" det är bara börja mecka:)
/Martn
therealpinto
2007-06-23, 18:01
Du kan använda alla originalgivare, komplettera bara med en lufttempgivare från DOHC eller 2.9 12v. Boxen kan kalibreras för att hantera de tempgivarna.
/Gustaf
De givare jag skall använda mig av är:
Bredbandslambdasond
Avgastempgivare
Lufttempgivare
Vattentempgivare
Spjällläge?
Vevaxelgivare?
Eller??
therealpinto
2007-06-25, 06:22
Stämmer, men avgastemp är ju inget krav egentligen (men bra för att mappa tändning).
/Gustaf
Motorn e nu köpt och står hemma i garaget.. Har inte hunnit titta på den så mycket än. Hittade dock inga avgastempgivare. Ska de finnas eller måste jag köpa de?? SKall jag i så fall ha 2 eller räcker det med att sätta en tillsammans med bredbandslambdan där avgasrören går ihop?
Ska jag använda mig av de bredbandlambda och avgastempgivare som vems erbjuder för 700st (om jag minns rätt) eller hittar jag dem billigare någon annanstans?
Kontakter till boxen var hittar jag de. Hittade inga på elfa...
Finns det ingen lufttempgivare på motorn?? Va e de då som annars finns i framkant av motorn jämte tändmodulen (eller va de kan tänkas heta, tändkablarna utgår därifrån...) helt fristående från motorn
therealpinto
2007-07-01, 08:38
Avgastempgivare sitter inte original på BOB (finns på väldigt få motorer).
Ska du använda avgastemp bör du ha givaren/givarna vid varje avgasport, eller om du kör turbo, i kollektorn. Det räcker egentligen med en givare men gör gärna fler uttag, så kan man flytta runt givaren och kolla att cylindrarna beter sig lika.
Ska du ändå köpa VEMS är det klokt att köpa bredbandslambda och avgastempgivare från samma ställe - likaså kontakterna till boxen.
BOA/BOB har ingen fristående lufttempgivare, den är integrerad i luftmassemätaren som är den som sitter på slangen till luftfiltret. Lufttempgivare kan du köpa från VEMS eller använd den från DOHC/2.9 12v.
/Gustaf
Tobbelainnen
2007-07-01, 11:06
BOB har lufttemp givare, sitter på högra insuget........
Nu ska jag äntligen ta tag i de, motorn sitter i men har inget styrsystem än... Har inte köpt Vemsboxen än men ska inom kort... Ett par frågor har dock dykt upp... Ni får ursäkta att jag e nybörjare med på sprut men man måste ju börja nån gång...
1 Spridarkablar, Ena kommer ju från boxen (spridarutgång) ska den andra kopplas på + 12v?
2 Ska sensorer ha +5v? dvs temp, trigger,kam, spjäll givare
3 Spelar de roll vilken kabel som har +5v eller kvittar de. Dvs fungarar givarna som motstånd? Detta förutsätter att givaren endast har 2 kablar...
4 har nån koll på hur tändspolarna fungerar, om jag minns rätt är de 4 kablar och 3 st dubbelspolar (rätta mig om jag har fel, e 30 mil från bilen för tillfället, och projektet har ju legat nere ett tag...).
5 Vilka kablar e vad på spjällägesgivaren? Har inte koll på antal eller färger men den som vet vet ju de me...
Ska föröka få tag på vilka färger som gäller för alla kablar till givarna men får återkomma me de.
Nu har jag fått tag på vilka färger som gäller...
Tändspolarna har 4 kablar grön, gräddvit- bå, gräddvit -svart, gräddvit -grön
Spjällägesgivaren har 3 kablar brun, gräddvit,gul
Förutom detta har jag även antecknat på min lapp att vattentempgivaren endast har en svart-grön kabel, jordar den i så fall i blocket eller e jag helt ute och cyklar?
therealpinto
2007-11-08, 10:08
Till att börja med så finns det minst 2 st MS-trådar där detta beskrivs. Även om det är DOHC eller Pinto som beskrivs så är basen densamma. Värt att läsa dem också alltså.
1. Ja, andra (svarta) går till +12v (med tändning på)
2. Mja. TPS har 5v referensspänning men tempgivarna är bara motstånd, VR-givaren genererar en egen spänning.
3. Det kvittar, men tempgivarna på Ford har en referensjord som går tillbaka till boxen, de jordas inte i motorn.
4-5. Du måste ha elschemat på motorn för att reda ut de bitarna med säkerhet.
/Gustaf
Hmm..
Med VR- givare förmodar jag att du menar vevaxelgivaren eller? Om den nu genererar egen ström och har två kablar. Då ska ju den ena till boxen (triggeringång), men vart ska den andra?
therealpinto
2007-11-09, 08:30
Ja, VR-givare = trigger. Båda kablarna ska till boxen, signal + och signaljord.
/Gustaf
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.