Visa fullständig version : Weber förgasare till Cosworth V6
För några år sen körde en kille i Capri klubben, Micke W, med 6st stånde Weberförgasare på sin Cossie 6:a. Har sen en del bilder på andra bilar som oxå kört med det.
Någon som vet var man hittar detta? Har googlat men utan resultat...
Känns som att detta skulle kunna vara ett roligt alternativ till att bara bygga nytt plenum!
therealpinto
2007-06-27, 14:08
Såvitt jag vet finns inga färdiga köpesinsug men det är ganska lätt att göra insug till förgasare, eftersom original insug är delat.
Man lär i så fall använda typ Weber 44IDF eller liknande stående förgasare.
Personligen tycker jag ju att det vore mycket ballare att bygga insprutning med separata spjäll, det blir förmodligen inte dyrare (snarare billigare) och betydligt lättare att justera... ;-)
/Gustaf
Jo plenum e ju att föredra, men Micke fick ju 260 hk i sin med förgasarna! Det lär man inte få med att bara bygga om plenum?
Men om man ändå måste bygga eget insug för förgasare oxå, då kan man väll bygga så det går o köra med en Holly förgasare? Typ en 600 el 650?
Maverick
2007-06-27, 16:00
Vad gustaf menade var inte att bygga nytt plenum.
Som Gustaf säger vore klart ballast att använda separata spjällhus och insprutning. Förmodligen billigare, manligare och mkt enklare!
Jag tycker att det är att ta flera steg tillbaka att börja köra med förgasare på motorn!
Men Gustaf: Hur menar du att det är delat orginal??
/Tomas
therealpinto
2007-06-27, 16:05
Precis...det jag menar är att plenumkammaren går ju att ta bort, och underdelen med anslutningen till topparna (som är bökig att göra annars på en V-motor) sitter kvar. Så det är rätt enkelt att göra adapters till förgasarna, typ som när vi byggde plenumkamrarna.
http://www.whynotracing.com/images/stories/albums/album03/159_G.sized.jpg
/Gustaf
Då menar ni att bygga om till två tuber, typ som du hade på din Tomas, fast utan snurrorna?
Men ger det nån effekt att tala om?
Har tänkt att få kammarna omslippade oxå. La ner planerna på en 4,0 vev.. alldeles för invecklat för min smak!
Hur gör man med tändsystem om man nu går över till förgasare? Allt det sitter ju ihop med EDIS boxen, och den måste ju ut antar jag?
therealpinto
2007-06-27, 16:54
Nej, inga plenumkammare utan ett spjäll per cylinder, eller port i anslutningen till topparna. 6 spjäll alltså och att göra en platta för dem som passar mot topparna är inte så knepigt.
http://www.whynotracing.com/images/stories/albums/album03/136_G.sized.jpg
Ska man köra förgasare är det enklast att styra EDIS-tändningen med en Megasquirtbox, det duger bra med en V2.2-box och en sån får du färdigbyggd för 2000kr idag.
/Gustaf
Aha... ja det hade varit jäkligt fräckt!! Men om man nu bara har 6st trattar uppstickande måste man ju köra med MS!
Den ritningen e guld värd!! Vilken skala e den?
Maverick
2007-06-27, 20:04
det där är en printscreen från autocad, men den är ju ritad i skala 1:1 såklart... dock verkar jag inte ha kvar cadfilen.... men om du behöver en kanske jag kan rita av plenumkammaren jag har liggandes....
Ford_Taunus
2007-06-27, 21:31
Efter mina senaste äventyr med att få fart på Taunusens Förgasarproblem så lär jag hålla med männen ovan ;)
Jag prövade 3 förgasare och över 6 timmar praktiskt arbetstid nerlagt på varje förgasare och ändå sket de sig :(
Då var de dessutom en åt gången och du ska ha 6 st samtidigt? . Ger du dig in på de så är du värd en elosch bara för den sakens skull :)
mr Costin
2007-06-28, 05:59
Jag vete f-n om jag kan hålla med om att insprutning är manligare än en trippelweber installation alltså...
Tycker snarare att det är fegt att hålla på med elektronik och insprutning, det är för lätt liksom...:cool:
Min gammal 3,0 strula aldrig och inte heller gammla pinton..
Största nackdelen med en förgasre tyckte jag skulle va soppaförbrunkingen! Trippel Weber el Holly 750 lär ju inte gå snålt...
Tomas: Hade du kunnat göra det hade det varit toppen! El om du rent av vill sälja dina gammla plenum?
mr Costin
2007-06-28, 11:04
Problemet med förgasare är inte förgasarna i sig, det är som regel ägaren det är fel på. Man lägger aldrig de pengar som det kostar att finlira. Det är inte billigt att göra det tyvärr, men det går att få alldeles utomordentlig bra funktion och ekonomi med förgasare.
En gång köpte jag två nya 40 DCOE som jag satte på en Cortina. När man köpte nya på den tiden så fick man välja bestyckning och det enda jag fick byta i efterhand var 4 st huvudmunstycken som var ett snäpp för stora. Den bilen gick på strax under litern vid normalsnäll körning. Startade alltid snällt, slog aldrig igen stiften. Jag sålde den tyvärr i ett svagt ögonblick.:banghead:
therealpinto
2007-06-28, 11:38
Tomas har nog bara en original plenumkammare kvar, men den går ju att rita av igen.
Förgasare funkar som Costin säger bra när de väl är justerade, för det mesta. Fördelen med sprut är ju att det är lättare att justera själv (man behöver inte byta munstycken, halsringar, emulsionsrör osv) och så får man en del andra trevliga saker på köpet, varvstopp, shiftcut, launch etc. kan vara rätt skoj ibland.
/Gustaf
mr Costin
2007-06-28, 13:42
så får man en del andra trevliga saker på köpet, varvstopp, shiftcut, launch etc. kan vara rätt skoj ibland.
/Gustaf
Eller så lär man sig köra själv...:p
Ford_Taunus
2007-06-28, 19:55
Problemet med förgasare är inte förgasarna i sig, det är som regel ägaren det är fel på.
Håller med dig till 100% , men om du läser min tråd om mina förgasare så ser du att ibland är gudarna emot en och OM dom ska vara de någon gång så skulle väl de varit om man ger sig in på en trippelförgasar historia , Murphys lag eller va heter de :rolleyes:
mr Costin
2007-06-29, 05:25
Håller med dig till 100% , men om du läser min tråd om mina förgasare så ser du att ibland är gudarna emot en och OM dom ska vara de någon gång så skulle väl de varit om man ger sig in på en trippelförgasar historia , Murphys lag eller va heter de :rolleyes:
Jag avser alla dom som tror att man kan skruva av ett par DCOE från en Alfa 75 på skroten och sätta dom på en trimmad Opel eller Ford och som blir förbannade och inte fattar varför motorn går som en potta skit och skriker jävla förgasar skit i okunskapens våndor.
Att gamla DGAS och sånt kan ställa till det händer, men jag har aldrig varit med om att 3 stycken förgasare på raken varit kass och jag har aldrig varit med om att det inte gått att få ordning på dom.
Prova att skruva ut tomgångsmunstyckets hållare ett kvarts varv, det brukar hjälpa mot de flesta DGAS/DGAV problem. Om nån pillare varit där och micklat så brukar just den dras år för hårt så munstycket bottnar i förgasarhuset och då går motorn skitkass upp till ca 2000 rpm, hoppar och fnyser på tomgång som en kåt igelkott. Flotörnivå är mycket känsligt också. Har den fullflödes ventil utöver accpump så är det viktigt att den funkar annars går den illa med.
Om det blir förgasare så vet jag vem jag ska ringa, Bertil! ;)
Har du hittat nått insug att rita av Tomas?
Har via Papillons jobb fått erbjudande om att få ett Halltech sprut med mapping som tydligen skulle va rätt bra. Med mycket juseringsmöjligheter! Tyvärr va priset rätt bra oxå, mellan 12 och 14k med sprut o mapping.
Ett MS e ju mycket billigare med dom sa att det inte va särskilt bra..? Jag har hört mycket bra om det iafal.. Gissar på försäljningsknep!? Hehe
Ett MS e ju mycket billigare med dom sa att det inte va särskilt bra..? Jag har hört mycket bra om det iafal.. Gissar på försäljningsknep!? Hehe
Är det billigt kan det omöjligt vara bra;) Jag har hört så många dumma komentarer om MS av folk som inte överhuvudtaget vet vad det är. Tror många konstiga rykten uppkommer för att folk kopplar fel eller gör fel inställningar och sen skyller på sprutet...
therealpinto
2007-07-03, 08:19
Haltech är inte dåligt, inte om det är en av de nyare modellerna. Får du med mycket mappning och installation så är det ett bra pris...
MS är hembygge i mer eller mindre omfattning, Haltech är köpesprodukt med garanti och så vidare. För den om inte känner sig sugen på att pilla el själv är det oftast värt slantarna att få supporten som ett köpessprut innebär, även om det är 10000kr dyrare.
/Gustaf
Jepp, det priset e färdigt för att bara ut o leka problemfritt!
Efter som jag inte kan ett skit om mapping el ens har en laptop så e det nog nått sånt här jag får satsa på.
therealpinto
2007-07-03, 14:44
Mitt råd när det gäller mappning är att försöka få säljaren att specificera vad mappningen ska uppnå, någon sorts avtal när ni är nöjda. Se till att kallstart, varmstart, cruise/låglast, dellast och fullast blir mappat. Himla trist om det visar sig senare att bilen inte går att köra snällt halvvarm, till exempel.
/Gustaf
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.