handdator

Visa fullständig version : Cosworth 24V?

Puffen_83
2003-12-29, 12:00
så fort ja fått sålt amazon så ska ja inhandla en motor såsom rubriken säger..

vad är det jag behöver förutom själva motorn, databoxen och allt kablage, kan jag använda granadans orginal-bränsle pump och dess relä osv eller måste jag ha den rätta?..
åså ha ja kollat lite på nå elschema till 24v och ja har isf tänkt använda en manuell 5vxl låda från scorpio 2.8i hur gör jag då med alla kablar som ska gå från boxen till växellådan?

och hur är det med kattarna, måste jag ha orginal eller kan ja plocka från vilken bil som helst bara för att få den genom bes.?

alla givare och sensorer finns på motorn jag har tänkt köpa men kabel härvan finns inte å inte data boxen heller.
så då får man väl göra en egen härva å köpa en box från nån skrot eller nåt..
motorn e från en -93 GHIA scorpio..

är tacksam med så mycket info / elsheman osv som möjligt för det här bygget.
bilen är en granada -85 2.8i

therealpinto
2003-12-29, 12:49
Hej

Du kan använda Granadans soppapump, men du behöver inte specialrelät (med varvtalsingång) som Granadan har, ett vanligt relä funkar lika bra (boxen styr pumpen så den funktionen som Granadarelät har behövs inte).

Ska du använda manuell låda får du bygla neutrallägesswitchen, annars ska det bara vara att lämna kablarna till lådan. Eventuellt får du fixa en hastighetsgivare. Vissa som kör manuell låda bakom standard 24v styrsystem har problem med svajig tomgång och tjuvstopp när man släpper gasen och kopplar ur.

Tänk på att du också måste få med luftmängdmätaren, och försök hitta en kabelhärva. Det är inte så bara att bygga en egen, du måste ändå leta rätt på alla kontaktstycken för att få ihop det och du sparar många timmar på en härva att utgå från.

Du behöver inte ha original kattar från 24v för att komma igenom besiktningen. Däremot behöver du kolkanistersystemet för avluftningen av tanken.

Lycka till

Gustaf

Puffen_83
2003-12-29, 13:40
okej, tack Gustaf för svaret.
snackade me han som hade motorn , han sa att den var helt komplett men att han inte visste exakt vad som följde med.
har har bytt till en ny likadan motor så då antar jag att luftmängdmätare medf. och var får man tag på en kabelhärva annars? jag har ingen möjlighet att slita loss kabelhärvan från skroten själv eftersom de skrotarna ligger så långt ner i sverige..
och dem på skroten var visst inte så sugen på att ta ur o skicka bara kablaget.

en sak till,. det är nån ventil på motorn som kärvar, vilken vet han inte, varav motorbytet. är det lönt att köpa en sån motor . kan juh inte va nån större kostnad att fixa nån ventil?

hm, kolkanikersystemet, är det svårt/dyrt att fixa fram och installera?

jag har juh elektrisk hastighetsmätare på scorpion, borde det inte gå att använda den?

som sagt så vet ja inte speciellt mycket om just 24v motorn å dess styrsystem så jag kan inte få nog med hjälp.

therealpinto
2003-12-29, 13:47
Hej

Jag vet vilken motor det handlar om och när vi var intresserade av att köpa den så visste han inte vad felet var. Det *kan* vara en ventil som kärvar och då räcker det kanske med att göra rent och eventuellt byta lyftare (kostar väl 500-800:- kanske) men det kan också vara något annat fel. OM en ventil kärvar, så kan den också ställa till andra problem. Har den fastnat i öppet läge har den kanske krockat med en kolv...

Jag skulle inte köpa den motorn om jag inte fick se den med topparna avlyfta först.

Kabelhärva är svårt att hitta, det är snäll skrotare eller privatperson man får hoppas på.

Kolkanisterprylarna kan du ta från vilken bil med kat som helst, så det är rätt simpelt.

Överhuvudtaget brukar det bli billigare att köpa en hel donatorbil från Tyskland eller England (Scorpio 24v får man för 10-15kkr därnere) än att köp massa delar löst i Sverige.

Sprutet behöver hastighetssignal för att funka bra (om jag inte minns fel), och den signalen kommer från lådan - använder du Scorpiolåda med hastighetsgivare kopplar du förstås in den.

/Gustaf

Puffen_83
2003-12-29, 13:58
aha,. då vet du vilken motor det är frågan om, han skulle ha 5000kr men ja ger inte så mycket när det är nåt skit med den.
det är ju iofs bara 10mil ifrån mig så man skulle kunna ta sig en titt på den iaf.. men det borde väl kännas när man drar runt den om kolven slagit i..
ska iaf höra om han kan lyfta topparna för att se.

men hur går det med databoxen då? kan ja köpa en -92 eller -94 eller måste det vara precis från en -93 GHIA ?

therealpinto
2003-12-29, 14:24
Hej

Du känner ju inte om det är märken i kolven när du drar runt motorn...

Databoxen behöver inte nödvändigtvis komma från exakt samma årsmodell men det måste vara samma motorkod - 1991-93 är väl samma men 1994- är annorlunda om jag minns rätt.

/Gustaf

Magnus
2003-12-29, 14:35
Gustaf: Tony (MOB) i XROC kör ju sin 24v-konverterade XR4x4 med en vanlig 12v-ECU. Tydligen är det ganska lite som skiljer mellan den och 24v-varianten. Det är ju förstås lite exprimentellt. Minns du vad det blev för skillnad? Något med att blandningen var en liten smula fet på "mellanvarv"? Eller...kanske minns fel. Hursomhelts var skillnaden nog mindre än man kunde tro. Kanske man kan vara smart och förse en vanlig 12v-box med trimchip för 24v och därmed få optimal styrning till en ovanligt liten peng...om man ändå saknar rätt box från början alltså?

De senare modellerna (94-) har dubbla säkringsboxar och överhuvudtaget väldigt krånglig el, så det kan säkert vara annan styrbox också.

/ Magnus

Puffen_83
2003-12-29, 14:44
nej de e klart. men om det nu skulle vara några märken så e de väl ingen fara så länge den inte sprucket eller så.

okej, men ska höra med han o så ska ja ta å ringa runt p skrotarna. men om man ska söka på bildesbasen så finns det juh olika styrboxar.. styrenhet för insprut, tändning, övrigt och tändmodul.. vilken är databoxen?

har hittat fyra bilar där iaf, en -91, 2st -92 o en -94.
har dem samma box?

är detnåt mer ja bör tänka på utöver elen?

therealpinto
2003-12-29, 21:03
Hej

[edit] Om ventilen slagit i kolven är troligen ventilen krokig och måste bytas. Kolven kan gå att använda men den kan också vara skrot... [slut edit]

Jag glömde en tokviktig sak som man behöver till 24v - det är tändspolarna och EDIS-modulen (tändmodulen). Det är fördelarlös tändning och dessa prylar är svåra att hitta. Sökningar på Bildelsbasen på dessa prylar är osäkert eftersom skrotarna sällan har koll på vad som är vad - bilarna är för ovanliga för det...

Engelsmännen har sina egna sätt att "lösa" vissa saker. Använder man en ECU för vanlig 12v så kommer man bland annat att låsa tändningen på 10 graders förtändning (limp-home mode), dessutom säger ju MOB att bilen går för fett och det beror säkert på att 12v ECUn jobbar med andra givare - speciellt den viktigaste, 24v har massemätare medan 12v har mändmätare eller mapsensor. Att det funkar såpass att bilen går att köra är snarare en lycklig miss från Ford ;-)

Saknar man ECU är det i mina ögon bättre att gå på ett eftermarknadssprut om man inte lyckas hitta 24v-prylar. Visserligen får man maskera det noga om man ska klara en reggning men det är nog ingenting jämfört med problemen man skulle få med 12v-box...

Nej, som sagt, ska man göra ett 24v-byte någorlunda enkelt är det en donatorbil som gäller. Köper man motor för 5000:-, får läga ned 2000:- på databox, kablage och givare, 3000:- på EDIS-prylar och dessutom ett halvår på att jaga prylarna tycker jag att 10kkr plus lite omkostnader för att ta in en rullande bil låter billigt.

/Gustaf

Magnus
2003-12-29, 22:07
Tsss...10 grader? Limp-home-mode? Borde inte varvtalsstoppen glida ner massor då också? Nä, då kan man bara glömma den idén, det duger inte! Det är bra att du håller lite ordning på torpet, Gustaf! Eller ja.. äh, du vet! :D

Jag har också försökt ringa runt och jaga lösa delar, men för det första var jag för tidigt ute, (runt 97-98 nångång) så allting var svindyrt, och dessutom, som sagt, så visste skrotarna ingenting. Donatorbilförslaget tillstyrkes!

/ Magnus

Tarasus
2003-12-29, 22:19
säg att man får tag på en bil för 10-15k och sen tar man hem den, måste man inte regga in den då?
är den kostnaden medräknad då lr gör man på något annat sätt då?

kan säga att jag är snuskigt sugen på att göra samma sak & köra med dubbel turbo så fort ekonomin tillåter. Säg att man får tag på en Scorpio CW för en bra summa, kan man plocka t.ex dämpare från den också då, beroende på skick dvs.

therealpinto
2003-12-30, 04:50
Hej

10-15kkr är nog utan reggning. Jag är faktiskt lite osäker på om man kan ta in bilen utan att regga den, det bör gå om man "skrotar" den administrativt i Tyskland. Kostnaden för reggning är ju inte så stor annars. Det går ju att använda massa bra delar från 24v på en svensk bil, men ska delarna sättas på en Scorpio är det ju kanske bättre att köpa en hyfsad 24v och bygga på den?

Det är såvitt jag vet bara själva EDIS-systemet som går i Limp-home (det är ett hyfsat självständigt system som styrs av SAW - spark advance word - signalen som kommer från EEC-boxen) och det blir nog inget varvstopp alls men bra blir det inte...

/Gustaf

RST S1
2003-12-30, 10:18
du kan hitta billiga 24v i swe

jag har köpt 2st här i omnejd ena nybesikta och den var också besiktad ihop gick dom på 24k

såp vist finns det billiga

Tarasus
2003-12-30, 13:14
Originally posted by therealpinto
Hej

10-15kkr är nog utan reggning. Jag är faktiskt lite osäker på om man kan ta in bilen utan att regga den, det bör gå om man "skrotar" den administrativt i Tyskland. Kostnaden för reggning är ju inte så stor annars. Det går ju att använda massa bra delar från 24v på en svensk bil, men ska delarna sättas på en Scorpio är det ju kanske bättre att köpa en hyfsad 24v och bygga på den?

Det är såvitt jag vet bara själva EDIS-systemet som går i Limp-home (det är ett hyfsat självständigt system som styrs av SAW - spark advance word - signalen som kommer från EEC-boxen) och det blir nog inget varvstopp alls men bra blir det inte...

/Gustaf

Bah, vad var det där då, fel på Scorpio ;-)

Nä men jag har funderat på det också, är ju en del som måste fixas på Scorpan om man ska vara riktigt seriös. Kanske ska nöja mig med att köpa ett chip å riktigt luftfilter till den å köra så länge det går & spara pengarna till en "riktig" bil :)

Fast en 24v's V6:a är hätfigt :D

Puffen_83
2003-12-31, 14:34

xr4x4
2003-12-31, 15:14
jag har bytt från 2.8 till 24v i min xr4x4
så slå en signal om du vill ha lite tips
070-496 75 37

orkar inte skriva det ingen. Det står massa på gamla forumet