Visa fullständig version : 2.5 elr 3 tum till sierra 2.9
har även sportfilter(stoort koniskt) och trimmchipp...och avgas ska va från kollektorn där grenrörer går ihop under bilen och bak....elr ska man dra 2 st 2-tum...ett från vadera grenrör och hela vähen bak kanske...hjäääääälp
Rs turbo_s2
2003-12-29, 21:32
Ett rör skulle ja köra. 2,5" skulle ja också ha. Finns ingen anledning att ha 3" på en bil utan turbo.
blir väl lite bökigt med 2 rör? sitter inte tanken lite ivägen på dom?
och som sagt, det enda du får med 3" är värre ljud, kan bli sämre prestanda med för storts system.
lånar tråden lite tänkte bygga 2,5 till min scorpa. några tips? sitter ingen kat på men va inget problem vid besiktningen. Blir dom grinigare om de e bytt? Någon som vet?
Enkelt 2,5" med två fullflödes dämpare! Bättre flöde, ljud och motstånd! Bygga dubbla blir dubbelt jobb, dubbelt så krångligt och dubbelt så dyrt. Alltså onödigt.. där e inte plats för de heller om man inte bygger det sketlågt, men då skraper det i vägen.
Man får ha vilket avgas som helst, bes. kan inte gnälla.. så länge det inte dundrar värre än fan.. Jag har bes med 2" och bara en fullflödes iför sig.. men 2st är att att rekomendera!
Tänkte mest på om bilprovningen blir extra griniga över sportsystem om katten saknas. Någon som har tips på vad man hittar delarna biligast? ungefär kostnad?
E katten borta och dom upptäcker det så kvittar det vad för avags du har, dom blir INTE glada!!!
Jag köper alla mina avgasgrejor på Micro. Men Mekonomen har oxå..
Jag vet inte hur det ser ut under en Scorpa, men snacka med Taurus, han har nyligen byggt till sin!
Med två dämpare går det på runt 1100kr.
Originally posted by Benan
E katten borta och dom upptäcker det så kvittar det vad för avags du har, dom blir INTE glada!!!
Jag köper alla mina avgasgrejor på Micro. Men Mekonomen har oxå..
Jag vet inte hur det ser ut under en Scorpa, men snacka med Taurus, han har nyligen byggt till sin!
Med två dämpare går det på runt 1100kr.
bah, du tror väl inte att jag kalla mig själv efter en Ford Modell ;-)
Jag har 2st 30g's krökar på mitt system, en hand & en super dämpare. Använde 2st 500mm's rör. Ena kapade jag upp och använde som skarvar i det fall som det blev muff mot muff... fattar inte riktigt hur man kan bygga ett system där man INTE får muff mot muff nån gång, nån som sa nått om det :)
Systemet går rakt bakifrån katten, har första dämparen(super) precis efter den, sen en böj, därefter ett 500mm's rör sen en till böj, därefter en till dämpare (handy) och sen slutstycket.
Gick på 1400 nånting med hålband, muttrar/bultar (till hålbanden), ljuddämparpasta & rörklammrar.
Var f.ö under bilen idag, ser ut som att den har gått flera tusen mil med det systemet, jävla salt!
nu e d färdigbyggt....2,5 tum från grenröret med en liten rund dämpate och en super dämpare...låter rätt mkt dock...blen en ganska stor skillnad...den drar mkt bättre och har snabbare respons...sen om d e kattarna e borta elr om d e för att de nu sitter 2,5 tum (nästan bara raka rör) hela vägen kanske ni kan svara på...skar även upp större hål i luftburken + sportfilter....
Det e katten tror jag..! Jag märkte knappt nån skillnad i min 2,9:a med bara sportavgas.. Hur många kommer säga emot den här gången..!? ;) :D
Cossy RS500
2004-01-10, 18:47
Hej!
Nu märker jag att jag kommer in lite sent i denna tråden, eftersom du redan monterat det nya systemet.
Dock tyckte jag inte det var smart att plocka bort katten/kattarna.
Vad har du för årsmodell på bilen?
Har du en -88 eller äldre, KANSKE de inte märker nåt på Bilprovningen, beroende på om de SER att du plockat bort dom.
På -88or och äldre, mäter de bara Co-halt vid tomgång, och det klarar du säkert, men har du en -89 eller nyare är sannolikheten nästan lika med noll att du skulle få igenom den (då det är helt andra avgasmätningar som gäller).:(
Och ja...det är säkert demonteringen av kattarna som gjort din bil piggare. Kattarna som monterades på 80-talet var några riktiga bromsklotsar :rolleyes:
Mvh
Stephan
ScorpioHenke
2004-01-10, 19:05
En fråga på tal om kalysatorer. Om man har en -88 måste man ha kat enligt SBP om det är orginalmonterat eller går det lika bara utan ?
Mr Insane
2004-01-10, 20:47
Originally posted by ScorpioHenke
En fråga på tal om kalysatorer. Om man har en -88 måste man ha kat enligt SBP om det är orginalmonterat eller går det lika bara utan ? om det sitter orginal på en -88 så måste det sitta där.. dock så kan den vara tom...
men står det inget i papprena om kat så är det ingen större fara att nån bryr sig...
Originally posted by ScorpioHenke
En fråga på tal om kalysatorer. Om man har en -88 måste man ha kat enligt SBP om det är orginalmonterat eller går det lika bara utan ?
Om bilen är regbesiktigad med den så måste den sitta där. Det är dock samma avgaskrav som för alla andra bilar från '88. Den behöver med andra ord inte fungera speciellt bra. Kan tillägga att min Golf från samma år låg på 1,5 i CO-halt utan kat med trimkam och hyfsat fet blandning.
Mvh F
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.