handdator

Visa fullständig version : Lite nya delar har kommit

BIG-BHP RACING
2003-08-15, 20:45
Som sagt det har kommit lite nya delar

Rostfritt Grenrör från TG-RACING (Tomas)

HKS Racing Type II Wastegate och Dumpventil från supramannen

Dubbel kullagrad Garrett GT Turbo från Speedtech Motorsport i Nya Zealand.
Speedtech har som firma bil en Drag race EVO III
som är bromsad 509kw på hjulen med en sådan turbo som jag har köpt. Det ska bli intressant och se vad det blir i Cossien

http://www.imagestation.com/picture/sraid74/pe0ccee375994e11dcfa87002ad2a4594/fb61664d.jpg

http://www.imagestation.com/picture/sraid74/p6c1af5def3377c78d88dcb27b3d30cf5/fb61664a.jpg

http://www.imagestation.com/picture/sraid74/pe7e41443343320093e80ae4c8833ac20/fb616641.jpg

svanen
2003-08-15, 20:51
det där ser fett ut som fan!!!
kommer nog tagga bra bettan med dom där bitarna i!

Uneek
2003-08-15, 21:13
Mycket stiliga saker :D

Mr Niceguy
2003-08-15, 21:14
ojojoj, crome :D :D
Hoppas det blir bra med fart i kärran...

klebbe
2003-08-15, 21:40
Fy satan va stiligt !

samba
2003-08-15, 22:11
MANLIGT!!

Ska bli riktigt kul att se vad det blir av det när den är klar.
När räknar du med att få ut bilen?

Mika
2003-08-15, 22:52
Mums! Vad gick det där kalaset på?

Cossie_sl00p
2003-08-15, 22:54
Mycket imponerande saker du införskaffat dig, blir verkligen kul och se din bil rulla sen :)

kripp
2003-08-15, 23:26
inga dåliga prylar =) hoppas du får bra snurr på din maskin

:)

BIG-BHP RACING
2003-08-15, 23:33
Nu väntar jag bara på insug å plenium:D

Så det börjar och närma sig.

kripp
2003-08-15, 23:46
jaså vad blir det för insug\plenum då?

och hur har du löst det med växel-låds biten?

mvh kristian

Mindhead
2003-08-15, 23:47
Satan så fint grenrör vill ha.....

cossiehenke
2003-08-15, 23:51
Originally posted by kripp
jaså vad blir det för insug\plenum då?

och hur har du löst det med växel-låds biten?

mvh kristian

Han ska köra Quaife (felstavat?) drivlina...
Sa han till mig!

/ Henke

Cossie_sl00p
2003-08-15, 23:53
Blir det insug från Tomas och Rickard?

kripp
2003-08-16, 00:01
Originally posted by Henke
Han ska köra Quaife (felstavat?) drivlina...
Sa han till mig!

/ Henke

men du menar nog quafie diffar? men lådan?troligen inte quafie men vad vet jag...

BIG-BHP RACING
2003-08-16, 00:11
Insug/plenium blir inte det som Tomas/SMR säljer utan det blir ett mycket bättre men också mycket dyrare tyvärr.

Diffar Quaife runt om.

Växellåda Fixit till och börja med, men jag hoppas att kunna sätta i en sequential Dogbox någon gång.

X-treme
2003-08-16, 02:01
*mums mums*
blir kul å se din kärra sen när den är klar :)

BuLLaS
2003-08-16, 09:11
Fett säger jag bara!!! =)

/Andreas

Bmwandreas
2003-08-16, 10:39
Nice grenrör! Det måste väl vara bockade rör? Inte har dom väl svetsat sen slipat svetsarna?

Bmwandreas
2003-08-16, 10:43
Originally posted by Mika
Mums! Vad gick det där kalaset på?

Får ja gissa så kostar de nog 40-45k för dom sakerna:(

RST S1
2003-08-16, 10:55
fy satan vad grymt snyggt

den agregaten skulle passa precis i mitt nya bygge:cool:

NO.
2003-08-16, 11:18
Man blir ju inte det minsta avis:(

LOJDEN
2003-08-16, 11:19
VAD ÄR PRISET PÅ DET GRENRÖRET ??
SER FÖRESTEN UT SOM DET AGGREGATET JAG HAR !!

Putte
2003-08-16, 11:56
trevligt

Tyrann
2003-08-16, 12:31
Hmm Avundsjuk!!! *ler*

Beskodade grenröret när jag var uppe på besök hos Thomas sist!
D e så vakert!

Lycka till med bygget vi hoppas alla att få se din skapelse nästa år!!!

Stefan
2003-08-16, 17:24
Va kostar ett sånt läckert grenrör? Sånt skulle man ha!

TG Racing
2003-08-16, 18:41
Hej !

Grenröret är gjort i rostfritt av god kvalitet med
så få svetsskarvar som möjligt, finns i 38 mm
och 40,5 mm invändig diameter. Leveraras hand-
polerat eller elektrolytpolerat, kan även fås med
keramisk coating för mindre värmestrålning.
Det ingår även rostfria pinnbultar, brickor och
låsmuttrar för mont. av turbon.

Det är gjort för att kunna användas som pulssplit
grenrör om turbon kräver det. Grenröret levereras
med valfri turbofläns, wastegatefläns och mellanväggar
ända upp till wastegateventilen när pulssplitanvänds.
(BIG-BHP´s rör är inte pulssplit)

Priset är 13 000 kr

MVH Tomas (TG Racing)

Supramannen
2003-08-17, 02:25
Kan det bli bättre, NOPE

Lycka till Anders, ser bra ut

Hör av dig om du vill ha mer värsting delar

Supramannen
2003-08-17, 02:27
Originally posted by Bmwandreas
Får ja gissa så kostar de nog 40-45k för dom sakerna:(

Varför kulle det va smile gubbe ner

Är bland det bästa sakerna man kan ha, så självklart blir det dyrare, man kan ju inte jämföra med tex ditt grenrör eller din lastbilsturbo eller eran hemgjorda wastegate, är en helt annan sak dessa delar

Monte
2003-08-17, 09:44
Manliga prylar. När planerar du o få ut bilen?

Bmwandreas
2003-08-17, 10:09
Originally posted by Supramannen
Varför kulle det va smile gubbe ner

Är bland det bästa sakerna man kan ha, så självklart blir det dyrare, man kan ju inte jämföra med tex ditt grenrör eller din lastbilsturbo eller eran hemgjorda wastegate, är en helt annan sak dessa delar

Japp ja vet att de kostar,men även sakerna jag bygger funkar fint! Och det här kommer nog bli bra det här också.

Supramannen
2003-08-17, 10:13
Japp ja vet att de kostar,men även sakerna jag bygger funkar fint! Och det här kommer nog bli bra det här också.

Ja visst funkar det, men hur kul är det om man köper vev för 30k, stakar för 10k, kovar för 10k,mm,mm turbo 3k från en gammal lastbil, nä man försöker nog hålla ribban lika högt hela vägen

BIG-BHP RACING
2003-08-17, 10:27
Kan bara hålla med Rickard.

Det är inte så mycket kvar till motorn det är insug/plenium men det är beställt. Så den ska bli klar till våren.

Bmwandreas
2003-08-17, 10:30
Ja visst funkar det, men hur kul är det om man köper vev för 30k, stakar för 10k, kovar för 10k,mm,mm turbo 3k från en gammal lastbil, nä man försöker nog hålla ribban lika högt hela vägen

Lastbilsagg duger allafall till att åka 10,74 och samtidigt ha skitbra respons när man åker gata!

Så nog funkar dom fint....

Monte
2003-08-17, 10:31

Kan hålla med Supramannen där. Köper man dyra grejjer så håller man nog den profilen vidare som BIG-BHP gör.
Men man kan vända på steken oxå, att köper man en billigare snurra så köper man inte heller ett grenrör etc för 1x xxx kronor när det funkar bra med sådana saker oxå. Behöver inte funka mycket sämre för det.

Supramannen
2003-08-17, 10:33
Lastbilsagg duger allafall till att åka 10,74 och samtidigt ha skitbra respons när man åker gata!

Så nog funkar dom fint....

Ja visst funkar det, men efter som ingen provar båda så kan man inte säga om hur den skulle gå, sen har fredde som du syftar på just nu iår lärt isg hur han ska få till starterna, vilket är extremt svårt med en sån turbo, allt eller inget

Men kolla med Turbo firmor värden över, ingen rekomderar ett lastbils agg till en personbil, men visst funkar dom och är billiga

Supramannen
2003-08-17, 10:35
Originally posted by Monte
Kan hålla med Supramannen där. Köper man dyra grejjer så håller man nog den profilen vidare som BIG-BHP gör.
Men man kan vända på steken oxå, att köper man en billigare snurra så köper man inte heller ett grenrör etc för 1x xxx kronor när det funkar bra med sådana saker oxå. Behöver inte funka mycket sämre för det.

Sämmre funkar det men frågan är hur mycket sämmre, men allt håänger på nivån, är skit svårt att dra gränsen, men känns svårt tex att ha wastegate för 10k och en turbo för 3k..hmmmmmmm

Bmwandreas
2003-08-17, 11:19
Ja visst funkar det, men efter som ingen provar båda så kan man inte säga om hur den skulle gå, sen har fredde som du syftar på just nu iår lärt isg hur han ska få till starterna, vilket är extremt svårt med en sån turbo, allt eller inget

Men kolla med Turbo firmor värden över, ingen rekomderar ett lastbils agg till en personbil, men visst funkar dom och är billiga

Ang freddes bil så är de verkligen inte allt eller inget,den är skitsnäll på gatan ju säger dom!
Det blir ju allt eller inget när man har så här mycket effekt och de bara spinner.
Ja tror inte responsen skiljer nå på dom här aggregaten,möjligvis att dom dyra aggregaten klarar launch och als bättre,eftersom dom är byggde för med avgastemp.

90% av alla snabba som kör dragrace kör lastbilsturbo.

Vi ska inte dra upp nån debatt om de här,det är ju upp till var och en att köpa det dom vill.. pengarna som styr.

Mvh Andreas

Supramannen
2003-08-17, 11:25
Ang freddes bil så är de verkligen inte allt eller inget,den är skitsnäll på gatan ju säger dom!
Det blir ju allt eller inget när man har så här mycket effekt och de bara spinner.
Ja tror inte responsen skiljer nå på dom här aggregaten,möjligvis att dom dyra aggregaten klarar launch och als bättre,eftersom dom är byggde för med avgastemp.

90% av alla snabba som kör dragrace kör lastbilsturbo.

Vi ska inte dra upp nån debatt om de här,det är ju upp till var och en att köpa det dom vill.. pengarna som styr.

Mvh Andreas

Håller inte med

Med allt eller inget så menar jag starten anntingen bog eller spinn

Och hålle rinte heller med om 90% många är det ja, men är väl inga som bara kör drag race här , när man kör drag så har man ofta automat, lustgas och andra mumma grejer då spelar inte spol uppen sån stor roll, inte heler då man har ful gas hela vägen

Men för gatbilar som är gjorda för att funka bra i massa körförhållanden funkar lastbils agg mindre bra, men allt hänger på stålar, till och med jag va inne på dubla gt37or på min Ultima, men jag slog huvet hårt i trappen och fråga va jag höll på med, bygga bil för massa 100kronor osch sen snäl på turbon, nä gör om och gör rätt sa jag till mig själv, nu blir det dubbla gtbb35or som det ser ut

Fredrik_tak
2003-08-17, 12:08
Mycket snyggt Grenrör :)

Nice
2003-08-17, 17:24
Hej jag har köpt och använder ett rostfritt grenrör av TG fast av puls typ och jag är mkt nöjd med finisch och funktion.
Jag kör gt37 för att testa bilen i år, och det funkar överförväntan.
Jag hoppas kunna byta till en T-netics lr innovative och det ska bli mkt kul att kunna göra ett A och B test !!!.
Mvh E

C
2003-08-17, 17:50
välkommen rickard!

nu får rickard och andreas se till att sluta diskutera i denna tråden så inte 3:e världskriget bryter ut! ;) ;) ;)

kommer att bli skit bra big BHP!!! lycka till och informera oss gära med om dina framsteg!

mvh C

Bmwandreas
2003-08-18, 08:52
Originally posted by vad är lustgas?
välkommen rickard!

nu får rickard och andreas se till att sluta diskutera i denna tråden så inte 3:e världskriget bryter ut! ;) ;) ;)

kommer att bli skit bra big BHP!!! lycka till och informera oss gära med om dina framsteg!

mvh C

De är lugnt, vi har bara lite olika åsikter:)

Men till och med jag ska prova en sån där "dyr turbo" i vinter:rolleyes:

Vi får se hur det kommer funka.

Bmwandreas
2003-08-18, 08:54
Tycker faktigst 13k är billigt för det där grenröret!
Hemskt mycket jobb att bygga rostfritt:(

Mr Cosworth
2003-08-18, 13:52
Ni som håller på med racing borde väll veta bättre än så här!?

För att få en bra start behövs antingen spinn på hjulen eller kopplingen (automaten i Rickards fall )annars startar man från ca 0 varv om inget slirar.

Med vanliga bra däck när det väl börjar spinna, så rör sig inte bilen i närheten så mycket framåt som det gör när det spinner med MT däck tex.

Sätt MT däck på en 4wd få se om man kan få den att spinna!!!

Alltså "bara" att slira koppling med en två skivig sådan för att en sån behövs för att klara effekten!

På en två hjuls driven med mycket effekt, varva kliv av och det spinner lagomt någron meter sen suger det iväg med lite spinn drivandes bra framåt.

Bara att kolla på framhjulsdrivet hur bra de går me bra däck spinner lagomt med strippendäck utan luft.

Sedan det här med turbon.

Vad jag vet så har jag nära fullt laddtryck vid ca 4100 har jag för mig.villket jag tycker är bra för en 2 liters 4:a med den effekten.

Max vrid redan vid 5300-5400 på 740 nm men vad jag vet så har inte det så stor betydelse vid strippen körning...kolla på de som kör dragracing på "riktigt" effektivast på väldigt höga varv. sedan döda på låga. för man får offra effekten på vissa varv för att få den effektiv till det man skall ha den till.
Jag själv ville ha en motor som går bra på låga varv och ganska mycket topp effekt,provade en sak i bänken som gav 100 nm mer på 5300 varv än den gör nu men tappade bara topp effekten lite
tyvärr fick det inte plats i bilen med det konseptet.

Jag ville ha en effektiv gatbil som drar det mesta på vanlig gata utan att ha extra däcken med mig i baklukan för att det skall gå fort.

Mvh Fredrik

Andreas K
2003-08-18, 13:53
fina grejjor det där ;) kolla in en viss bil med liknande grejjor på (vit sierra "flygel" under avdelningen streetrace ed) www.team-motorsport.tk den funkar fint även om det inte sitter samma grenrör på :)