handdator

Visa fullständig version : Finns det solida ventiltryckare till Cosworth?

jonns
2007-10-08, 11:15
finns det tryckare som inte är hydraliska till cossy?
vad kan sånna kosta?

AffeAlien
2007-10-08, 11:58
Ja det finns TG-racing har.
Bara ringa han eller skicka ett PM så får du nog veta pris. Om han inte hittar denna tråden förståss :)

TG Racing
2007-10-08, 12:15
Hej !

16 x Solida tryckare kostar 4 500 kr och är mycket lättare än hydrauliska.

MVH Tomas

Skinkis
2007-10-08, 12:33
Hej !

16 x Solida tryckare kostar 4 500 kr och är mycket lättare än hydrauliska.

MVH Tomas

Vad finns det för fördelar resp. nackdelar att köra med solida tryckare?
Måste man modifiera ngt i toppen för att använda dessa?
Speciella kammar?

jonns
2007-10-08, 15:42
finns det tryckare från andra bilar som kan passa ??
jag är bara så trött på och byta tryckare,man byter och det tickar iaf 30 sec efter bytet,men ska riva toppen och köra runt oljepumpen så man får ut olja överallt så man ser om det kommer ut nån skit nån stanns

ErikJ
2007-10-08, 15:45
när jag bytte tryckare en gång tog det säkert 100mil innan dom blev helt tysta

CosworthSierra
2007-10-08, 22:07
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar att köra med solida tryckare?
Måste man modifiera ngt i toppen för att använda dessa?
Speciella kammar?

Undrar detsamma faktiskt...?

jonns
2007-10-08, 23:01
värkar vara mycket problem med cossy lyftare,tycker det är konstigt då inte många andra bilar har detta problem,är det nått fel på topparna från början eller är det nått som händer med dom??

SK Racing
2007-10-09, 03:00
min erfarenhet gällande hydraliska lyftare i allmänhet är att dom fungerar bra till std o till lite lagom trimmat, den största boven är oftast dålig service då det helt sonika kommer skräp(koks) i lyftaren.
Även oljan spelar roll, har varit med om lyftare som lever fan i nya bilar då nått miffo på "märkesverkstaden" hällt i en 0/30 syntetolja, fungera säkert bra i Sibirien men knappast en varm sommardag med husvangn.

mr Costin
2007-10-09, 05:25
Varenda gång jag bytt på en YB och satt i NYA tryckare så har det varit knäpptyst från första sekunden.

Ang solida tryckare så finns det två vägar. Den ena som är billig och mindre bra är att steloperera ett par hydraliska. Det är billigt men det ger en mycket tung tryckare. Den andra lösningen är ventiler med längre skaft och en lätt och fin tryckare. Det är den bästa lösningen men också en dyr lösning då alla ventilerna måste bytas. Oavsett vilken lösning man väljer så måste man hålla koll på ventilspelen.

Jag vägde en oljefylld en gång och har för mig den vägde 38 gram, en mekanisk som man kör med länge ventiler vägde 18 gram. Det gör en del när man kör med vassa kammar och höga varvtal.

TG Racing
2007-10-09, 09:14
Hej !

Solida lättviktslyftare finns till alla modeller på ventiler även till standard ventilerna. Dom schimsas lättast in med ett löst shims "lash cap" på ventilskaftet mot lyftaren som slipas till rätt tolerans, det går även att slipa på piggen i lyftaren eller på ventilskaftet tills rätt spel uppnås men det är svårare och kan kräva många lyftare extra innan rätt tolerans uppnås.

Solida lyftare kräver kamaxlar som är gjorda för det med lite annan utformning på ramperna jämfört med kamaxlar för hydrauliska lyftare.

Fördelarna med solida lyftare är lättare delar som rör sig kvickare och exaktare (ingen olja som flexar) vilket brukar ge bättre prestanda och mer varvvillighet. Du kan även få vassare kamaxlar till solida lyftare.

Nackdelarna är att det är dyrare, mycket mer jobb att shimsa in solida lyftare och att spelet måste kontrolleras tätt efter att det är nymonterat för det kan tighta till sig efter uppstart. När väl allt är perfekt brukar det ta några år innan man behöver shimsa om dom igen.

MVH Tomas

mr Costin
2007-10-09, 11:25
Shimsa? I min YBW så justerar man spelet genom att slipa av ventilskaften...:rolleyes:

Skinkis
2007-10-09, 11:33
Hej !

Solida lättviktslyftare finns till alla modeller på ventiler även till standard ventilerna. Dom schimsas lättast in med ett löst shims "lash cap" på ventilskaftet mot lyftaren som slipas till rätt tolerans, det går även att slipa på piggen i lyftaren tills rätt spel uppnås men det är svårare och kan kräva många lyftare extra innan rätt tolerans uppnås.

Solida lyftare kräver kamaxlar som är gjorda för det med lite annan utformning på ramperna jämfört med kamaxlar för hydrauliska lyftare.

Fördelarna med solida lyftare är lättare delar som rör sig kvickare och exaktare (ingen olja som flexar) vilket brukar ge bättre prestanda och mer varvvillighet. Du kan även få vassare kamaxlar till solida lyftare.

Nackdelarna är att det är dyrare, mycket mer jobb att shimsa in solida lyftare och att spelet måste kontrolleras tätt efter att det är nymonterat för det kan tighta till sig efter uppstart. När väl allt är perfekt brukar det ta några år innan man behöver shimsa om dom igen.

MVH Tomas

Detta verkar vara ngt för FAQ???
Ovärderlig info för den som vill veta lite mer!

jonns
2007-10-09, 17:26
ja man kan ju undra varför dom inte har lyftare som volvo och bmw mf lösa chims brickor bara.

billigt bra funkar jämt

som på opel ascona bara byte ut dom hyrraliska mot solida inga problem där inte,bara chimsa in o åka

Goofy
2007-10-09, 18:55
Det ska ju finnas en wv tryckare som ska passa men vilken är det?
Hittade en lista på olika storlekar http://www.arrowprecision.co.uk/followers_stock.php

Nästan rätt men ändå inte

Fredin
2007-10-09, 19:29
ja man kan ju undra varför dom inte har lyftare som volvo och bmw mf lösa chims brickor bara.

billigt bra funkar jämt

som på opel ascona bara byte ut dom hyrraliska mot solida inga problem där inte,bara chimsa in o åka

Ja eller ha som ford, hydraliska. Underhålls fritt. Tyst. och gör enkelt att montera.

jonns
2007-10-09, 23:52
ja om dom nu blev tysta ja*L*har ju sett fler här som rejsat o dom gått sönder

jag kör nog min nu tills den rasar,då får man ju iaf reda på vad felet är,eller köpa en ny topp

mr Costin
2007-10-10, 05:37
Men alltså jag fattar inte hur ni gör, jag har bytt mängder med tryckare och satt i nya direkt från kartong och dom har varit helt tysta direkt från uppstart. Kanske beror på vad man köper för kvalité...:confused:

jonns
2007-10-10, 08:33
ja jag köpte tg s ska väll inte va nått fel där

Lars_Turbo
2007-10-10, 18:51
Är det inte lyftare ifrån VW Corrado Vr6 folk köper? Ska tydligen slita på brunnarna då har jag hört.. Skiljer det så mkt i pris?

Mvh/ Steven

mrford
2007-10-10, 19:15
undrar ju även jag om det är ngn ide att byta lyftare om dom ändå tickar när dom är nya??

jonns
2007-10-10, 20:00
ja tydligen om man ska få dom att hålla så är det solida som gäller,dom hade samma problem i rallyskogen*L*varvade till några gånger sen ticka det igen,

ja så nu vet man det också,,,,,kul bil men ack så kännslig tydligen

man får väll helt enkelt ligga i hårdträning i garaget i vinter så 142 an blir klar*L*

ErikJ
2007-10-10, 21:14
ja tydligen om man ska få dom att hålla så är det solida som gäller,dom hade samma problem i rallyskogen*L*varvade till några gånger sen ticka det igen,

ja så nu vet man det också,,,,,kul bil men ack så kännslig tydligen

man får väll helt enkelt ligga i hårdträning i garaget i vinter så 142 an blir klar*L*

det där sista...det där lät inte som nått alt:D

jonns
2007-10-11, 08:52
ja du men det värkar bara vara traktorer som håller*L*

ja bara för att man åker ford så är det inte bara ford som gäller,

är med i tpc också pga 142 turbo som byggs

forden köptes för att ha nått roligt under tiden,så vad jag har märkt så en ford är kul så länge den går ,men bara synd att dom går så sällan,
iof så funkar den men låter som en diesel igen

Andreas K
2007-10-12, 15:32
Kan bara hålla med Mr. Costin

SK Racing
2007-10-12, 15:58
Ja man undrar ju hur det en del gör då jag har kört sura dohcsierror med 20k plus på milen o dom har varit hur tysta som helst, kompisarna har allt från cossisar till cetec motorer o dom är knäpptysta allihop, enda dom har gemensamt är att dom är skötta som familjemedlemmar.

En annan typ av motorer som alltid har fått skit för sina lyftare är typ 4 motorerna i transport wv o även dom nyare "wasserboxern" dvs den uppdaterade vattenkylda men jag kan efter att ha pulat lite med dom konstatera att det är absolut inget fel på motorerna eller deras lyftare utan problemet går att härleda till ägarna.

Jag vill absolut inte kasta skit på någon men det kan ju vara så att oljesystemen i en del bilar har en massa koks o skit i oljesystemen pgr av dålig skötsel av nuvarande eller föregående ägare, att i en sådan motor stoppa i nya lyftare är ju ingen höjdare då det väldigt snabbt kommer ny skit i dom nya lyftarna.

En annan orsak är ju att oljetrycket kan vara dåligt o det märks ju direkt på lyftarna, är oljetrycket dåligt så är nog tickande lyftare det minsta problemet bilägaren har.

O nu kom vi in på detta med oljan och en del tror/tycker att ju dyrare olja man häller i sin ögonsten destå bättre, jag är envis i detta med oljor och kör på en gammal hederlig mineralolja på alla mina bilar.
Det gör även mina kompisar o dom har cossys o andra bilar med hydraliska lyftare/turbos o dom fungerar alldeles utmärkt.
SAE 20/50 använder jag mig av på sommaren o på vintern en SAE 10/40.

jonns
2007-10-12, 16:31
ja det är så att min motor är knappast nån koks i pga att den rullat ca 400 mil och ca 100 med nya lyftare på en nyren motor,på firma,

så då undrar man ju vad det är för fel

mr Costin
2007-10-13, 05:50
Mät oljetrycket.

jonns
2007-10-13, 08:44
har tryck,kall 6k tomgång ,varm 3k tomgång och 6k vid varv,så där är det inget fel,har fått några ideer av lite folk,så är det inte skit i kanalen till sissta lyftaren,så går det även att borra oljekanalerna lite*L*så gjorde tydligen rally folket?

kollade även allt innan bytet av tryckarna

Andreas K
2007-10-13, 09:40
Jo det stämmer att man borrade upp det överliggande oljeröret på pinto maskinerna för 20 år sen :) men Cosworthen har jag inte hört något liknande om(däremot så kan det ju vara så även om jag inte hört det ;)), däremot att man puttar i högtrycks 'kitet' eller högtrycks olje pump... Vad har du för trim i maskinen, är varvtals stoppet borttaget så att det är möjligt med extrem övervarvning (jämfört orginal)?

jonns
2007-10-13, 11:14
sitter hp pump i,

ingen övervarvning började ticka igen efter tryckarbytet ca 30 sek av tystnad bara,har även ställbar varvreg,

ja denna bil blir nog till salu snart*ASG