Visa fullständig version : Vart kan man köpa 76 Oljor??
Är i akut behov av några liter 76 olja 20w50 ska det vara...
Nån som vet vart det kan finnas??
Internet??
Har snackat med en handlare är på orten och han har ringt till dom som är distibutörer i norden men dom svarar inte (semester?).
Så det skulle vara trevligt om det finns nånstans i landet...
Helst i krokarna kring Fagersta, Västerås, Sala osv...
/Andreas
Om du ska ha 20-50w, varför inte Quaker State???
Inte för att det är nära men Åkes Motor i Täby (Stockholm) säljer båda sorter. Om det inte finns närmare kanske han kan skicka.
Mvh F
MätZ: För QS är mineral olja...
Har helsyntet i min nu...Är inte så bra att blanda vad jag har förstått..
/Andreas
Quaker States 20-50w är mineral, ja!
Men det är bara att tömma ur all olja samt byta
oljefilter, sen fylla upp med härlig, tjock o fin olja! ;) :D
Det är det jag inte vill helst.... tycker det känns lite taskigt att byta olja efter 250 mil...
Vill ha så jag kan fylla på... =)
/Andreas
Ahaa....
Men sen när du byter efter 500 mil då kanske ;)
Varför köra med mineralolja i Cossien??
Skulle inte jag göra i alla fall.
novajonas
2003-08-16, 18:57
alla som är återförsäljare av Hansen Racing kan fixa 76 oljor... eller kolla med Hansen Racing själv utan mellan händer
Varför skulle du inte köra på Mineral ?
För att när du väl hällt i mineralolja kan du inte byta om du tyckte det var skit om du inte river ner motorn i molekyler vill säga och gör rent.
En mineralolja har en "klistrigare" oljefilm än en vanlig syntetolja men tål inte värme och påfrestningar lika väl som en syntet. Mineraloljor har även ojämn kvalitet på sina molekyler medans en syntetisk har likadana molekyler rakt igenom och är därför en bättre olja.
Och värme utvecklar ju cossiemotorerna.
Mvh Daniel
Bah öhh... varför skulle du tycka att mineral är skit...
Dagens oljor är i princip likvärdiga förutom viskositeten
Han som säljer QS här kör på 20-50w Mineral o han kör
på det i sin V8 med lustgas o det borde väl oxå utveckla
rejält mer värme, eller o då snackar vi över 300hk lustgas
?!?! :confused:
Påfrestningar så är nog mineralen lika bra som helsyntet o
det gäller även värmen...
Alla som jag känner kör med mineral efter att jag bytt, polaren
hade det i sin S2 funkar kanon har slutat o tickat, min andra
garagepolare har det i sin Nissan 300ZXTT o det funkar oxå
kanon...
Det enda som man kanske lär göra är att byta olja 2 ggr/sommar
men det är inga problem, jag betalar 220:- för 5 liter QS 20-50w
mineral o filtret går på en 70:-
Jag rekomenderar iallafall mineral, men alla har väl sina
åsikter o detta var min :D
Håller med MätZ, jag kör på 76 20W50 mineralolja och den funkar kanon! Har absolut inga problem med dålig smörjning.
Mvh F
Jag kör också på QS performance 20-50 mineral , Har blivit rekomenderad de av Boosped eller vad dom nu heter dom bygger i alla fall rallycross motorer . Men detta kan nog diskuteras i oändlighet , kommer ihåg en tråd på förra forumet , var en som fråga vilken olja han skulle ha , fick la ett bra gäng olika svar ;)
Mr Niceguy
2003-08-17, 12:02
Jag kör oxå på qs performance 20w50 mineral och jag tycker det funkar bra... Varför skulle mineral va så mycket sämre?!?!
Originally posted by -FW-
Håller med MätZ, jag kör på 76 20W50 mineralolja och den funkar kanon! Har absolut inga problem med dålig smörjning.
Mvh F
Ett ganska typiskt svar från många, "det funkar kanon".
Men hur vet du att den är så himla bra egentligen eller säger du bara det för att det verkar så?
I vissa bilar funkar säkert Mineralolja skitbra, men jag har i alla fall blivit avrådd att använda det i Cossien.
Mvh D
Man kan ju inte säga att smörjningen funkar kanon om man inte river ner hela bilen och kolla lager och dyligt, Bilen behöver ju inte gå sönder bara för att en olja smörjer lite sämre än en annan, jag säger inte att mineralolja är dåligt, känner många som kör enbart på mineralolja. Men efter att jag renoverade min motor så kör jag enbart på Motuls 300W competition! Ganska dyr olja men med en väldigt hög bärighet mm.
MVH/Anders
Har rivit ner min motor o kan säga att allt ser fräscht ut,
det enda är väl en lite spricka i toppen men det har inget
med oljan o göra!! ;):D
Ska ta och ringa runt lite imorrn,
Kollade på Hansen Racings hemsida och det finns en återförs i ludvika, ska kolla om han kan ha lite 20W50 helsyntet hemma... *hoppas*
Fan ville ju ut och tukta lite i helgen, men så vart det inte...
/Andreas
hmm, att det ska vara så svårt att få tag på lite 20w50 olja...
nån som vet om det finns nåt annat fabrikat av 20w50 olja eller 20w60 i västerås???
ska dit idag nämligen!!
/Andreas (som vill ut och rita me bilen)
Custom Racing i Örebro kanske har ??
Dom har nog iallafall haft 76 har jag för mig... inte 100% säker dock.
Ring och kolla med dom.
019-32 40 40
Har fått tag på olja nu.... men den kommer inte förrns mitt i veckan, så det blir till att cykla nu... =/
/Andreas
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.