handdator

Visa fullständig version : Motorproblem Sierra 2.0i -88

Widar
2004-01-06, 12:11
Tjenare allihop, första inlägget här på fmcs!

Jag har ett knepigt problem med min Sierra 2.0i -88, ska försöka förklara så gott det går.

Motorn går rent och fint när bilen är kall och startar alltid.
När motorn börjar bli varmare (temp.mätaren börjar komma in på norm) så börjar den att skutta och sacka, svårt att förklara men det känns som om bilen inte får soppa eller luft.

Gasar man så sackar motorn bara mer, ger man mer gas så sackar den ännu mer, som om den inte får luft eller soppa som sagt.

Problemet försvinner för ett par sekunder om jag gasar till hårt eller om jag frikopplar och motorn går ner mot 4-500 varv, då går den upp och lägger sig stabilt på tomgång igen. Problemet återkommer när man ligger och ger jämn gas (har märkt det genom hela registret), men försvinner efter en 5-10 minuter.

Det kan komma tillbaka närsomhelst, bara motorn börjat få upp temperatur eller är varm.

Har funderat på om det är någon automatisk choke-mekanism som strular? Men det är ju en insprutare? Jag är inte så hemma på hur det funkar.

Hjälp mig med detta irriterande problem!

Mvh,
Widar

Edit: Jag har provat att hälla i en flaska Injection Cleaner, märkte absolut ingen skillnad.

Edit2: Bilen dör aldrig när den börjar krångla.

Bandit_nr1
2004-01-06, 13:23
Bytt lambda sonden jag hade exakt likadant problem på min! lambdan styr sk choken dvs startspridaren så du har delvis rätt i din teori

Persson
2004-01-06, 13:27
Japp japp, byt lamdan jag höll på å bryta ihop innan jag bytte lamdan, blev som ny igen!!

Widar
2004-01-06, 14:06
Tack så mycket för hjälpen!

Verkar vara ett vanligt fel på dem?

Vad kostar en lambdasond?

mvh

Bandit_nr1
2004-01-06, 14:25
Min kostde ingenting på skroten:D

På skroten en två hundringar kanske ny på ford säkert mucho!

Perc
2004-01-06, 14:37
170 euro kostade originallambda med installationsarbete till min DOHC. Tydligen passade inte den piratlambda jag fick tag på, den höll ett år och sen gick den också sönder.

Troligtvis kan den vara ännu dyrare på Ford, troligtvis tog min verkstad lambdan från www.teroanttilaoy.fi.

Widar
2004-01-06, 14:53
Ok!
Skiljer sig lambdasonderna från de olika motorerna och eller årsmodeller?

Hittade en jäkla massa på www.fbt.se .

mvh

Bandit_nr1
2004-01-06, 16:25
Det står väl nått nummer på originalet eller?

Keller
2004-01-06, 18:13
Hej!
Sök på Mekonomen (http://www.mekonomen.se) hemsida. sök på regnummert så får du upp det där.
t.ex lambda till min kostar 1500kr..

Widar
2004-01-06, 18:16
Originally posted by Ripper
Hej!
Sök på Mekonomen (http://www.mekonomen.se) hemsida. sök på regnummert så får du upp det där.
t.ex lambda till min kostar 1500kr.. Kikade där innan, blev konfunderad av alla uppgifterna.. sen såg jag att det var olika för olika årsmodeller... heh.

Tack för hjälpen!

Förresten, jävligt knepigt... Var ute en halvtimme med Sierran nyss och lekte lite i snön.. märkte inte av problemet en enda gång.... :confused:

Jaja, hör av mig när jag bytt och om det var det.

mvh!

Persson
2004-01-06, 21:13
Om du leker brukar det inte hända, mest om man ligger på jämn gas.
När jag bytte tog jag en från en saab 9000 jag skulle ha en med fyra trådar fast denna hade bara tre, men det funkade endå.

Widar
2004-01-07, 03:17
Originally posted by Persson
Om du leker brukar det inte hända, mest om man ligger på jämn gas.
När jag bytte tog jag en från en saab 9000 jag skulle ha en med fyra trådar fast denna hade bara tre, men det funkade endå. Jag låg allt på jämn gas mycket med, det gäller ju att vara försiktig med högerfoten när man tokdriftar! :D

Får väl se vad han säger nu på morgonen påväg till jobbet.

Så det går att byta lambdasond bara sådär från en annan bilmodell? Där ser man... kanske kommer undan lite lättare än man trodde då :)

mvh