Visa fullständig version : Problem med Taunus EFI.
Aldo_Nova
2007-11-10, 11:10
Har konverterat till insprut i min Taunus -80 och efter en lyckad uppstart samt lite varmkörning och sånt så begav jag mig ut på en testrunda.
den gick riktigt bra så jag drog på och plågade den lite på en parkering.
Men, sen när jag drog ner på tempot och var på väg hem så dog den bara i en korsning.
Trampade in kopplingen innan korsningen och då la den bara av, hostade inte ens.
Sen dess vägrar den att starta, startmotorn vispar i vanlig ordning, men det är det enda som händer.
Soppa får den, och som jag har lyckats mäta så har den ström till tändspolen men sen verkar det dött. Ingen gnista som det verkar.
Har testat 2 andra tändspolar utan resultat.
Så vad kan ha gått snett?
Mvh Tommie
therealpinto
2007-11-10, 21:38
Har du ingen gnista får du försöka kolla tändsystemet. Börja med att kolla att kamremmen är hel, att fördelare snurrar när motorn snurrar och att alla kablar sitter fast på fördelare etc.
/Gustaf
Aldo_Nova
2007-11-10, 22:01
Har kollat att fördelaren snurrar, att remmen är hel, och har kollat lite snabbt på alla kablar så ingen har lossnat eller dylikt.
Aldo_Nova
2007-11-10, 22:20
Sen så uppstår det ett metalliskt ljud från luftmängdmätaren när man nöter på startmotorn, spjället slår liksom fram och tillbaka. vet inte om det är relevant men jag tycker mig inte minnas att jag hörde det tidigare.
therealpinto
2007-11-11, 07:56
Jag skulle nog mäta att det är spänning fram till tändmodulen (svart kabel). Finns det kräm där men ingen tändning, så kan det vara tändmodul eller hallgivaren i fördelaren som lagt av, även om det är ovanligt.
/Gustaf
Aldo_Nova
2007-11-11, 09:39
Kollade nyss och jag har spänning fram till tändmodulen, kollade även om jag hade gnista direkt från spolen men det har jag inte. testade ett par tändspolar utan gnista.
Kan man förresten mäta upp om en spole är hel?
Har en extra tändmodul någonstans så man skulle kanske leta fram den och testa med den istället då.
/Tommie
granadadr
2007-11-11, 10:21
Kollade nyss och jag har spänning fram till tändmodulen, kollade även om jag hade gnista direkt från spolen men det har jag inte. testade ett par tändspolar utan gnista.
Kan man förresten mäta upp om en spole är hel?
Har en extra tändmodul någonstans så man skulle kanske leta fram den och testa med den istället då.
/Tommie
jag har ett helt system som du kan få plocka delar av
Aldo_Nova
2007-11-11, 11:36
Okej, men jag har också en hel del saker, har bara dålig ordning på vart allt är.. men om det inte blir nån skillnad när jag bytt tändmodulen så har jag helt slut idéer.
Aldo_Nova
2007-11-11, 14:39
Det löste sig nu, hittade en annan tändmodul och då small den igång direkt.
Men jag funderar lite på varför den andra inte funkar, jag menar går dom sönder utan egentlig anledning eller finns det något bidragande elfel?
Tänkte så att det inte lägger ner igen om nån dag?
/Tommie
therealpinto
2007-11-12, 17:08
Det brukar vara värme som dödar tändmoduler. Därför ska den sitta på sin aluminiumplatta, på innerskärmen eller liknande plåtbit, inte bara hänga och dingla eller sitta direkt på motorn eller liknande.
Annars är de ganska stabila om man inte kopplar dem helt fel, eller kanske använder fel tändspole (det ska vara spole till en bil med elektronisk tändning, inte Taunusspolen alltså).
/Gustaf
Aldo_Nova
2007-11-13, 08:52
Okej, det lustiga är att den sitter på innerskärmen, och härvan är ju sierra orginal, samt att tändspolen är från sierran.
Men men, den håller så länge den håller.
Tack för hjälpen.
/Tommie
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.