handdator

Visa fullständig version : fjädrar sierra

nylle
2004-01-08, 12:26
hej
håller på att byta fjädrar på min gamla sierra.har skruvat bort bak hjulen o stötdämparn ,nu skall jag ta bort fjädern o de verkar knepigare än jag trodde måste man lossa på någe mer än stöten??? skulle vilja ha ett tips hur ni andra har gjort.
bilen är en sierra-89 5 dörrars sedan. med skivor bak

micke80
2004-01-08, 13:53
Har gjort denna operation ett antal gånger och då har jag även tagit bort drivaxeln... Denna sitter endast med fyra bultar innanför trumman, sen är den bara att dra ut.. Men eftersom du har skivor på din så vet jag inte exakt hur det ser ut..

Magnus
2004-01-08, 14:08
Eftersom det är en modell med skivor bak borde det väl vara andra typen av drivaxel, allså med torx-bultar (eller -skruvar?) i andra änden också?

Vad gäller att plocka bort fjädern så behövs ofta fjäderspännare. Men kan även hjälpa till att bända bärarmen nedåt lite (om man inte behöver vara rädd om lacken där ;) ). I vissa fall kan det också löna sig att släppa på krängningshammaren för att bärarmen skall sjunka lite ytterligare.

Lycka till!

/ Magnus

makarow
2004-01-08, 16:51
Gjorde denna operation på min sierra cosworth nyligen och då lossnade jag dämparen + drivaxeln inne vid klumpen...Det blir betydligt lättare då för du kan bända ner allt en aning till...

Lycka till

MVH Marcus ;)

nylle
2004-01-09, 07:12
jag skall prova ta bort dirvaxeln o lossa krängningshämarn
tack för tipsen