handdator

Visa fullständig version : Avskärma öppet luftfilter ifrån värme, Sierra Cossie 4x4

Cod
2007-12-01, 15:26
Tjena!

Jag har ett öppet pipercross-filter i min Sierra Cossie 4x4 -91 och kom på att som det sitter monterat nu måste det ju suga i sig massor av varmluft då turbon sitter bara 20 cm där ifrån.

I dagsläget ser det ut ungefär såhär: (Lånad bild av Edip på Garaget, hoppas det är ok)
http://www.garaget.org/archive/581/622/4693-748-1325.jpg

Jag har börjat experimentera lite med att sätta en plexiskiva som jag klippt till och gjort ett hål för slangen till luftfiltret, som i dagsläget sitter monterat ungefär som bilden jag bifogat visar.

Jag använder mig av plexi dels för att jag jobbar på ett bilglasmästeri och har tillgång till det, och dels för att det är lätt att klippa till etc., när jag kommit fram till en bra lösning skall jag använda plexit som mall för att göra något bättre i ex. aluminium.

Problemet med denna lösningen är dock att det är nästan omöjligt att få det att sluta tätt mot huven, vilket är nästan nödvändigt för att förhindra att den suger varmluft från turbon och resten av motorn, då värme som bekant stiger uppåt.

Jag har även ett rör som går från grillen in(genom plexit) mot luftfiltret, och så sitter ju gälen nästan precis ovanför luftfiltret, så kallluft borde den ju kunna få, om jag bara lyckas få det att bli "tätt" gentemot resten av motorrummet.

Vad tror ni? Har ni någon bättre lösning? Någon som har funderat i samma banor?

Observera att bilden jag använt inte är från mitt eget motorrum, bilden är lånad från Garaget.

BelseBoB
2007-12-01, 17:00
försök få det format efter huvens innersida så gått det går och så nära som möjligt, sen kan du sätta en bit gummi list uppe på kanten av avskärmnings-plåten. liknande dörr-list eller nåt :) åk till närmaste gummi-butik och kolla vad de har för olika lister. skulle ju va bra med en tjock och mjuk så behöver du inte va så värst noga med höjd-toleranserna på plåten!

om du nu är så noga med att täta till det om du ändå har hjälen och, kanske orginal kall-lufts-röret till foga? :)

mvh.kulan

nicke.t
2007-12-01, 17:03
sätt somsagt nån tjockare, mjuk list överst mot huven, detborde väl funka ?

Cod
2007-12-01, 21:47
Jo, har gått i de tankarna också, skall kika på det, dock undrar jag var "närmaste gummibutik" finns BelseBoB? ;) Lister kan jag dock ordna genom jobbet, så det löser sig nog :)

Tycker dock det verkar nog krångligt att forma det efter huvens insida, då man inte kan sitta inuti huven när den är stängd och mäta, men jag får väl höfta lite och lösa felmarginalen med en bra list istället.

Ni tror inte att turbon eller resten av motorn på något sätt kommer lida av att höger-gälen inte längre kommer ge någon kylande verkan då den helt och hållet kommer användas till luftintag?

Jag har för övrigt några hål som ser slumpmässigt utplacerade på höger framskärms insida vid luftfiltret, som även finns med på bilden ovan, alltså verkar jag inte vara ensam om det. Är detta något som är gjort av Ford?

Vilket material tror ni är lämpligast att göra den färdiga "produkten" i? Tunn aluminium har jag varit inne på, det borde man t o m kunna klippa i. Å andra sidan kanske det t o m funkar att använda lexan som jag använder nu för att testa med.

googlese
2007-12-02, 01:17
luftgälarna är väl till för att släppa ut varm luft och inte in kall?

Cod
2007-12-02, 05:51
luftgälarna är väl till för att släppa ut varm luft och inte in kall?

Då det vanligtvis inte lär bli något undertryck under gälarna när luftfiltret kan suga i sig luft ifrån alla möjliga håll(varmare luft) släpper nog gälarna endast ut varm luft. Men om man avskärmar en av gälarna ifrån resten av motorn och begränsar luftfiltrets möjlighet att suga luft inifrån huven, så den tar luften antingen ifrån gälen eller från kallluftsröret mot grillen borde den väl kunna suga in kall luft?

Å andra sidan kanske det helt enkelt inte fungerar rent aerodynamiskt, den kanske inte kan suga ner luft ifrån gälen när man ligger i 160km/h? Jag vet inte, det får ni berätta för mig! :P

Arne Lindgren
2007-12-02, 07:46
Hur mycket luft handlar det om.. vi skissar lite.
En tvåliters motor, 2 cylindrar per varv ska ha luft = en liter per varv.
6000 varv = 6000 liter per minut. 100 liter i sekunden.. Halv storm.
(Hmm, jag har aldrig räknat på det förut, stämmer det verkligen?).
Det viktigaste är att få in tillräckligt med luft, näst vktigast är att den är kall.. tredje viktigast är att det inte smiter in lite varmluft.
Du har ett undertryck ovanpå huven nära grillen, så om du har möjlighet till rullande landsväg, testa om det undertrycket suger bort luft som ska in genom att testa med det pluggat och opluggat.

Hmm, jag tänker sugmotor, :^o men om en turbo får in för lite luft så borde det göra att turbon går tyngre och bromsar avgaserna på väg ut = kraftförlust.

Många liter blev det, rätta mig gärna om jag räknat fel.. :confused:

Cod
2007-12-02, 09:47
Det jag kan tänka mig är fel i din beräkning är väl dels att det du beräknat inte är luftåtgången utan snarare luft-bensin-blandnings-åtgången. Sen har du ju ett övertryck iochmed turbon, som om jag förstått saken rätt gör att det i en cylindervolym på 1 liter kan gå åt ex. 1.5 liter luft.

Stora mängder luft handlar det ju helt klart om, jag har haft lite funderingar på om man skulle försöka leda dit kallluft någon annanstans ifrån med hjälp av en slang, men jag har inte kommit fram till något bra.

JOCKO
2007-12-02, 11:05
Det jag kan tänka mig är fel i din beräkning är väl dels att det du beräknat inte är luftåtgången utan snarare luft-bensin-blandnings-åtgången. Sen har du ju ett övertryck iochmed turbon, som om jag förstått saken rätt gör att det i en cylindervolym på 1 liter kan gå åt ex. 1.5 liter luft.

Stora mängder luft handlar det ju helt klart om, jag har haft lite funderingar på om man skulle försöka leda dit kallluft någon annanstans ifrån med hjälp av en slang, men jag har inte kommit fram till något bra.

Har du dubbelljus så är detta kanske ett alternativ typ..../J

Lars_Turbo
2007-12-02, 11:47
har du inte quadlights så ;)

Cod
2007-12-02, 16:23
har du inte quadlights så ;)

Är det ett hål rakt genom blinkersen? ;)

nicke.t
2007-12-02, 18:44
Jag har för övrigt några hål som ser slumpmässigt utplacerade på höger framskärms insida vid luftfiltret, som även finns med på bilden ovan, alltså verkar jag inte vara ensam om det. Är detta något som är gjort av Ford?.

hålen på skärmen vet jag mer folk som har så det är du inte ensam om iaf :)

BelseBoB
2007-12-02, 19:02
hålen i skärmen sitter på så vitt jag vet alla sierror och måånga andra fordar också. tror det är förstärkningar.

det jag menade med gummi butiken så tänkte jag om det finns nån sån i din närhet.. här finns det en som bara säljer gummi prylar och där hittar man t.o.m. metervara på dörrlister till gamla bilar som sägs vara så omöjligt at få tag i.. jag köpte t.ex. dörrlister m.m. till min 26M så dom har det mesta :)

lite OT men..

mvh.kulan

Cod
2007-12-04, 19:29
Har löst det! Jobbar som bilglasmästare, och när jag idag bytte vindruta på en V50 såg jag att "locket" till batteriet till V50n skulle passa perfekt till avskärmning, om jag bara gjorde ett hål lite större och kapade lite i den. Så jag köpte en på Bilia(135:- landade det på) och fixade lite med den.

Blev toppen! Bild kommer när tid finnes!

malten_racing
2007-12-05, 16:59
blir större skillnad om du har en större/effektivare intercooler istället för kalluft till filtret, eftersom luften endå värms upp när den går igenom turbon..

micke 4x4
2007-12-05, 18:57
snyggt motor rum med mycke blåa samco slangar var köper man ett sånt komplett kitt ?? vill ha de..

-FW-
2007-12-07, 15:22
snyggt motor rum med mycke blåa samco slangar var köper man ett sånt komplett kitt ?? vill ha de..

Exempelvis TG Racing eller ÅBR Motorsport. Finns en hel del leverantörer. :)