handdator

Visa fullständig version : Etanol i Scorpio Cosworth

d.fagersten
2007-12-15, 13:35
Hur många procent etanol vågar man köra i en Cosworthmaskin? (BOB)

Tänkte få bilen igenom bilprovningen har hört att de ska fungera om man kör 50/50

Bilen har för hög HC halt, förhöjd tomgång..

Några tips? Har inte lust att byta kattarna den här årstiden i regn å rusk..

BelseBoB
2007-12-15, 13:41
bara en liten fråga.. varför skulle E85 sänka HC, öka förbränningen? är inte E85 hög-oktanigt? är inte låg-oktanigt lättantändligare? eller varför spikar det då lättare med låg-oktan bensin som t.ex. 95:an?

d.fagersten
2007-12-15, 13:52
Bra fråga ingen aning, var bara ett tips jag fick. Nån annan ide på hur man kan göra? K-sprit, fotogen?

d.fagersten
2007-12-15, 17:44
Enligt många så kan man köra bilen på E85 och lösa problemet, men hur mycket vågar man slå i på just den 24V maskinen?

Ett annat tips var Aspen 4T miljöbensin..

cb2ms
2007-12-15, 18:12
bara en liten fråga.. varför skulle E85 sänka HC, öka förbränningen? är inte E85 hög-oktanigt? är inte låg-oktanigt lättantändligare? eller varför spikar det då lättare med låg-oktan bensin som t.ex. 95:an?

HC lika med oförbrännt bränsle, alltså allt bränsle förbränns inte utan kommer ut i avgassytemet. Sprit (E85, k-sprit, hembrännt osv) innehåller en viss mängd syre vilket inte bensin gör. Alltså när bränsleblanndningen innehåller sprit finns lite mer syre i bränslet. Tänk att man sprutar in lika mycket bränsle oavsett om man kör på bensin eller blandar. I fallet med sprit/bensin-blandning kommer man få i lite mer syre och lite mindre HC (som är det som brinner typ) vid varje insprut. Enligt teorin skulle detta sänka HC värdena eftersom det då inte blir samma överskott på bränsle i avgaserna.

Hoppas ni förstår vad jag menar, inte helt trivialt.

d.fagersten
2007-12-15, 18:24
Låter logiskt, men hur mycket etanol måste man ha i, eller vågar man hälla i tanken.. Kan väl ta det i % omman säger. Tanken kommer väl var anästan tom så runt 10 liter bensin är väl tänkbart att jag har i bilen..

blondie
2007-12-15, 19:39
Har kört med 40/50 eller 50/50 vid besiktning,det blir ju nästan synd om dom,när dom tror mätaren pajjat..

(Bilen är okej blandar mest för säkerhets skull)

Peter H
2007-12-16, 07:30
Hur hög HC gäller det? Länge sedan oljan byttes? Byte av den kan göra underverk för bland annat HC.

Bra beskrivet "cb2ms",,, men som sagt upp till 50/50 E85 klarar dom flesta styrsystem att optimera, lite lägre vintertid,, och det sita har jag fått mängder med mail om av dom vid sina besök hos nålsögat som då nära på slagit sönder avgas mätarna,,,

cb2ms
2007-12-16, 09:33
Hur hög HC gäller det? Länge sedan oljan byttes? Byte av den kan göra underverk för bland annat HC.

Bra beskrivet "cb2ms",,, men som sagt upp till 50/50 E85 klarar dom flesta styrsystem att optimera, lite lägre vintertid,, och det sita har jag fått mängder med mail om av dom vid sina besök hos nålsögat som då nära på slagit sönder avgas mätarna,,,

Vintertid eller snare när det är kallt så kommer inte etanolen att förångas, vilket resulterar i att bilen blir svårstartad och man får massa oförbrännt bränsle.

Har hört att i Volvos instruktionsbok till V50 med etanolmotor står det att vintertid ska man köra med 50/50 blandning för att minska risken för startproblem. Även hört lite elaka rykten om att vid kallstart går all etanol igenom motorn oförbrännt, motorn går bara på bensin tills motorn kommit upp i arbetstemperatur.

Peter H
2007-12-16, 11:38
Detta är något högst individuellt och under mina 9 år och 16000 etanolmil jag pysslat med etanol och motorer, har det sällan varit några kallstartsproblem,, men visst är det lite av stötestenen med just etanol och rena kallstarter, fast med bra lösning som tex motorvärmare osv är det sällan några problem och med en bränsleldriven värmare är det snudd på klockrent som sådan startar direkt även i 25 minus.

Och med den numer AutoFFV konverterade mondeon så är heller inga som helst startsvårigheter kall, i så kallt som vi haft med 10 minus och numer så är det dessutom E75 vintertid, just för att underlätta detta med kallstarter.

Och det är korrekt att en kallstartad etanolmotor släpper ut lite mera otrvligheter, men detta råds bot med att just starta den så varm det bara är möjligt,,, i övrigt så sas det till FFV Focusen att vid ren etanoldrift vintertid så rekommenderades att slå i 30% bensin om man tänkt sig många rena kallstarter den kallaste tiden på året, men det var innan E75 kom för några år sedan.

d.fagersten
2007-12-17, 22:37
Bilen kommer ju vara varm då jag slår i etanolen sen kör jag 2 mil ca till bes så då e det väl inga problem??

BelseBoB
2007-12-18, 08:42
inte med kölden iaf.

blondie
2007-12-19, 00:03
Det går nog om bilen e varm.Körde ett halvår på etanol,men när det kröp ner mot -15-20 grader slutatde jag.Blev för segt vid kallstart,men då hadde jag 100% etanol.(ja,ja 100% E85...). :p
Och seg sierran blev ju piggare med fosiler igen..;)

Peter H
2007-12-19, 06:23
Nej så du lär inte vänta dig några sådana problem,,, själv har jag bara kört på E85 dom senaste 9 åren som med det inte inneburit några problem, om än med viss planering med allt för höga etanolhalter till dom enklaste btr konverteringarna... :-)

d.fagersten
2007-12-20, 15:09
Jag köpte inte bilen, så vi är aldrig få veta :/