Visa fullständig version : Vad Tror Ni Om Garrett GT3076 På Cosworth
viktorberg
2007-12-20, 22:45
Jag har en Garrett GT3076BB med 0,82 A/R och hade tänkt att köra den tillsammans med Enem Z42 kammar 272/106/10.7/2.3 och tänkte plocka 500hk? Kollade med en kille som trodde att den bara skulle vara effektiv upp till 1,2 bar sen vart mottrycket för mycke med dom kammarna. Hur mycke effekt vid 1,2 bar med dom grejerna och maxportad topp ca? Hade gött
Jag tror det blir bra med den turbon.
Dock är det viktigt att veta kompet oxo.
Tycker kammarna e riktigt vassa.
Visst avgashuset e trångt för 500hk, men med den durationen så borde du komma nära ditt mål. Tror inte att mottrycket kommer bli ett problem redan vid 1.2bar, icke med dom kammarna. Men om man nu är orolig för det så kan man ju sänka kompet en aning till 7,2-7.4.
Har du redan köpt kammarna?
Helt ärligt jag hade kört med original kammar, kanske bytat insug till en bd14(264, 8.9). Och sen plockat vad som går innan avgastemp och mottryck ballar ur. Visst du kanske tappar 40hk, men du får en mycket trevligare karaktär på motorn, skulle påstå att den känns starkare oxo.
Edit: Definition på maxportat är väldigt flytande, tror det viktigaste är att öppna upp avgaskanalerna och mirafräsa alla sätena. men om du ber din portare om en moderat portning för gata alt 500hk, så får du bättre/högre gashastigheter och återigen en trevligare motorkaraktär.
Men, thats just my 2 cents, lycka till!
Baby blå
2007-12-22, 18:08
Inga problem med motryck vid 1.2 bar garanterat. Bara toppen är juste.
Det körs betydligt mer tryck genom dom avgashusen och i närheten av din effekt.
Sänk inte kompet (tycker jag) Finns ingen anl att gå så lågt som 7. Ketchup motorer brukar inte vara så trevliga att åka med :-/
Håll dig minst till org 8:1
//
Cossy_Calle
2007-12-23, 00:49
AR .82 ska inte vara några problem vid dom ladden du pratar om men skippa kammarna och gör som Manet skriver så får du nog en fin motor ska du se.
Mvh Calle
Låter som en dålig turbo om du får för högt mottryck med de kammarna
Ju tidigare man öppnar avgasventilerna destå bättre fungerar turbon men den blir större propp tidigare (om den nu stoppar)
portad topp hjälper inte mot en trång turbin du kan få turbon att jobba i bättre PR och fungera lite bättre men ursprungsproblemet är fortfarande kvar
Och måste man sänka kompet för att inte spika så är turbon defenetivt kass
Låter som en dålig turbo om du får för högt mottryck med de kammarna
Ju tidigare man öppnar avgasventilerna destå bättre fungerar turbon men den blir större propp tidigare (om den nu stoppar)
portad topp hjälper inte mot en trång turbin du kan få turbon att jobba i bättre PR och fungera lite bättre men ursprungsproblemet är fortfarande kvar
Och måste man sänka kompet för att inte spika så är turbon defenetivt kass
Så en bra turbo enligt din definition är en turbo som inte ger ngt mottryck? Sättar man dit en lastbils snurra med ngt jätteavgashus, så får man inget mottryck, men skiten börjar ju aldrig ladda heller.
Vad jag försöker säga är att allting är en avvägning, man kan inte båda ha kakan och äta den.
Men, han frågar om det KAN bli så för ngn har påstått det.
Det ÄR alltså inte så att han fått för högt mottryck vid det laddet.
Turbon rockar och jag håller med resten skippa kammarna och kör på original komp.
Så en bra turbo enligt din definition är en turbo som inte ger ngt mottryck? Sättar man dit en lastbils snurra med ngt jätteavgashus, så får man inget mottryck, men skiten börjar ju aldrig ladda heller.
Vad jag försöker säga är att allting är en avvägning, man kan inte båda ha kakan och äta den.
Men, han frågar om det KAN bli så för ngn har påstått det.
Det ÄR alltså inte så att han fått för högt mottryck vid det laddet.
Turbon rockar och jag håller med resten skippa kammarna och kör på original komp.
Ger en turbo inget mottryck och endå ger ladd så är den bäst :)
Finns turbos som har väldigt lågt mottryck förhållande till laddtryck och laddar tidigare än turbos som har högt mottryck tidigt
Är heltenkelt en fråga om verkningsgrad på turbon (turbin främst)
Ger en turbo inget mottryck och endå ger ladd så är den bäst :)
Finns turbos som har väldigt lågt mottryck förhållande till laddtryck och laddar tidigare än turbos som har högt mottryck tidigt
Är heltenkelt en fråga om verkningsgrad på turbon (turbin främst)
Jo, jag håller med dig. ;)
Men att lyckas med det är väl lite av en önskedröm.
Jag vet att det finns filurer som försöker driva snurrorna med ljud/toner(kommer inte ihåg exakt) istället för med den termiska energien i avgaserna, men lyckas det?
Cosslichspisarna är ju trots allt bara på 2 liter.
God jul på er!
Du tänker på den avgaspulsen som färdas i ljudets hastighet, samma puls som man använder att stämma av insug och extraktorgrenrör på
Vissa turboföretag bygger sina turbos att försöka använda denna puls så mycket som möjligt och andra försöker att göra helt tvärtom dvs förstöra den
Företag som använder variabla ledskenor på avgassidan i sina turbos använder sig inte av denna pulsen på dessa turbos
Skulle vilja säga att justnu bland turboföretag så är det pest eller kolera
båda "sidor" eller vad man ska säga har problem främst med mottryck
Finns vissa agg i en serie som kan sticka ut och fungera riktigt bra och det beror oftast på saker som de inte tänkt skulle hända
Avråder dock från kullagrade turbos då de nästan alltid har större kompressor induser motför turbin exduser för att få lagren att hålla och därmed blir mottrycket högre än en glidlagrad som kan gå upp i dimention och tjäna lite avgasmottryck
God (Turbin)Jul :)
Ja, det var den jag syftade på. Visst fungerar det för insugningsrör och extraktorgrenrör. Men är energin i avgaspulsen, oavsett hastighet, verkligen kraftig nog att driva turbinen?
Jag håller oxo på glidlagrat. Det är kanske så att kullagrat har snabbare respons(visst det kan diskuteras i oändlighet, men vi lämnar det?), men skulle murphy vara framme och en tryckslang åker av så tåler en glidlagrad mer stryk innan den rasar, dessutom är dom billigare.
Jaja, det e kul med turbo i vilket fall som.
Hälsa brudarna!
Om vi ska ska snacka glid vs kullagrat är det dessutom mycket viktigare med rätt oljetryck och mängd på kullagrat mot glidlagrat.
Jag trodde det var viktigare med oljetrycket på ett glidlagrat eftersom oljefilmen är bärande där.
Mig veterligen känsligare på kullagrat, framför allt med med för högt tryck på kullagrad turbo.
Sorry att ja lyfter en gammal tråd. Men jag fick ca 520hk med 1,6 bar i laddryck med dessa kammar med en Precision SC44.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.