handdator

Visa fullständig version : Turbo fråga.

Rödis
2008-01-05, 21:38
Döda mig inte nu jag vet att detta har tagits upp 78 tusen gånger.

Men men i alla fall. Jag ska då börja med att turbokonvertera min pinto.

Det är en förgasar pinto men ska konvertera till insprut.
Vad behövs?
Ska jag köra på ett ms direkt?
eller köra med orginal tändning och köpa ett haltech sprut?
eller köpa en orginal insprutar motor och börja bygga på den och bara dra kablar. lär ju vara enklast.

Nån turbo som är lagom för ett effekt utag på runt 200-220hk?

Nånting mer man ska tänka på? vill gära skippa extra sprut då det verkar komplicerat att sätta dit. :p

Tackar för alla svar!

Mvh Johan! :)

therealpinto
2008-01-06, 08:09
Det du frågar om går att göra på ungefär 78 tusen sätt ;-)

Hur du ska göra beror på budget, mekarvana, vad det långsiktiga målet med bilen är etc. etc.

Om du är ärligt nöjd med 200 hk och inte ska ha mer, satsa på ett originalsprut (från Sierra/Scorpio utan kat) och använd extraspridare. Det ÄR klart enklast för nybörjaren.

Byte till eftermarknadssprut (MS eller Haltech) är mycket mer "framtidssäkert" eftersom du har prylar som klarar allt från 20 till 2000 hk då ;-)

Original tändning och Haltech tycker jag är värdelöst (närapå), satsa på ett sprut som även styr tändningen (Haltech finns i en mängd versioner).

Det är en fördel att använda toppen från en motor med sprut så ofta är det enklast att köpa en hel donatorbil för att få med kabelhärva etc.

För 200-250 hk anser jag att en Mitsubishi TD04 15T eller 16T är klockren.

/Gustaf

Rödis
2008-01-06, 14:26
Det du frågar om går att göra på ungefär 78 tusen sätt ;-)

Hur du ska göra beror på budget, mekarvana, vad det långsiktiga målet med bilen är etc. etc.

Om du är ärligt nöjd med 200 hk och inte ska ha mer, satsa på ett originalsprut (från Sierra/Scorpio utan kat) och använd extraspridare. Det ÄR klart enklast för nybörjaren.

Byte till eftermarknadssprut (MS eller Haltech) är mycket mer "framtidssäkert" eftersom du har prylar som klarar allt från 20 till 2000 hk då ;-)

Original tändning och Haltech tycker jag är värdelöst (närapå), satsa på ett sprut som även styr tändningen (Haltech finns i en mängd versioner).

Det är en fördel att använda toppen från en motor med sprut så ofta är det enklast att köpa en hel donatorbil för att få med kabelhärva etc.

För 200-250 hk anser jag att en Mitsubishi TD04 15T eller 16T är klockren.

/Gustaf

Budgeten är inte speciellt stor då jag fortfarande pluggar. Men allt handlar om att jag vill lära mig att bygga och få det att fungera så man får en grund om hur man turbokonverterar. :) det som kommer bli absolut svårast är att svetsa då jag inte har någon kunskap inom det området. men det blir väll att man får ta och lära sig helt enkelt.

Bilen ska vara en brukis fast jag ska ändå kunna leka med den och det ska hålla.

Jo en donatorbil har jag tänkt på. Får ta och hitta en billig en =)

Men ska jag köpa ett par cossie kolvar och sedan ha kvar orginal stakarna eller ska jag köpa ett par cossie stakar på engång?

Vad brukar man kunna ladda i en turbokonverterad sierra som är budgetbyggd?

Tack för ditt svar :) Mvh Johan!

therealpinto
2008-01-06, 17:11
För 200 hk tycker jag inte du behöver Cossiekolvar och dito stakar. Jag körde många många år med originalbitar innan jag misshandlade ihjäl dem med långt över 1 bars laddtryck.

Jag brukar säga att på 0,6 bar håller det hur länge som helst bara det inte går för snålt. Och det är nära 200 hk i motorn om man inte klantar sig helt...

Börja med en standard bottendel, originalsprut och 4 st extraspridare styrda av tryckvakter. Det är mitt råd, billigare blir det inte och det duger att börja lära sig med. Till nästa år skaffar du Megasquirt, det är en logisk utveckling.

/Gustaf

SK Racing
2008-01-06, 17:12
Pinto o Cossie kolvar/stakar passar inte ihop tyvärr, men Cossins stakar o kolvar tillsammans passar fint i Pinton

Rödis
2008-01-07, 21:50
För 200 hk tycker jag inte du behöver Cossiekolvar och dito stakar. Jag körde många många år med originalbitar innan jag misshandlade ihjäl dem med långt över 1 bars laddtryck.

Jag brukar säga att på 0,6 bar håller det hur länge som helst bara det inte går för snålt. Och det är nära 200 hk i motorn om man inte klantar sig helt...

Börja med en standard bottendel, originalsprut och 4 st extraspridare styrda av tryckvakter. Det är mitt råd, billigare blir det inte och det duger att börja lära sig med. Till nästa år skaffar du Megasquirt, det är en logisk utveckling.

/Gustaf

Kanon då ska jag börja direkt :D Tack för allt!

Mvh Johan

Rödis
2008-01-07, 21:51
Pinto o Cossie kolvar/stakar passar inte ihop tyvärr, men Cossins stakar o kolvar tillsammans passar fint i Pinton

Jaha ja där ser man ;) Trodde det gick i alla fall. Tack för tipset!

Mvh Johan

martin n
2008-01-08, 06:35
om du kollar på "reservdelar säljes" så säljer jag ett 205 block med kolvar och stakar till ett bra pris. de e ju precis vad du behöver*drool*

//Martin