Visa fullständig version : Söker mild ketchupeffekt :rolleyes:
Järnkaminen
2008-01-13, 18:36
Skulle vilja flytta upp laddet lite mer i registret på min Sierra då det kommer mycket tidigt.
Hur ska jag gå tillväga för att göra detta?
Man brukar ju spänna wastegaten för att öka laddet och på såsätt kommer laddet senare. Jag har fått spänna upp min wastegate mycket för att enbart nå 0,5 i ladd, och turbon är från en Volvo antar att wastegaten är från en LTT iochmed att jag måste spänna upp wastegaten bra för att nå 0,5.
Antar att det inte skulle skada att ta wastegate från en fulltryckare, har även planerat göra det. Men kommer det hjälpa mig att få laddet senare?
therealpinto
2008-01-13, 18:53
Högre laddtryck mha spänd (eller annan) wg gör inte att laddtrycket kommer senare (snarare tvärtom).
Större turbo är egentligen det enda "bra" sättet - om du inte ska bygga en finurlig laddtrycksstyrning...
Men, det enda man gör om man flyttar upp laddtrycket med befintlig motor är att ändra karaktären och skona drivlinan. Det lär inte gå fortare...
Personligen tycker jag ju att det är bra med tidigt laddtryck, det är bara när turbon inte orkar till det maxvarv man vill ha som det är problem.
/Gustaf
Lars_Turbo
2008-01-13, 19:06
Aldrig hört någon tidigare som vill ha senare laddtryck, hur kommer det sig? Polaren har en Garrett GT45 om du är intresserad annars! ;)
Mvh/ Steven
Järnkaminen
2008-01-13, 20:06
Hehe, det är det att det kommer precis innan 2000rpm vilket jag anser är lite tidigt. Vore lagom med runt 2700-2800prm.
Men med andra ord är det något jag får leva med om jag inte vill göra större ingrepp. Tackar för hjälpen, då vet jag :)
Men vad tror ni angående min wastegateklocka, tycker inte jag borde behöva spänna den något nämnvärt för att nå 0,5 i ladd...? Så misstänker att min klocka är från en lättryckare.
Järnkaminen
2008-01-13, 20:08
Förresten iochmed att man är rätt grön på här vore det intressant att läsa lite om turbomotorer och dess andra delar. Så om ni vet någon sida får ni gärna länka.
Har kollat howstuffworks men fanns inte mycket att läsa där.
therealpinto
2008-01-13, 20:22
www.savarturbo.se har en del, visserligen ganska starkt vinklat för dragracing och toppeffekt men läsvärt.
Det kan stämma att det är en ltt-klocka.
/Gustaf
Järnkaminen
2008-01-13, 20:30
www.savarturbo.se har en del, visserligen ganska starkt vinklat för dragracing och toppeffekt men läsvärt.
Det kan stämma att det är en ltt-klocka.
/Gustaf
Ok, ska ta mig en läsning där. Men andra får gärna komma med fler tips.
Ska ta och lägga ut en köpesannons på klocka från fulltryckare.
Det borde väl passa från vilken äldre Volvoturbo som helst? Bortsett från 480 osv.
Cosworth 4x4
2008-01-13, 21:55
Hii
Det du skall vara försiktig med när du "spänner upp" din WG är så att du inte tappar för mycket slaglängd på klaffen , byt hellre WG till en med hårdare förspänning / grundladdtryck !
Tappar du för mycket slaglängd och har lite laddtryck så kan det bli så att klaffen inte öppnar tillräckligt i förhållande till den mängd avgaser som skall ut runt klaffen och då kan avgashusen ge sig / spricka vid klaffens tätningsyta !
Det blir för hög hastighet på avgaserna så dom kan bli som en skärbrännare !!
// Micke
Hehe, det är det att det kommer precis innan 2000rpm vilket jag anser är lite tidigt. Vore lagom med runt 2700-2800prm.
Men med andra ord är det något jag får leva med om jag inte vill göra större ingrepp. Tackar för hjälpen, då vet jag :)
Men vad tror ni angående min wastegateklocka, tycker inte jag borde behöva spänna den något nämnvärt för att nå 0,5 i ladd...? Så misstänker att min klocka är från en lättryckare.
googlese
2008-01-13, 22:42
pm:a din email eller lägg ut den på den här tråden ska du få fin läsning om turbokonvertering och hur det fungerar
Järnkaminen
2008-01-14, 08:30
Hii
Det du skall vara försiktig med när du "spänner upp" din WG är så att du inte tappar för mycket slaglängd på klaffen , byt hellre WG till en med hårdare förspänning / grundladdtryck !
Tappar du för mycket slaglängd och har lite laddtryck så kan det bli så att klaffen inte öppnar tillräckligt i förhållande till den mängd avgaser som skall ut runt klaffen och då kan avgashusen ge sig / spricka vid klaffens tätningsyta !
Det blir för hög hastighet på avgaserna så dom kan bli som en skärbrännare !!
// Micke
Ok, bra att veta. Har lagt ut en köpesannons så hoppas få tag på en inom det snaraste.
cossie_robin
2008-01-14, 11:20
låter precis som min 945:a ltt.. jo laddet kommer ungefär där. jag kan ställa laddet till 1.2 med då har jag svajjjningar i laddet efter typ 1 sek med plattan i mattan..
ja wastegate från en ft ska funka perfa.. annars kan du köpa en ny wastegate hos KL-racing i falköping..
går de ens ställa laddet på wastegaten med ltt? har för mig att det inte gick? jag använder en pysventil så kan jag pysa upp trycket till 1.2 om man vill eller hur som helst..
pysventil kostar inte många 100..
Mikael S
2008-01-14, 22:05
Är igentligen ganska enkelt
Liten turbo, tidigt laddtryck = högt cylindertryck
Större turbo, senare laddtryck = mindre cylindertryck på kritiska varvtal
För oss som är mindre nogräknade när vi konverterar en motor med turbo är det oftast en fördel att ha en lite för stor turbo, visst senare laddtryck men man sparar på topplockspackningar etc också.
Tyvär dräller det inte av snurror i lagom storleksklass för rimliga pengar så oftast blir det en för liten turbo eller helt enkelt för stor
Du kan fuska genom att börja med att återställa längden på wastegateklockans stag samt hänga på en stark fjäder utanpå istället för att leta på en ny klocka. Dock kommer inte varvtalet där laddtrycket ändras vara nån större skillnad. det är antingen en avancerad laddtycksstyning eller en större turbo som är grejen. en cosworth turbo är härligt tröga att få igång så en sån kan du prova om du vill ha senare laddtryck
Järnkaminen
2008-01-15, 10:04
låter precis som min 945:a ltt.. jo laddet kommer ungefär där. jag kan ställa laddet till 1.2 med då har jag svajjjningar i laddet efter typ 1 sek med plattan i mattan..
ja wastegate från en ft ska funka perfa.. annars kan du köpa en ny wastegate hos KL-racing i falköping..
går de ens ställa laddet på wastegaten med ltt? har för mig att det inte gick? jag använder en pysventil så kan jag pysa upp trycket till 1.2 om man vill eller hur som helst..
pysventil kostar inte många 100..
Det smidigaste är väl ändå att byta wastegaten så slipper jag labba med massa annat.
Kollade på KL-racing, är det membran jag ska ha? Vilken storlek är lämpligast enligt erat tycke? Är det standard på infästningen och armlängden mellan alla klockor?
Järnkaminen
2008-01-15, 10:07
Är igentligen ganska enkelt
Liten turbo, tidigt laddtryck = högt cylindertryck
Större turbo, senare laddtryck = mindre cylindertryck på kritiska varvtal
För oss som är mindre nogräknade när vi konverterar en motor med turbo är det oftast en fördel att ha en lite för stor turbo, visst senare laddtryck men man sparar på topplockspackningar etc också.
Tyvär dräller det inte av snurror i lagom storleksklass för rimliga pengar så oftast blir det en för liten turbo eller helt enkelt för stor
Du kan fuska genom att börja med att återställa längden på wastegateklockans stag samt hänga på en stark fjäder utanpå istället för att leta på en ny klocka. Dock kommer inte varvtalet där laddtrycket ändras vara nån större skillnad. det är antingen en avancerad laddtycksstyning eller en större turbo som är grejen. en cosworth turbo är härligt tröga att få igång så en sån kan du prova om du vill ha senare laddtryck
Så mycket är jag också med, tänkte om det fanns ett smidigt sätt att kringgå detta. Att börja byta turbo osv. blir för omständigt och kostsamt för att flytta trycket uppåt, så jobbigt är det inte :p Om inte någon har en mycket billig fräsch till salu? Annars får jag sno cossieturbon från polarens 240 TIC, den borde inte sitta där från början :rolleyes:
Järnkaminen
2008-01-16, 09:04
Ingen som vet vilken storlek jag borde ha? Vill gärna beställa idag så jag hinner få det innan helgen.
Mikael S
2008-01-16, 11:29
På wastegate? En 40mm hks kopia räcker långt. Men häng på några fjädrar på orginalwastegaten så slipper du böka
therealpinto
2008-01-16, 19:12
Jag håller med Mikael, du behöver inte byta klockan. Så länge laddtrycket inte skenar på fullt varv gör det inte heller nåt att den är "ihopskruvad".
/Gustaf
Järnkaminen
2008-01-17, 09:21
Enligt någon som skrev i tråden tidigare kan det vara skadligt för turbon om inte wastegaten öppnar ordentligt. Man kan säga att jag spänd den ca.10mm, det är ungefär 10mm jag får dra armen för att haka på den på avgasporten(eller vad den heter). Inte för att jag pillat något nämnvärt med turbos innan, men det känns som om det är ganska mycket.
therealpinto
2008-01-17, 17:08
Inte skadligt för turbon. Men som sagt, om laddtrycket skenar så är det för tajt och då kan du ju skada motorn.
Med extra fjäder/fjädrar utanpå kan du justera tillbaka klockans arm så du får bättre rörelse om du vill.
/Gustaf
Järnkaminen
2008-01-18, 10:58
Inte skadligt för turbon. Men som sagt, om laddtrycket skenar så är det för tajt och då kan du ju skada motorn.
Med extra fjäder/fjädrar utanpå kan du justera tillbaka klockans arm så du får bättre rörelse om du vill.
/Gustaf
Ok, ska testa det om jag inte kommer över en annan WG under helgen. Ska se vad jag hittar på jobbet på måndag.
Cosworth 4x4
2008-01-18, 19:21
Hii
Vet inte om jag vill hålla med dig riktigt där Gustaf.
Där jag jobbade tidigare så hölls vi en hel del med Saab turbo och hade mycket hjälp med delar och teknisk support från Saab motorlabb och vart där tillsagda att inte "spänna upp" / korta ner slaget för mycket på klockan så att själva klaffen i avgashuset inte kunde öppna tillräckligt då det kunde orsaka att avgashusen sprack samt vart skadat runt sätet till klaffen ( det kunde bli en skåra som såg ut ungefär som när man skär i metall med en skärbrännare ) då var det mycket bättre att sätta på en yttre fjäder , "pysa" ut trycket med ett munstycke i ett T-kors på slangen eller allra helst programmera om laddtrycksstyrningen.
Det är ungefär som när man klämmer om en trädgårdsslang för att få en längre stråle , hastigheten på vattnet just där öppningen är som minst blir så stor att man kan "skära" med den !
Sen har det väl hänt en del med material idag så det kanske inte är så vanligt i dag som då !!
// Micke
/Gustaf
therealpinto
2008-01-19, 12:10
Det har säkert betydelse i en Saabmotor som ska hålla 25000 mil och som ska orka dra husvagn i alperna med fullt laddtryck i ett par timmar. Men gör man så med en "fulkonverterad" Sierra tror jag man har sönder något annat innan turbon säger upp sig.
Men visst är lösningen med extra fjädrar mycket bättre.
/Gustaf
Järnkaminen
2008-02-03, 14:12
Tänkte bara höra om någon vet vad det är för WG som sitter på min.
Det stod: A18(ev. 16) 7131
Testade googla men hittade inget.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.