Visa fullständig version : komphöjning
hej har en sierra 2,0I med kat och efter vad jag förstått så har den lägre komp än vad den utan kat har, och därmed lägre effekt även om man tar bort katten. så om man ska höja kompet räcker det då att byta till kolvar från en utan kat eller är det mer som måste göras?
SK Racing
2008-02-21, 05:24
jag har en motor från 87, dvs utan kise och det enda som skiljer är just kolvarna så du har helt rätt, vill man sedan ha högre än dom ca 9,2:1 som det är i Pintos utan katt så får man plana toppen.
therealpinto
2008-02-21, 17:04
Ska man få ut "full" effekt får man byta styrdon och bygga om kabelhärvan också, så man använder sprutet från en motor utan kat.
/Gustaf
vad brukar fyra friska kolvar kosta begagnat t.ex på skroten?
exstraktor grenrör är det nåt man kan få tag i till bra pris nånstans?
therealpinto
2008-02-21, 19:18
Man brukar kunna få en hel Pinto-underdel för typ 400-500 kr, det är tveksamt om nån ens säljer lösa kolvar...jobbet att plocka ur dem gör det knappast lönt jobbet utan du får nog underdelen "på köpet".
/Gustaf
Järnkaminen
2008-02-21, 19:23
Med tanke på allt jobb, med att byta enbart block eller tom kolvar, både det då inte bara vara smidigare att ta en hel motor från en med katt? Har jag fel när jag påstår att det bara är att montera härvan från gamla motorn till den "nya"?
therealpinto
2008-02-21, 20:53
Visst är det enklare att byta hela motorn eller bara underdelen. Kabelhärvan är inte riktigt "bara" att flytta, eftersom härvan i bilen med kat är intejpad med resten av bilens härva. Men man kan ju dubblera om man vill eller bara flytta om lite i kontakten mot ECUn.
/Gustaf
nån som hade en bra sida där man kan köpa exstractor grenrör till bra pris?
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.