Visa fullständig version : Okej att reg.besiktiga så här, enligt denna setup?
Top_Jimmy
2008-03-05, 19:28
Hej!
Håller på att bygga om min Capri Mk1 1600 GTXL -69.
Har gjort: Bytt motor, låda, kylare (fick kapa bort vinkelplåtarna som originalkylaren satt i, ska bygga nya efter den nya kylaren) till en V6 2.8i från Sierra xr4.
Har uppgraderat bromsar fram med ventilerade skivor från Mazda 323, 1985-89 och Volvo 240-ok. Kommer ju även få skivor bak när jag byter till 240-axeln.
Har byggt bränsleretur på caprintanken.
Kommer att göra: Kommer att köra Volvo 240-bakaxel, behåller bladfjädringen från Caprin, fast med plastbussningar eller vad det nu heter. Tänker även byta ut alla bussningar i framvagn till plastbussningar.
Kommer även sätta in xr4:ans instrument när jag hittar nåt till salu.
Ska bygga dubbla 3-tums avgassystem.
Tror ni jag kan reg.besiktiga enligt dessa ändringar, eller har jag missat nåt som måste göras för att få bygget godkänt?
Blev tvungen att demontera bromssköldarna fram för att få dit mazda-skivorna, måste man ha bromssköldar?
MVH/Christian.
therealpinto
2008-03-05, 19:58
Använd huvudbromscylinder från 240 också, så ska det gå bra. Du behöver inte ha bromssköldar.
Personligen tycker jag inte att du ska byta ut Caprins instrument mot Sierrans, det sänker värdet på bilen. Leta istället rätt på en V6-varvräknare till Capri, det är inte så svårt att hitta...
Dubbelt 3 tums avgas är total overkill på en 2.8, det räcker gott med dubbelt 2 eller 2,25 tum.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-06, 18:44
Använd huvudbromscylinder från 240 också, så ska det gå bra. Du behöver inte ha bromssköldar.
Personligen tycker jag inte att du ska byta ut Caprins instrument mot Sierrans, det sänker värdet på bilen. Leta istället rätt på en V6-varvräknare till Capri, det är inte så svårt att hitta...
Dubbelt 3 tums avgas är total overkill på en 2.8, det räcker gott med dubbelt 2 eller 2,25 tum.
/Gustaf
Tack för svaret! Jätte snällt.
Jag har väl också kanske funderat på att 3-tums avgas kanske och lite onödigt... Men mindre än 2,25 blir det inte.:)
Hur mycket behöver jag modda en huvudbromscylinder från 240 då, för att få den att passa på caprins bromsservo?
Vad beträffar instrumenten, så har jag ingen tur i mitt sökande efter vare sig xr4:ans instument eller andra som passar till motorn och lådan i min bil...
therealpinto
2008-03-06, 19:03
Volvons huvudcylinder passar på bromsservo från Capri (2.0 i alla fall) om man bara borrar om fästhålen lite.
Du kan skaffa en vattentempgivare från Capri att sätta i 2.8-litersmotorn, så visar det instrumentet rätt, och oljetrycksgivarslangen går också att flytta. Varvräknare från Capri V6 funkar som sagt mot 2.8 också, och med rätt hastighetsmätarvajer och kanske bytt hastighetsmätardrev i växellådan så kommer hastighetsmätaren visa tillräckligt rätt också.
Du får en riktigt trevlig bil om du tar dig tid att bygga med lite känsla och eftertanke. En av de trevligaste Capri MkI jag kört hade just en 2.8-literssexa.
/Gustaf
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-06, 19:22
Volvons huvudcylinder passar på bromsservo från Capri (2.0 i alla fall) om man bara borrar om fästhålen lite.
Du kan skaffa en vattentempgivare från Capri att sätta i 2.8-litersmotorn, så visar det instrumentet rätt, och oljetrycksgivarslangen går också att flytta. Varvräknare från Capri V6 funkar som sagt mot 2.8 också, och med rätt hastighetsmätarvajer och kanske bytt hastighetsmätardrev i växellådan så kommer hastighetsmätaren visa tillräckligt rätt också.
Du får en riktigt trevlig bil om du tar dig tid att bygga med lite känsla och eftertanke. En av de trevligaste Capri MkI jag kört hade just en 2.8-literssexa.
/Gustaf
/Gustaf
Jo, det är väl just det att jag vill bygga med känsla och eftertanke. Grejen är att jag tänkte bygga en ny instrumentbräda som blir lite annorlunda utformad, så vart mätarna kommer ifrån har inte så stor betydelse, och då vore det ju smidigast att få tag i instrumenten från just xr4 eftersom motor och låda är från xr4.
Har vart inne på Sfro´s hemsida och läst en del, det jag kommit fram till är att med mina ändringar så kommer jag behöva göra en besiktning hos sfro på "ombyggt fordon" och sen en reg.besiktning hos bilprovningen. Har jag fattat rätt, eller räcker det att åka direkt till bilprovningen med min ombyggnad? Om inte, vilken typ av besiktning ska i så fall göras hos sfro? Stor eller liten?
MVH/Christian.
therealpinto
2008-03-06, 19:27
Fast ärligt talat, Sierrans instrument blir nog inte så snyggt i Capri...tycker jag. Vill du absolut byta, varför inte satsa på fristående mätare? Universal funkar bra.
Du måste göra SFRO-besiktning, det stämmer, och med så omfattande (relativt) ändringar brukar det bli en "full" besiktning.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-06, 19:53
Okej, då vet jag.
Kom att tänka på bromsskivorna från Mazda 323 1985-89, som jag tänker använda fram med 240-oken. http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1442&strCarId=Mazda&iItemId=71036&iRelItemId=71037
Räcker de skivorna till för effekten i 2.8:an tror du? Vet inte vad effekten i Mazdan är nämligen....
therealpinto
2008-03-08, 08:27
Jo, de räcker. Capri 2.8i hade 160 hk i papperen original och mindre skivor (240 mm ventilerade), Mazdaskivorna är 260 mm.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-09, 23:04
Mätte mazdaskivorna, och de är inte 260 mm, men de är minst 240 mm. Var lite svårt att mäta exakt när de sitter monterade, därav vet jag inte den exakta storleken... Men de kanske funkar ändå?
vinter98
2008-03-10, 21:14
hej!
jag har lösningen på ditt problem med instrumentet.
jag har ett komplett instrumenthus/tavla för en GT med v6 till salu för 1400kr
intresserad?
therealpinto
2008-03-11, 17:26
Enligt mina anteckningar är Mazdaskivorna 260 mm (Mazda 323 4x4 turbo 86-89). Visserligen skulle man säkert kunna godta en standard 2.8 på 240-245 mm skivor också, eftersom det är vad Capri 2.8i hade original.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-12, 13:40
hej!
jag har lösningen på ditt problem med instrumentet.
jag har ett komplett instrumenthus/tavla för en GT med v6 till salu för 1400kr
intresserad?
Det låter väl intressant... Har du bild på den?
Top_Jimmy
2008-03-12, 13:42
Enligt mina anteckningar är Mazdaskivorna 260 mm (Mazda 323 4x4 turbo 86-89). Visserligen skulle man säkert kunna godta en standard 2.8 på 240-245 mm skivor också, eftersom det är vad Capri 2.8i hade original.
/Gustaf
Då är inte mina mazdaskivor till en 4x4 turbo. Men tror du att de funkar att besiktiga med ändå? De är ju inte mindre än 240 mm i alla fall...
therealpinto
2008-03-12, 17:08
Ja, det tror jag. Visst är de ventilerade?
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-03-12, 20:39
Ja, det tror jag. Visst är de ventilerade?
/Gustaf
Ja, de är ventilerade.
vinter98
2008-03-13, 17:40
http://img181.imageshack.us/img181/558/img2963uy7.jpg (http://imageshack.us)
så här ser det ut, lite slitet men går lätt att snygga till.
det är till en Capri 2600GT 1969
Top_Jimmy
2008-03-14, 18:38
så här ser det ut, lite slitet men går lätt att snygga till.
det är till en Capri 2600GT 1969
Men vad behöver jag ha för hastighetsmätarwire då för att få hastighetsmätaren och varvräknaren att funka med den nya växellådan?
therealpinto
2008-03-14, 18:50
Du bör kunna använda Sierrans wire. Varvräknaren kopplas till minus på spolen om det inte är en tidig panel, i så fall är det bara att kopiera den tidiga Caprins inkoppling ("strömkännande" varvräknare typ).
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-05-01, 21:56
Får man besiktiga med polyretan-bussningar?
therealpinto
2008-05-02, 10:55
Jadå, inga problem.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-09-03, 20:39
Volvo 240-axeln sitter nu på bilen. Grejen är att jag inte har råd att köpa en diff till den just nu. Är det okej att montera diff efter man har reg.besktigat bilen? Eller måste axeln va diffad under reg.besiktningen?
MVH/Christian.
Besiktiga utan du. Tror inte att det existerar vare sig regler eller besiktningmän som bryr sig.
therealpinto
2008-09-04, 16:52
Differential måste du ha men diffbroms är frivilligt ;-)
/Gustaf
lonewolf
2008-10-07, 07:56
Hur går det med bilen? Bilder?
Top_Jimmy
2008-10-15, 20:01
Hur går det med bilen? Bilder?
Jodå, det går väl sakta men säkert, förhoppningsvis. Har byggt klart de nya bladfjäderfästena på 240-axeln, väntar bara på ett telefonsamtal från han som borrar om bult-cirkeln i drivaxlarna till fordmönster och även bygger en helt ny kardan. Väntar även på ett set med poly-bussningar som jag inhandlat på engelska ebay. När allt har kommit så ska bara axeln upp på bilen igen. Sen är det lite jobb kvar i motor-rummet före första uppstartningsförsök av motorn. Tror inte jag blir klar innan besiktningssäsongen är över... Men annars ser det lovande ut. Ska försöka ta lite bilder under helgen. Tack för visat intresse! :cool:
Top_Jimmy
2008-11-19, 21:19
Här kommer lite färska byggbilder från idag. Vad tror ni, är det godkänt med lösningen för bladfjädrarna på bakaxeln?
Kritik possitiv/negativ mottages tacksamt.
MVH/Christian.
therealpinto
2008-11-20, 17:57
Det var ett väldigt udda sätt att montera axeln...jag skulle helt klart rekommendera vanliga U-bultar istället.
På kardanen ser det ut som du tänkt köra hardyskiva (gummiskiva) mot lådan, det funkar inte bra med stel axel. En hardyskiva kan bara ta upp någon grads vinkelskillnad, du måste ha knutar i bägge ändar och en gliddel nånstans mellan motor och låda - kardanen ska kunna ändra längd när det fjädrar också.
/Gustaf
Top_Jimmy
2008-11-20, 21:58
Det var ett väldigt udda sätt att montera axeln...jag skulle helt klart rekommendera vanliga U-bultar istället.
På kardanen ser det ut som du tänkt köra hardyskiva (gummiskiva) mot lådan, det funkar inte bra med stel axel. En hardyskiva kan bara ta upp någon grads vinkelskillnad, du måste ha knutar i bägge ändar och en gliddel nånstans mellan motor och låda - kardanen ska kunna ändra längd när det fjädrar också.
/Gustaf
Tackar för synpunkterna.
240-axelns handbromsvajer sitter monterad så illa till på axeln original att U-bultar inte var en lösning. Därför har jag fått bygga "runt problemet" istället.
Jag vet att jag gjorde missen med en främre knut på kardanen. Det kanske blir för stor brytning på hardyskivan. Kom på detta först efter kardanen var tillverkad, så jag tänke att jag helt enkelt får prova innan jag gör om den. I så fall blir det stödlager på kardanen.
En "glidled" finns ju då tappen som går mellan växellådan och hardyskivan glider in och ut i växellådan. Fast bygger jag stödlager på kardanen så blir väl glidleden där antar jag.
Men angående bakaxeln igen, tycker du själva lösningen till bladfjädrarna ser godkänd ut?
therealpinto
2008-11-21, 18:05
Joo...det borde funka.
Hardyskivan kommer garanterat inte att funka med den vinkeländringen, det kommer vibrera och kasta. Sedan går den sönder ;-)
/Gustaf
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.