Visa fullständig version : Stereo i Sierra
Tjo!
Sitter på en Sierra 2.0 Ghia -88'a.
Tänkte plocka ur originalstereon och ersätta med lite roligare grejer, hur får man ut den? Hur ser kontakter ut? ISO eller är det fordspecial?
mvh,
Widar
Knäpp ett kort på den, om det är front som är löstagbar så plocka bort den, blir lättare att se hur den ska tas bort då. Finns nog inte ISO på den...
Jag är rätt säker på att det inte gick att ta bort fronten, är en gammal bandare. TROR att det är originalstereon.
Sitter 4 små hål, två på varje kortsida, på stereon.
Ska fixa ett kort på den.
mvh
Aha, då vet jag det är. Två "gafflar" som man trycker in i de hålen sen ploppar stereon nästa ut själv annar trycker man ihop gafflarna och drar ut den.
Kolla om det inte ligger i hanskfacket eller i nån service bok som följde med bilen, annars kanske ford är snäll att låna ut?
Ahh.. Det är en sådan annordning, var något sånt jag tänkte.
Får kika om det ligger i bilen annars får det bli till att åka ner till Ford.
Tack för hjälpen!
mvh
Originally posted by Persson
Aha, då vet jag det är. Två "gafflar" som man trycker in i de hålen sen ploppar stereon nästa ut själv annar trycker man ihop gafflarna och drar ut den.
Kolla om det inte ligger i hanskfacket eller i nån service bok som följde med bilen, annars kanske ford är snäll att låna ut?
Eller krök till en svetstråd och ta tag i kanten om stereon inte följer med ut.
MVH
Larsson
bmwpower
2004-01-19, 22:08
det är väl samma gaffalr som blupunkt har. eller bara mycket våld så går det och går inte det så går det sönder
AffeAlien
2004-01-19, 22:45
Jag hittade två smala skruvmejslar. körde dem på en sida i taget. gick bra det med.
Övre facket där klockan finns går att ta loss bara genom att dra rakt ut. Där kommer du bra åt att meka bakom stereon...
Tack för alla tips!
Får ta någon dag i veckan och riva.
Ska ju byta lambdasond med.
Tack! :)
mvh
Originally posted by bmwpower
det är väl samma gaffalr som blupunkt har. eller bara mycket våld så går det och går inte det så går det sönder Stämmer nog riktigt bra, det är en Blaupunkt :)
mvh
RWD-abuser
2004-01-20, 19:32
Originally posted by bmwpower
det är väl samma gaffalr som blupunkt har. eller bara mycket våld så går det och går inte det så går det sönder
Jag gick den våldsamma vägen, tryckte in ett vinklad järnbit o drog, hittade knappar till stereon i bilen ca 1 år efter att jag slitit ut stereon.
ISO kontakt fixar du lätt på Biltema eller Micro. Dett finns kablar som passar i fords orginalkablar i ena änden och har ISO kontakter i andra. Bara att plugga in! ;)
MVH
/Rickard
skitskruven
2004-01-20, 21:29
suck.. jag som brutit sönder 3 st.. tålamodet sviker haha
Finns speciella verktyg att köpa, men det brukar i regel vara onödigt. Nått lagom stort att peta med och en gnutta våld så brukar den poppa ut.
Hehehe, det får bli till att dra ut skiten med våld... :D
Ricze: Tack för det! Låter ju skitbra, bra mycket lättare än att hålla på och skarva kablar och jävlas.. :)
mvh
Stigsohn
2004-01-21, 12:29
jag tryckte bara på innnifrån sen kom den ut.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.