Visa fullständig version : FORD KA 1.3 3D M5 AC -97 - Värme problem
Hej,
Jag har gått och köpt en bil åt min mamma, hoppas ni kan hjälpa mig här!
Problemet är att jag aldrig kollade värmen vilket var dumt av mig. För nu har hon endast varm luft inkommande, vilket är en anning påfrestande för en äldre dam! Jag öppnade värmereglage panelen under stereon, till min förvåning upptäckte jag att den saknade värmereglage kabel samt tillhörande kugg hjul! Så jag drog iväg mot forema bil och beställde dessa delar! Men problemet är att jag har ingen anning vart någonstans dessa skall sitta, på högra sidan under ratten går vajern till reglage som bestämmer i vilken riktning luften skall flöda! Finns det någon vänlig själ som vill tala om för mig eller eventuellt lägga upp en spräng skiss vart detta reglage skall sitta, och i vilket hål kugghjulet,vajjern skall sitta i?
Med vänliga hälsningar
Anton .R
P.S, tack på förhand!
Värmefel på dessa bilar brukar vara fel i den elektriska värmeventilen.
Vajerstyrningen vid reglaget bestämmer bara var luften ska ta vägen.
Värmefel på dessa bilar brukar vara fel i den elektriska värmeventilen.
Vajerstyrningen vid reglaget bestämmer bara var luften ska ta vägen.
Hej Svennas!
Du tänker nog på reglaget som är lokaliserat till vänster dvs om du vill att det skall blåsa rakt fram eller vid fötterna etc..!
Jag menade reglaget som bestämmer om det skall vara kall eller varmluft!
Har du några ytterliga tips? Då jag öppnade panelen såg jag att det saknades vajer och kugghjul vid det reglaget!
Mvh
Finns ingen vajer till kall eller varm luft. Det regleras med elektronik via en elektronisk värmekran.
Se texten nedan från Ford TIS:
Luftfördelningen regleras med ett tandhjul och kupétemperaturen med en potentiometer som är placerade i panelen. Potentiometern styr värmeregleringsventilen, som i sin tur reglerar mängden het kylvätska som strömmar genom värmeväxlaren, beroende på önskad kupétemperatur.
Finns ingen vajer till kall eller varm luft. Det regleras med elektronik via en elektronisk värmekran.
Se texten nedan från Ford TIS:
Luftfördelningen regleras med ett tandhjul och kupétemperaturen med en potentiometer som är placerade i panelen. Potentiometern styr värmeregleringsventilen, som i sin tur reglerar mängden het kylvätska som strömmar genom värmeväxlaren, beroende på önskad kupétemperatur.
Okey, jag får verkligen tacka dig för din assistans!
Skulle du kunna tala om för mig vad ja skulle behöva köpa för delar som jag behöver. Tandhjul verkar jag sakna precis bakom kall/varmlufts hjulet!
Med vänliga hälsningar
Anton .T
P.S Oehört tacksam för din hjälp!
Det ska inte vara nåt tandhjul där.
Det ska inte vara nåt tandhjul där.
Ursäkta min tröghet, jag tackar dig återigen!
Vart skall jag börja och titta tycker du, har du möjligtvist någon bild på hur det skall se ut?
Med vänliga hälsningar
Ursäkta min tröghet, jag tackar dig återigen!
Vart skall jag börja och titta tycker du, har du möjligtvist någon bild på hur det skall se ut?
Med vänliga hälsningar
Som Svennas säger, du bör kolla på värmekranen ;)
Okej, förstår att det inte är någon vajer till värmereglaget!
Hur kontrollerar jag värmekranen? Sitter den här ventilen före värmeväxlaren?
Mvh
Den sitter under plasten under vinrutan, innan värmeväxlaren.
Resistansmät ventilen, det ska vara 10-25 ohm.
Kolla spänningsmatningen till ventilen, med värmereglaget i mitten så ska det pulsera mellan 0-12v.
Den sitter under plasten under vindrutan, innan värmeväxlaren.
Kolla spänningsmatningen till ventilen, med värmereglaget i mitten så ska det pulsera mellan 0-12v.
Från värmeväxlaren går det 2st kylvätske slangar till motorn, dessvärre sitter det ingen ventil mellan värmeväxlaren och motor som jag ser. Utan slangarna går direkt från värmeväxlaren till motorn. Däremot ser jag att slangarna är skarvade, med två rör! Skarven sitter under vindrute plasten! Precis brevid torkarmotorn! Kan det vara att dom tagit bort ventilen och lagt dit rören istället? Eller är jag ute och cyklar?
Mvh
Låter ju helt vansinnigt att ta bort ventilen. Men det kanske var en "genväg" för nån klåpare nån gång. Bifogar en bild på hur det ska se ut.
Jag vill tacka Svennas och Skinkis!
Jag har nu återgäldat felet tacka varje detta forum och speciellt tack till Svennas!
Med vänliga hälsningar
Anton .R
Samma problem förut, ingen värme. hade nog aldrig vågat bända i plastlisterna utan denna tråd! JÄTTETACK FÖR HJÄLPEN!
Allt gick fint, jag kan möjligen lägga till lite problemlösning:
Värmeväxlarens rör är av plast och kan vara väl sköra/sitta stenhårt mot motorhållet till. Går de inte att dra loss kan du ganska enkelt bryta av rören från växlaren, detta gick automatiskt för mig:^o Sen riktar du bara slangen lätt nedåt o kramar till med en polygrip så att röret men inte gummislangen spricker, busenkelt att få ut bitarna sen.
Fixade med precis samma symtom för ett par timmar sedan på en KA -98 och uppskattade med denna tråds alla tips som sparade mycket tid och även enligt ford så var detta en tämligen frekvent pryl som ofta byts på denna modell.
Och visst var det lite plastpaneler som skulle lossas, men för väl räkte det med att bända upp den vänstra halvan så ventilen frilades och visst var det smäcker plast i rören till den gamla ventilen, som med den ena mycket lätt sprack,, och med ovanstående tips var det enkelt att få ur bitarna. Som även med återmonteringen av den nya ventilen med en kanonbra fungerande värmekran som resultat på ett jobb som tog en 1/2 timme.
nicketrick
2009-10-29, 18:26
Verkar som jag har samma problem på tjejens bil, var kan man köpa den här kranen som behöver bytas?
Mvh Niklas
Hej!
Återstartar denna tråd!
Har en Ka -98 där det inte går att reglera värme eller fläkthastighet ej så får jag någon kyla medd ac på.
Det började för ett tag sedan med att det plötsligt inte att reglera fläkten den går för fullt.Sedan, tror att de andra problemen kom samtidigt med detta.
Kan det ha blivit kortis i reglagepanelen som slgit ut hela systemet?
Har bytt värmeventil och fläktmotstånd utan att få det att fungera.
Några tips.
Mvh
Anders
Nån som vet vad det är för artikelnummer till värmeventilen?
Tjejens bil har samma problem. MAX värme hela tiden - och det är ju ett jävla skämt i Mexiko...
Jag patentlöste detta genom att koppla ihop ingående och utgående slangar med varandra och därmed har jag ingen värme. Kanske inte jätteproblem här förutom de dagar det är frusen öken man färdas i, och det är lika kallt som nån annanstans.. brrr :(
Kan detta även påverka hur bra AC:n fungerar? Jag tycker det är rätt seg kyla i kärran. Inte "crisp" direkt. Men enligt AC-verkstan här jobbar den korrekt och har alla värden normala.
Hittade art nr på en engels sida. Tror det ska vara detta: 7N21-18495-AB
Gjorde mig nyligen av med dom båda gamla dessa ventiler med förpackning,, men tycker mig med känna igen dess artikelnummer. Torde annars inte ha så stor inverkan till hur AC:n jobbar då man med värmen bara spär på med mer eller mindre värme.
Men det är klart det är väl förmodligen ingen värsting anläggning till luftkonditionering i dessa heller. :)
Gjorde mig nyligen av med dom båda gamla dessa ventiler med förpackning,, men tycker mig med känna igen dess artikelnummer. Torde annars inte ha så stor inverkan till hur AC:n jobbar då man med värmen bara spär på med mer eller mindre värme.
Men det är klart det är väl förmodligen ingen värsting anläggning till luftkonditionering i dessa heller. :)
Har du nåt minne av vad ventilen kostade?
Vet att hos Ford gick den iaf på runt 300-400:- för något år sedan, men rekommendera numer klart tyska e-bay där denna ventil finns från 140 riksdaler på plus lite frakt, välj och vraka här tex: http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.html?_nkw=ford+ka+HEIZUNGSVENTIL+&_sacat=131090&_odkw=ford+ka&_osacat=131090&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Bra länk!
Jag slet ut ventilen och skruvade isär den, visade sig att den bara oxiderat och med lite rengöring så hoppade den igång igen.
Tyvärr var den ju lite gammal så slanganslutningarna var hyperporösa och sprack.
Som tur är så bor man ju i Mexiko där allt kan lagas och inget köps nytt. Så på måndag ska jag kila in till grannfirman här så de får operera in ett kopparrör istället för plastskiten. De kan göra det mesta från nya bussningar till rundslagningsskydd för traktorer(De säljs utan hytt här)
Så snart blir det värme i kärran igen, för typ 20 spänn. :)
Ska snäppa lite foto när den är färdig.
Den sitter under plasten under vinrutan, innan värmeväxlaren.
Jag mätte på inkommande kabel till ventilen. Det var konstant 6,95 Volt. Oavsett om jag ökade eller minskade på värmen. Är det fel på potentiometern eller använde jag ett felaktikt instrument? Jag har en rätt billig multimeter "Made in China"
Ska jag mäta mellan kontaktstyckena eller mellan ett av kontaktstyckena till jord? Jag la inte ner så mycket tid på det eftersom jag var mer intresserad av att fixa ventilen just då. Plus att de då inte slösat med kablarna - satt långt under plasten med dåligt om plats som följd.
Jo så är det ju i den moderna I-landsvärden med uteslutande slit å släng eran och då var det ju ett enkelt fel om den bara var oxiderad och vet med att dess plast anslutningar är smäckigare än den smäckigaste plasten.
Så visst med god vilja kan man fixa det mesta som det är mer än vanligt i dessa och många andra länder och med det också riktigt bra miljötänk att mera återvinna nära på friska grejor.
Är med heller ingen elektriker men med ett fast ingångsvärde skulle det ju tyda till att just dess potentiometer är defekt och har med för mig att man mäter mellan stiften och jord för att få dessa värden.
Mexiko är även det ett I-land.
Tja, eftersom det är sjukt mycket billigare och inte alls svårt att laga den så är det ju ett lätt val. Problemet i Sverige är väl att det inte finns nån som kan eller vill göra såna specialjobb med att installera ett nytt kopparrör i ventilen. Skulle du gå till nån firma i Sverige skulle de ju bara titta konstigt på dig och fakturera dig 1248 SEK plus moms. Här är det mycket lättare och mycket billigare med arbetskraft. Dessutom gör de det vid sidan om och 50 pesos räcker ju till ett gäng öl till helgen. Och det gör ju ingen ledsen! :)
Ska mäta mellan kablarna och jord sen då. Jag snabbmätte mellan kablarna bara. Sen var det roligare att fixa med ventilen. :)
Jo jag har varit i Mexiko med några gånger på dom egna resorna runt i världen då det begav sig,, men det jag menade är det med du är inne på att det i vår så kallade västvärld inte i någon större utsträckning reparerar dylika tingestar bara.
Men mät upp kablarna sedan ordenkligt och se om den ger rätt värden.
Jo jag har varit i Mexiko med några gånger på dom egna resorna runt i världen då det begav sig,, men det jag menade är det med du är inne på att det i vår så kallade västvärld inte i någon större utsträckning reparerar dylika tingestar bara.
Men mät upp kablarna sedan ordenkligt och se om den ger rätt värden.
Jo, det är det som är så bra och illa med Mexiko. Det lagas i största mån. Bra när man ska fixa nåt själv, mindre skoj när man lämnar bilen på försäkringsreparation och får tillbaka den med beggade delar och ibland reparerade delar. Man är bortskämd i Sverige med att alltid få nya grejer. Men sen är ju försäkringen rätt låg... :)
Eftersom jag drabbades av en härlig förkylning och feber så har jag inte grejat så mycket med ventilen. Men det har däremot tjejens morbror som äger verkstaden. Bifogar en bild på ventilen innan den lämnades för att gjutas ihop med "protesen".
Skön fix av den ventilen, men viktiga är ju funktionen ju.. Lite Mulle Meck över det men varför kasta om det tämligen enkelt går att fixa. :)
Antar att du menar smart om inget snyggt. Imorrn ska jag fundera på om jag skall installera den. Den har torkat nu i en dryg vecka.
Jo det var så jag menade och har justerat i den texten med,,, men detta bör ju med fungera och den står väl sedan mest på full kyla i dessa klimat även om det med kan vara lite kyligare kväll/morgon tid.
Okay, det var inte fel på värmeventilen verkar det som(Förutom då att den gick i bitar).
Hur kommer man åt reglaget bakom PLASTpanelen utan att förstöra något?
Anders Jansson
2011-03-20, 14:48
Jag har med värme problem i min Fiesta.Men där blåser det iskallt hela tiden.Jag har kännt på båda slangarna som går igenom ventilen & får då för mej att värmen cirkulerar som den ska.Annars hadde väl ena slangen vart kall ? Eller har jag fel ?.Den har vart lite ojämn i värmen hitills & i bland när man sänker värmen på reglaget så är det lika varmt ändå.Så den har gjort lite som den själv vill..Men häromdagen så stannade jag & tankade..Sen när jag skulle åka vidare så blåste det iskallt hela tiden.Nån som har bra förslag ? Maila gärna förslag till mej på laj63@hotmail.com så är ni snälla.Måste nämligen köra 2X 80 mil med den i början av nästa månad...
Hoppas på hjälp & förslag..
Mvh Anders
Ja det torde väl sitta en sådan elektrisk värmeventil även på denna och det är riktigt är dom både ingående slangarna till värmepaket ungefär lika varma så kan man där utgå i från att värmen cirkulerar. Men är det ordenkligt med värme för där bör det vara med driftsvarm motor vara nära på att man knappt bör kunna hålla längre stund om dessa slangar.
Annars är det rätt temperatur på motorn, inga konstigheter där? Är det trots det dåligt med värme i dessa slangar in i bilen så kan det röra sig om luft i kylsystemet.
Anders Jansson
2011-03-20, 15:51
Ja...dom är lika varma..Motor tempen är bra...& slangarna känns varma.Men det blåser kallt inne när man drar på.Innan värmen slutade att funka så kunde man vrida på reglaget för att sänka värmen.Men det var lika varmt.Så uppenbarligen så var det på G med nått.Jag hadde kört ca 35 mil förutom några stopp.Så varm var den.Den slutade att ge varm luft när jag stannade & tankade så där helt plötsligt bara.Så luft borde ju vara uteslutet med tycker jag.
Knepigt om det nu sitter elekrisk värmeventil även på dessa alltså denna som sköter kall och varm luftflödet så borde det ju inte heller vara fel på reglagepanelen som med är helt elektriskt styrd. Är dock osäker på om denna nu har elektrisk värmeventil eller om det på denna sitter luftspjäll inne i bilen (som tex Sierra) där det alltid passerar in varmvatten. Som då lättare kanske skulle förklara detta fenomen.
Samtidigt som dom båda ingående slangarna är just varma som där tyder på att varmvatten passerar värmeelementet, men du får ingen som helst variation eller annat märkbart ljud oav vid växlingar med temperaturvredet?
Nä så luft i systemet torde du med helt kunna utesluta då du dessutom inte upplever några problem med motortemperaur osv.
Fortfarande ingen som vet hur man kommer åt bakom plasten utan att riskera sabba den?
Nu BEHÖVER jag inte den längre iofs eftersom det är ständigt 26 grader varmt där jag bor, men jag är en såndär jobbig typ som vill att saker skall fungera om de finns där. Och man vet ju aldrig om man behöver köra norrut på vintern. Det var ju fan minus i vintras norrut! (Allt frös, rören sprutade vatten överallt på gatorna och alla träd och blommor dog)
Verkar vara dåligt med erfarenhet kring detta men som det ser ut på några skrotbilder ( http://bilder.lagabasen.se/delar/1094/1094138843vy1.jpg & http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081623726vy2.jpg så verkar den panelen sitta fast med klämfästen.
Tack Peter! Ska se om jag kan ta tag i detta snart. Det ar inte lika tungt varmt nu langre sa ibland maste man faktiskt tunna ut kylan lite med varme. Fuktigt som en angbastu fortfarande dock.
Jo med lite försiktigt bändandne bör även denna plastpanel kunna lirlas loss efter det att eventuella skruvar lossats innan.
Nä värsta värmen har väl även gett sig där nere med mycket fukt att vänta i stället.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.