handdator

Visa fullständig version : Antispinn möjligt att montera

slk
2008-07-12, 00:01
Hej!

Har en Ford Focus Kombi 99:a

Det är så att jag har sett Focusar på bland annat blocket
som är samma årsmodell men har antispinn.
När jag skulle lacka konsollen vid växelspaken märkte jag
att där stolvärmesknapparna sitter så fanns det en till ledig kontakt
den som går till ASP. Fixade en sådan kontakt från en bilskrot och kopplade
in den och den lyser men inget annat händer.

Låter väldigt dummt detta jag vet en knapp gör inte mycket men
är det något mer som fattas för antispinn och går det att montera antispinn
på bilen??? Hur är antispinn uppbyggd är det särskilda centraler för den eller motorer ??? M.v.H FFCS/SAM

therealpinto
2008-07-12, 16:12
Med reservation för att jag inte har riktig koll på Focusens antispin...

Antispin kan funka på flera huvudsätt, antingen är det bara ABS-systemet som jobbar med att bromsa det spinnande hjulet, eller så stryper man också motoreffekten (genom att dumpa tändning eller kanske oftare numera genom att gasspjället är elstyrt).

Jag vet inte om Focusen har elspjäll men jag tror inte det, det känns inte som antispin på min Focus -05 jobbar på så sätt.

Använder den inte elspjäll borde man kanske kunna eftermontera men frågan är om styrningen av antispin sitter i huvudstyrboxen eller en egen box. Jag skulle gissa på att det sitter i huvudboxen och i så fall måste du byta box...och den måste förmodligen "kodas" in i bilen också. Ett jobb som kräver Fords diagnosutrustning.

Risken är alltså att det blir rätt kostsamt och frågan är om det är värt jobbet.

/Gustaf

slk
2008-07-12, 16:53
Ok tack för svaret nej det är inte värt kostnaden jag bar undrade :-) Då kan jag lägga ner det :-) Tråden kan låsas.. M.v.H SAM

nextuz
2008-07-12, 22:37
Antispin kan funka på flera huvudsätt, antingen är det bara ABS-systemet som jobbar med att bromsa det spinnande hjulet, eller så stryper man också motoreffekten (genom att dumpa tändning eller kanske oftare numera genom att gasspjället är elstyrt).

J
/Gustaf

Vet inte om detta är helt korrekt.. men har upplevt detta på min focus -99 med antispinn.

När man åker iväg från stillastående och antispinn går i så använder den sej utav abs-bromsarna...
När man har kommit upp i fart så stryper den bränsle...
Tror itne de tär bra på en katalysatorbil o bara skipap tändning o få ner soppa i katalysatorn...

Hade en Mondeo -00 som fungerade annorlunda (äldre antispinn) den använde inte bromsarna alls.. utan dödade bara motorn... var så pass illa så den kunde döda motorn helt om du stod exempelvis i en uppförsbacke...

Peter H
2008-07-13, 07:37
Precis vad jag med kom fram till med nuvarande mondeon och till en början men samma funderingar som trådskaparen, då man med denna prövade att stoppa dit en sådan tryckströmbrytare i den med icke ASP och med samma resultat naturligvis,,,

Hade med denna en tid möjlighet att jämföra med en äldre modell med ASP och insåg rätt snart att det dels är rätt komplicerat med en del manöverenheter och ett drös vajrar som på den med var ihopkopplade med bland annat farthållaren,,,

Men visst är funktionen säkert bättre med focusens nyare variant, men som redan nämt var det vid flera tillfällen snudd på löjligt att ta sig över ett litet småisigt backkrön då motorn hela tiden ströps till döds,, innan denna kopplades ur och sedan den lilla användning man haft av denna är den heller inte nu med nuvarande bil ingen större avsaknad. :-)

-FW-
2008-07-13, 23:00
Det är väl inte bara tändningen som klipps, fick uppfattningen att Volvos antispin stryper soppan också. Bara som exempel alltså. För bilar med vajerstyrt spjäll blir det ju svårt att reglera på annat sätt än soppa och/eller ABS.

Mvh Fredrik