handdator

Visa fullständig version : turbo DOHC

rottentotten
2008-09-01, 18:48
Hej!
nu har det äntligen blivit dags att slänga på turbon (i helgen) så tänkte att jag skulle förbereda mig så mycket som möjligt. började med att söka här på forumet men har fortfarande en del frågor kvar.

1. Var och hur ska oljan tas till turbon och var och hur ska returen? borras? bild uppskattas:)

2. turbon har fyra hål, exklusive avgas o "luft", vad är de till för? antar att nåt är till oljan men de andra? bild kommer imorn om det behövs.

det var det för nu, hoppas någon kan svara, skulle vara kul o få dit grejerna!
uppkommer säkerligen mer frågor men de tar jag då!

tack på förhand

Järnkaminen
2008-09-01, 19:09
Hej!
nu har det äntligen blivit dags att slänga på turbon (i helgen) så tänkte att jag skulle förbereda mig så mycket som möjligt. började med att söka här på forumet men har fortfarande en del frågor kvar.

1. Var och hur ska oljan tas till turbon och var och hur ska returen? borras? bild uppskattas:)

2. turbon har fyra hål, exklusive avgas o "luft", vad är de till för? antar att nåt är till oljan men de andra? bild kommer imorn om det behövs.

det var det för nu, hoppas någon kan svara, skulle vara kul o få dit grejerna!
uppkommer säkerligen mer frågor men de tar jag då!

tack på förhand

Oljan tar du smidigast med ett t-kors på oljetrycksgivaren. Sitter på vänster sida av motorn sett framifrån under insuget i framkant.
Returen tror jag du faktiskt får svetsa, jag tycker inte det var så tjockt gods att det är värt och chansa på att gänga. Bara att sätta i bak i tråget och "lagom högt upp".

Den "översta" på turbon är nog till oljetillförsel, den undre till oljereturen.
De på "sidorna" är för vattenkylning.

Kolla mitt galleri på garaget.org så har du en del bilder på oljereturen osv.

Lycka till!

rottentotten
2008-09-02, 15:27
okej, tack för svaren, de hjälpte bra det där! lite närmre nu då:) fortfande lite osäker på oljereturen dock, man borrar alltså ett hål in i tråget, diameter? och på hålet svetsar man fast nån sorts röranslutning, typ? hoppas den här operationen går att göra med moton i bilen?

sen några nya frågor:
1. jag har en oljekylare, den ska alltså in mellan t-korset och turbon, på den stålomspunna slangen på bild 3 om jag fattat rätt?

2. vad är det på bild 1 och 2?

3. vad är det på bild 4 och 5? är det den så kallade tryckvakten? för det har ju något med bränslet att göra.

förresten, snygg bil på garaget:)

hoppas på bra svar! tack på förhand!

Järnkaminen
2008-09-02, 19:35
okej, tack för svaren, de hjälpte bra det där! lite närmre nu då:) fortfande lite osäker på oljereturen dock, man borrar alltså ett hål in i tråget, diameter? och på hålet svetsar man fast nån sorts röranslutning, typ? hoppas den här operationen går att göra med moton i bilen?

sen några nya frågor:
1. jag har en oljekylare, den ska alltså in mellan t-korset och turbon, på den stålomspunna slangen på bild 3 om jag fattat rätt?

2. vad är det på bild 1 och 2?

3. vad är det på bild 4 och 5? är det den så kallade tryckvakten? för det har ju något med bränslet att göra.

förresten, snygg bil på garaget:)

hoppas på bra svar! tack på förhand!

Ja du får borra ett hål i tråget och sedan sätta en rörstump som du då svetsar fast. Är ju aluminium så är ju TIG som gäller. Är ju lämpligt om utvändig diameter på den är samma som returen på turbon. Säg att den är 20mm utvändigt, då låter det lagom med 14mm invändigt, så finns det lite gods.

Men att svetsa med motorn i bilen och tråget på plats lär ju bli pannkaka.
Hur mycket ska du ladda? Tänkte för en använd orginalkoppling lär ju inte hålla så länge. Och då är det ju smidigt att ha motorn för byte av koppling :)

Vill du hellre gänga i något får någon annan ge tips :)
Är ju risk du får i en del spån som kanske inte följer med oljan ut. Fast är ju aluminium så blir inte spån kanske i den bemärkelsen.

1: Ja det tror jag väl, men ska det verkligen vara nödvändigt? Så hightech maskin har du väl inte?

2: Där ska du sätta tomgångsmotorn.

3: Ser ut som det ja.

Verkar som du köpt ett färdigt kitt, kan inte säljaren hjälpa dig?

rottentotten
2008-09-03, 18:56
hmm, okej, någon TIG svets har jag ju inte:S får väl fundera på gänga då, någon som har något förslag på hur det går till? hur gör man helt enkelt:S vad ska inhandlas?

nej har också tänkt på det där med kopplingen, man har ingen motorlyft heller, o vill inte krångla till det alltför mycket. får helt enkelt ladda mindre nu i början o sen införskaffa de rätta grejerna o fixa till det efter.. är bara så sugen på o få dit det så orkar inte vänta längre, fått lite ledigt från jobbet nu med så måste nästan passa på:P

tack för svaren, ungefär som jag tänkt mig:) men oljekyl är i din mening överflödigt?

sen en fråga till, vattenkylningen, den tar man från bilens kylsystem o kopplar hur? parallellt, serie? o så köper man gängor eller dylik o gängar fast i turbon?

valdigt tacksam för svaren hittils:) hoppas på lika bra nu!

tack på förhand

Xepez
2008-09-08, 16:39
jag T:a mig in på cupé värme slangarna när jag körde med min s13 turbo.
olje kylare är och rekomendera, kör jag lugnt ligger min olje temp på 100-110 grader och pressar jag motorn så går den snabbt upp i 120 grader.
orginal kopplingen klara ungefär 0.5 skulle jag tro. min klara inte 1 bars tryck. kör på 0.7 och den slirar lite på 5an så de går inte och leka så jag letar ny koppling nu.

rottentotten
2008-09-08, 19:30
okej, tack för svaren:) så som läget är nu så börjar jag utan oljekylaren, hinner inte få dit den nu:S kopplingen får jag köra med så länge som det går, ska ju inte ladda så mycket i början då jag itne komphöjt än, förhoppningsvis komemr det senare med!