Visa fullständig version : Avgassystem Taunus.
Jag håller på och ska bygga ett till min 72a. Det går sådär, jag är usel på att bygga avgassystem och Taunus har ett jävligt orginalsystem som är svår kopierat. Helst vill jag ha det bättre än orginalet med sina många tvära krökar. Jag har stått under och måttat och haft mig och det lutar åt sidepipe just nu. Nån som haft dragning under bakaxeln och hur gick det? Det borde hamna jävligt lågt. Till saken hör ju att jag har en typ 9 låda på min så växellådsbalken sitter ca 10cm längre bak.
Nån som har några tips?
Ford_Taunus
2008-09-02, 21:06
Du kan få köpa mitt spritt nya Taunus avgasystem. okej inte helt nytt , kört säkert 20 mil me det. Kommer inte använda de.
:)
Du kan få köpa mitt spritt nya Taunus avgasystem. okej inte helt nytt , kört säkert 20 mil me det. Kommer inte använda de.
:)
Tack, men jag tror inte det passar i och med att jag har växellådsbalken 10cm längre bak och sen så vill jag gärna ha minst 2 tums. Så jag står över.
Vad ska du använda istället då?
Släggmek
2008-09-03, 10:41
Simons hade förr ett 2" sportsystem komplett förutom främre rör jag för mig, men det är väl borta nu ur sortimentet gissar jag. Kanske går att hitta mallar nånstans om man frågar vackert? Raka Rör HB borde annars kunna bygga ett speciellt, har för mig att standard dimension i rostfritt till Taunus finns på hyllan hos dem. Själv kör jag med ett standarddimensionerat Mekonomen letade fram som åtminstone har original GT:s specifikationer (dörnar gött :D). Lätt att få dit var det, trots att jag bytt låda till -83 Granadas.
Simons hade förr ett 2" sportsystem komplett förutom främre rör jag för mig, men det är väl borta nu ur sortimentet gissar jag. Kanske går att hitta mallar nånstans om man frågar vackert? Raka Rör HB borde annars kunna bygga ett speciellt, har för mig att standard dimension i rostfritt till Taunus finns på hyllan hos dem. Själv kör jag med ett standarddimensionerat Mekonomen letade fram som åtminstone har original GT:s specifikationer (dörnar gött :D). Lätt att få dit var det, trots att jag bytt låda till -83 Granadas.
Min budget har inga utrymme för att lämna bort saker. Annars hade det varit snabbt fixat.
Ska kolla upp Simons.
erik.backman
2008-10-26, 18:34
loop: Har du hittat något ifrån simmons??
Jag pysslade ihop ett rått system med en biltemadämpare 2 tum längst bak. Låter lite mycket kanske, men det sitter där och det tar inte i växellådsbalken så jag är rätt nöjd. Jag kollade aldrig med Simons
erik.backman
2008-10-27, 11:42
ok! Bra det löste sig iaf! Funderar på försöka bygga så att jag får separata pipor ifrån v6:an rakt bakåt på varsin sida,...hmm lagom luddigt... men som på en v8 ungefär! Är bara på planeringsstadiet än så länge, blir väl kanske i vinter någon gång man drar igång!
Var det inte dubbelt på v6orna? Jag har sett bilder på en med v8a då var det en fuelcell i skuffen för att avgassystemet skulle få plats.
Släggmek
2008-10-28, 20:56
Jag föreslår separata pipor förbundna i ett s k NASCAR-kryss, för ett riktigt bålgetingsljud ur sexan :D. Lär förresten vara fördelaktigt för flödet enligt en kompis som är mer hemma på flödesteori; pulserna tar ut varandra i nån mån och virvelbildningen ökar när strömmarna möts i mitten. Finns nog principskisser på webben, annars är det inga större krusiduller att svetsa ihop, en busvariant är att dra ihop rören jämsides och gör en lagom lång port :).
Jorå, Simons prylar är bra även i lösvikt fast det blir ju inte vidare avstämt då man blandar själv. Jag gillar deras raktigenom-dämpare stenhårt - trivsamt oväsen :D och bra flås, vill man vara lite diskretare kan man sätta ful krök snett neråt baktill, så smulas några kritiska decibel sönder mot backen. En smakfråga kanske :cool:.
Just, glömde: lite överkurs man kan se på racebilarna är att köra med utbankade rör under lägsta punkten för att bevara hyfsad markfrigång. Förstås ett plus att bredda dessa rörstumpar för att kompensera, men annars ska det inte strypa något.
BelseBoB
2008-10-28, 22:08
på rally bilar brukar de ha platta avgas system, så man tar ett rör, kapar det på mitten på längden och breddar det med plåtar och det lär bli ett rätt fränt ljud plus att det blir bra markfrigång! :) och har man skilda rör från clinderbankarna lär krysset mellan rören vara den bästa lösningen mot den enklaste som går ut på att bara dra ett tvärt rör mellan. jag ska bygga med krysset på mina v8 taunusar men på 26M:an ska jag göra som det sitter orginal; dubbla rör som sitter samman med en "tvilling dämpare" dvs. 2 ingångar och 2 utgångar i samma dämpare. det löns sällan att fuska och dra enskilda rör för då får man det typiska raggar bubblet som inte mullrar alls utan låter mest som en gammal båt och inte alls som en gros V8 eller V6 ska låta! dovt muller men med ett rappt pisk då man sparkar helen i pedalen! :)
erik.backman
2008-11-03, 17:19
Släggmek: Jamen precis så hade jag tänkt mig det, med ett kryss! Jag har även 2 olika simons sportdämpare hemma, frågan är vilka ska man använda?? Båda kanske? Jag har 2st långa runda dämpare samt 2st rektangulära dämpare.....
Jag gissar att det är 2", ska kolla i garaget imorgon!
Förslag på hur jag ska göra? Blir det kanske för lite med bara dom två långa runda? Har inte så mkt erfarenhet av simons dämpare.... Förmodligen lär det bli en hel svordommar och ombyggnadstioner innan allt är klart.....! :)
SK Racing
2008-11-03, 18:36
Akta er för att sätta ljuddämparna för långt fram, dom tål värme ganska dåligt,dämpullen brinner upp.
Detta gäller alla typer av dämpare så ingen kritik av Simons från min sida, har själv ett antal Simons dämpare/rör monterade på mina bilar och dom fungerar fint.
Magnus S
2010-01-06, 18:10
Hej, på min taunus sitter fortfarande orginalsysemet kvar (trot eller ej) och det är en V6:a så det är dubbla rör som går ihop i slutdämparen. Nu börjar dock det högra röret se rätt slitet ut och det dröjer säker inte länge förens hålen kommer. Har kollat på nytt orginalsystem från Tyskland men det är ruggit dyrt så jag funderar på att bygga eget(inte alltid så billigt det heller), har sett en del taunusar på youtube med dubbla pipor (en på högerkanten å en på vänster i stället för båda till vänster), Nån som har nån länk till nån skiss på hur det är draget eller nån bild där man kan se??
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.