Visa fullständig version : porta? cosworth-95
Badass_cossie
2008-09-18, 11:45
Tjena. tänkte fråga om det är lönt att porta toppen när jag ska byta turbo. jag är ute efter 350-400 hk. Martin i Rimbo ska bygga om turbon och han har gjort ett chip som sitter i nu. hur mycket ska jag göra för att vara säker på att få ut mina ca 400 hk?? jag ska även byta lyftare och undrar om det är lättast att ta bort toppen innan eller om man kan göra det när toppen sitter i?? kammar vore kanske nåt?? vore tacksam för svar..MVH Andreas
Sotvispen
2008-09-18, 16:36
Jag kommer att sikta på ca 400 hk i min och jag har portat min topp. Man är inte tvungen att porta för att nå några 400 men det är inte fel att förbättra flödet då cosworthtoppen har en del att hämta där. Ska du porta toppen får du ju ändå plocka bort den o då kan du sätta dit kammar o lyftare innan du sätter tillbaka den. Om du väljer att porta toppen så är det bäst att den får en genomgång med att slipa in ventiler o fräsa säten sen se över styrningarna då de brukar bli slitna efter ett tag och en riktplaning så toppen verkligen är plan.
avgaskanalerna på cossietopparna är fruktansvärt trånga så att ta ur dem får man några gratishästar av
sen går det väldigt fort att fixa dem om man portat förut vi snackar runt 5 minuter per kanal (om ens det)
Cossie Micke
2008-09-18, 19:57
Hej skulle jag vara dig så skulle jag låta Martin Porta toppen, se på min som ligger ute hos han :D .
Du behöver inte ta bort toppen för att byta lyftare men du måste sj ta bort kamarna.
Viste e det bra med värre kamar men om jag skulle vilja plocka ut endast 400 hk så skulle jag bara byta insugskamen men vist alltid bättre med värre kammar.
jag har ett bra grenrör me om du skulle vilja ha.?
jag vet om en gammal räv som är duktig å snabb och ganska billig oxo ifall intresse finns
need 4 speed
2008-09-18, 20:04
du skrev att han gjort ett chip som redan sitter i???
Fixa all hårdvara så som porta toppen byta kammar osv. Sen mappa.
Annars kan det bli knas.
SK Racing
2008-09-18, 20:27
avgaskanalerna på cossietopparna är fruktansvärt trånga så att ta ur dem får man några gratishästar av
sen går det väldigt fort att fixa dem om man portat förut vi snackar runt 5 minuter per kanal (om ens det)
Jag tyckte inte insugskanalerna såg så bra ut heller, men visst avgassidan är ju värst :Odd:
Matchporta kan i princip vem som helst med lite erfarenhet göra men ska det till större jobb så är ju en riktig seriös toppjobbsfirma bäst, då dom har tillgång till den senaste infon/erfarenheten samt en flödesbänk.
Jag har rotat i många toppar genom åren och det gemensamma dom imellan är att motorerna har alltid gått bättre men det är ju det enda jag vet, hur stor skillnad det är på "riktigt" kan jag ju aldrig få reda på.
Jag har sett många proffstoppar genom åren och alla dom har sett ruskigt fina ut i utformningen av in o avgaskanalerna samt att ventilerna och säterna har modifierats för bästa flöde.
Denna optimering klarar ingen så kallad hemmapulare av oavsett hur duktiga dom än är, ett proffs är o förbli ett proffs.
Vart jag vill komma till är att ska det byggas en riktigt seriös motor så är toppen det viktigaste och den del som enl mig är den som får kosta vad det kostar vill, det är ju trots allt toppen som bestämmer i slutänden vad som kommer in o ut.
Jag har själv en topp i garaget till ett framtida projekt och den lämnade jag bort till dom som kan och det märktes i plånboken men även i toppen :)
Lycka till!
Cossie Micke
2008-09-19, 11:31
Vart jag vill komma till är att ska det byggas en riktigt seriös motor så är toppen det viktigaste och den del som enl mig är den som får kosta vad det kostar vill, det är ju trots allt toppen som bestämmer i slutänden vad som kommer in o ut.
Jag har själv en topp i garaget till ett framtida projekt och den lämnade jag bort till dom som kan och det märktes i plånboken men även i toppen :)
Lycka till!
Kan bara hålla med dig! de kostar om man vill ha de bra. det är inte direkt någon billig sport att trimma bilar.
Om du har mycke pengar ska du även satsa på att fixa en smid bottendel.
Om man byter de ena så räkna med att få bytta de andra me sen =)
ring Mange på Cossie Center han är bra.
Badass_cossie
2008-09-19, 12:53
Tack för alla svar..har inget annat för mig just nu så det blir att ta bort toppen och fila lite..sen får man väll beställa lite kammar och turbo..sen får Martin nog mappa i vår om han hinner..behöver lite hjälp med att hitta nån som är duktig på att porta?? någon som har ett ess i skjortärmen?? MVH Andreas
Cossie Micke
2008-09-21, 19:24
Tack för alla svar..har inget annat för mig just nu så det blir att ta bort toppen och fila lite..sen får man väll beställa lite kammar och turbo..sen får Martin nog mappa i vår om han hinner..behöver lite hjälp med att hitta nån som är duktig på att porta?? någon som har ett ess i skjortärmen?? MVH Andreas
Ring Mange eller Rimbo Martin.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.