handdator

Visa fullständig version : Motorfråga Zetec 1.6

Paroxyst
2008-09-24, 20:46
Hej.
Jag går i tankarna att köpa en Focus -99 1.6 Zetec. Allt verkar bra men den har fått blocket bytt för några år sedan pga att den tog mycket olja. Har även sett andra Focusar (på blocket.se bl.a.) som haft blocket bytt så nu undrar jag om detta är en grej som någon känner till att Focusen skall ha måndagsexemplar av dessa motorer eller är det bara slumpen. Känner någon till detta? Erfarenhet?:confused:

Skinkis
2008-09-24, 21:27
Den enda focus 1.6 som vi i Halmstad fått in för byte av block berodde på att det hade blivit slitet runt veven så den vandrade fram & tillbaks när man svängde vilket resulterade i att bilen alltid dog i högersväng för då var det en givare som en "räckte" till...
Det är också den enda jag vet om i närheten av oss...
Lite toppackningar osv. har det också gått, men i övrigt känns det som en väldigt skottsäker motor...

Paroxyst
2008-09-25, 16:15
Tack för svaret men efter mera noggrann testkörning idag så gillade jag inte alls bilen. Men mest för att det va just den bilen. Ägaren har haft hund och rökt i bilen samt massor med smårepor överallt. + att den är alldeles för liten som familjebil.