handdator

Visa fullständig version : Klarar 1,6l Zetec'n kamremshaveri?

RickardEM
2008-10-05, 18:37
Har läst runt lite på nätet och hittat ett par sidor där det står att 2,0l ska klara det (amerikanska sidor, vet ej om det skiljer någonting mellan motorerna), min fråga är om 1,6l fixar det också.
Håller på och byter en motor i en Focus nu som inte startade och lämnades in till Ford för felsökning. Där konstaterade dem att det var kamremmen, kompprovet visade tydligen 0 också. Har rivit lite i det och remmen verkar ju hel iallafall :confused:, kan remmen ha hoppat och har ventilerna klarat sig?

\Rickard

nextuz
2008-10-05, 22:11
1,6:an i focusen Heter Zetec-se o har inte en enda skruv gemensam med den vanliga Zetec-E som finns i valörerna 1,6 1,8 o 2,0...
Zetec-Se finns som 1,4 1,6 och 1,7 (puma)

Men iallafall... om det nångång bytts kamrem på denna så kan det ha slarvats med bulten som håller remhjulen på vevaxeln, för på denna finns det ingen kil för remskivorna... utan de hålls bara med en sträckbult... Denna sträckbult skall då bytas ut till en ny.. och dras med moment plus ett visst gradtal..

Så den kan alltså sno runt o krocka med ventiler osv även fast remmen ej är av.. :(

Har tyvärr inga råd hur du skall gå till väga.. men dåligt av ford o säga att remmen är av... och den inte är de... jag skulle inte betala för en sådan felsökning..!

RickardEM
2008-10-05, 23:15
Ok, får riva isär och kolla lite :).
Är som tur inte min bil men den får snart en bättre begagnad motor istoppad iallafall.
Vet inte riktigt vad dem sa på Ford, var ägaren som pratade med dem, men hur som helst så verkar motorn lite trött :).

\Rickard

nextuz
2008-10-06, 08:56
Jaa.. jag har bytt motor i min focus oxå tyvärr... de bestämde sej för o pytsa ur all olja under 3 månader :p

Men men... fick tag i en motor som hade gått 6000 mil... =)

En som var fabriksrenoverad skulle skrotarna ha 15000kr+moms för.. o detta var verkstadsnetto...