handdator

Visa fullständig version : sierra 2,0 doch

ford_sierra
2004-01-29, 00:52
Hejsan!

Har en ford sierra 90- med 2,0 doch motorn i.

Nu e de så att ja ska byta topp packning på den och då undrar jag vad ja behöver byta för mer grejer än bara topp packningen som t ex kedje spännar kolven..

Och e det nån som vet om man brukar behöva plana toppen nåt?

Vore även bra å få lite tips om det finns några viktiga saker som man bör tänka på när man gör detta.

tacksam för svar!

ricze
2004-01-29, 06:45
Har bytt ett par gånger på en DOHC och jag kan säga att om motorn har gått varm i samband med att toppackningen gått så är risken stor att du har en spricka i toppen.
För att svara på di fråga; Man bör ju byta alla kedjespännare samt spännkolven. Kedjan behöver sällan bytas enligt ford.
Det kan vara lite krångligt att få kammarna rätt men har du en reparationshandbok eller en bild på hur de ska se ut så löser det sig (har för mig att jag sett en bild på det härt på forumet). När du har fått dit allt så ska du knacka lite på spännkolven så den sträcks ut, den är nämnligen fjäderbelastad.
OM den skulle råka få en liten smäll så att den trycks ut INNAN du har fått dit allt så åk till en Fordverkstad och få den ihoptryckt igen, du kan inte göra det själv!
Jag skulle iaf ha planat toppen och helst provtrycka den också, om det nu inte syns var packningen har spruckit och du vet att den INTE har kokat.

Lycka till!

MVH
/Rickard

gorbro
2004-01-29, 16:50
Byt kedjan också!
Min erfarenhet är att en kedja går ca 20 000 mil sedan händer det saker.
Nu kan det ju vara så att det är sträckaren som är problemet men jag tror att det är en kombination. Kedjan sträcker sig med tiden och då klarar inte sträckaren att spänna upp kedjan tillräckligt.
Jag har bytt på 3 bilar där kedjan gått av.
Kedjan kostar ca 400 sek och med tanke på jobbet så är det ju synd att inte fixa den också.
Var mycket, mycket försiktig med spännarkolven. Den tål inte mycket.
Ricze! Går det verkligen att trycka tillbaka kolven? Det trodde inte jag.
Kammarna är luriga, det är mycket lätt att få dom en kugge fel. Beskrivningen för hur dom skall ställas in är lungt sagt dålig. Blocket saknar märkning att ställa in vevaxeln imot. Vevens märkning skall ställas "rakt ner" enligt bok. Inte så exakt!

M v h
Göran

FuNkster
2004-01-29, 17:30
När det gäller själva toppackningen kan du fråga på ford efter en packning till en Galaxy istället. De ska vara stål-sandwitch och går att återanvända om ifall att man nu skulle behöva det.

tucanen
2004-01-29, 19:39
Hej!

Kedjespännare (den där armen med ett kugghjul på) + grejen som trycker upp kedjespännaren är klart vettigt att byta om man vill gardera sej lite mot kedjeras.

Som redan sagts är det lite lurigt att få till det precis med kammdreven och kedjan när man monterar ihop det igen.. Jag lyckades sätta kedjan en tagg fel på drevet på insugskammen och det ledde till orolig tomgång och HC-värden runt 600-700 (gick inte igenom besiktningen). dock så var den jäkligt pigg å andra sidan =) Så ett tips är att kolla om den är stabil på tomgången efteråt eller inte. (kan ju iofs bero på annat också om inte tomgången är helt 100..)
Och, det går att fippla med kamdreven utan att byta spännaren om nån håller ner spännaren med t ex en fet skruvmejsel under tiden man justerar dreven.

ricze
2004-01-30, 08:03
gorbro;
Japp dom har specialverktyg för att trycka ihop kolven på ford. Har varit i kontakt med många DOHC och aldrig hört att kedjan gått av trots 40 000, dessutom har dom sagt på Ford att den inte behöver bytas. Att den börjar bli slapp brukar bero på att spånnarna och spännkolven börjar bli slitna. Inget illa ment mot dig, det är bara mina erfarenheter.

MVH
/Rickard

gorbro
2004-01-30, 14:38
ricze!
Intressant med kolven. Det var nytt för mig.
Mycket möjligt att du har rätt om kedjan. Som jag skrev så tror jag att det är en kombination mellan sliten kedja och sträckare. Dom bilar jag varit i kontakt med har alla haft brustna kedjor men som sagt det är det där med hönan eller ägget. Vilket kom först?
Jag tycker nog ändå att det är värt 400:- extra om man ändå gör allt det andra jobbet.

ford_sierra !
Ledsen att jag tar plats i din tråd men kanske kan du få ut något av det du också.

M v h
Göran