Visa fullständig version : Spökande centrallås ( 1998 - 2004 ) ?
Hej !
Bil : Focus 2,0 Kombi ( 1999 ) , 8600 Mil
På familjens nyinköpta pärla så har jag bara hittat 3 fel...
* Avgassystemet helt sluuuuuut !
* Ett utav dimljusen spricka i glaset.
* Centrallåset lever sitt eget liv....
( EJ Fjärrstyrt ! )
I 99 fall av 100 så fungerar det inte att låsa upp alla 4 dörrarna ifrån förardörren...
Utan endast förardörren öppnas med nyckeln, de övriga 3 dörrarna förblir låsta.
Utan jag måste gå runt bilen och låsa upp ifrån Höger framdörr, då öppnas alla 4 dörrar.
Samma sak när man skall låsa bilen...
låser man förardörren så låses endast den dörren i 99 fall av 100...
Men låser man ifrån höger framdörr så fungerar allt som det skall och alla 4 dörrar låses.
Ibland när bilen är igång och man tex är ute och kör så låses ALLA dörrar pang boom, och själv sitter man som ett frågetecken och undrar om man har spöken i bilen !
Det har också hänt att dörrarna låsts upp igen efter ett tag under körning,
detta är dock betydligt mera ovanligt !
HJÄLP !!! Vad är fel ?
.
Focus RS
2008-11-06, 20:31
Hej!
Vet inte vad som kan vara fel, men på min bil så upplever jag liknande fenomen då batteriet är dåligt och centrallåset helt enkelt inte orkar låsa/låsa upp vissa dörrar...
Men någon annan kanske har en bättre kommentar om vad det kan vara för fel?
/Per-Anders.
verkar som om ditt spöke bor i låskistan i vänster framdörr....
Det är där problemen brukar ligga när det gäller sådana här fel....
Hej!
Vet inte vad som kan vara fel, men på min bil så upplever jag liknande fenomen då batteriet är dåligt och centrallåset helt enkelt inte orkar låsa/låsa upp vissa dörrar...
/Per-Anders.
Jag tänkte också i dessa banor...
Men batteriet är splitternytt !!
verkar som om ditt spöke bor i låskistan i vänster framdörr....
Det är där problemen brukar ligga när det gäller sådana här fel....
Några tips på vad man kan göra åt det och hur ?
.
Jag har också tänkt i dessa banor, således kollade jag batteriets kondition och det var OK ! :Odd:
Några tips på vad man kan göra åt det och hur ?
.
Byta låskistan i vänster framdörr ;)
Har liknande problem nu när de vart kallt ute...
Man låser upp på förardörren.. men de andra låser inte upp... förrens ajg öppnar förardörren och slår igen den... Nå verkar gå tungt så den ej kommer i rätt läge... För när de blir varmare funkar de perfekt =)
par.ahlund
2008-11-24, 05:23
Upplever ett liknande problem men kan tillfoga. Eftersom vi är två chaufförer på bilen använder vi två olika nyckelsett. Jag har det "dumma" nyckelsettet utan fjärmanövrering. För mig kan det beroende på hur kallt det är ute ta mellan ett par sekunder och rekordet i helgen inemot 10 minuter innan de övriga dörrarna låses upp. Men de låses ALLTID upp, det har aldrig hänt att de förblivit låsta, inte en endaste liten gång, förutom denna fördröjning.
Det roliga är att med det andra nyckelsettet låses samtliga dörrar upp omedelbart. Oavsett om öppning sker med radio eller nyckel.
Jag rev isär min förardörr i lördags o plockade ur hela låsmekanismen med handtag o allt... (rekomenderar det inte)...
Kikade om jag skulle kunna få isär låskistan, men gav upp efter ett tag då jag insåg att den var rejält ihopnitad :p
Men iallafall så drog jag i en hel del 5-56 i kistan och i kontakten...
Monterade tillbaka h*lvetet igen.. haha..
o vad jag märkt så funkar det nu =) de var 6 grader kallt igår och den öppnade alla dörrar direkt. =)
Är ju ingen garanti att de ska fortsätta fungera dock haha...
Ska se senare idag...
Jag rev isär min förardörr i lördags o plockade ur hela låsmekanismen med handtag o allt... (rekomenderar det inte)...
Kikade om jag skulle kunna få isär låskistan, men gav upp efter ett tag då jag insåg att den var rejält ihopnitad :p
Men iallafall så drog jag i en hel del 5-56 i kistan och i kontakten...
Monterade tillbaka h*lvetet igen.. haha..
o vad jag märkt så funkar det nu =) de var 6 grader kallt igår och den öppnade alla dörrar direkt. =)
Är ju ingen garanti att de ska fortsätta fungera dock haha...
Ska se senare idag...
Låter bra det dära !!
Hoppas det funkar nu för dig.
Det som nästan oroar mig mest är varför dörrarna håller på och låser / låser upp medans man har bilen igång då och då plötsligt...
Väldigt obehagligt !
Faan man törs ju aldrig ha bilen igång och sedan gå ut ur bilen.....
tex kommer till garaget och skall gå ut och öppna garagedörren...
När man sedan kommer tillbaka till bilen så kanske den låst sig :banghead: :banghead:
Finns det någon slags central centrallås box/relä/osv osv som det kan vara fel på ???
Låter bra det dära !!
Hoppas det funkar nu för dig.
Det som nästan oroar mig mest är varför dörrarna håller på och låser / låser upp medans man har bilen igång då och då plötsligt...
Väldigt obehagligt !
Faan man törs ju aldrig ha bilen igång och sedan gå ut ur bilen.....
tex kommer till garaget och skall gå ut och öppna garagedörren...
När man sedan kommer tillbaka till bilen så kanske den låst sig :banghead: :banghead:
Finns det någon slags central centrallås box/relä/osv osv som det kan vara fel på ???
Oj... du menar att den kan låsa sej medans du åker i den?... eller låser den bara upp?
Oj...
du menar att den kan låsa sej medans du åker i den ?...
eller låser den bara upp ?
Jaaa, Man kan sitta och åka i bilen och plötsligt så låser alla 4 dörrar sig "Zapp"
Djävligt obehagligt att man alltid måste ha med sig båda bilnycklarna ifall man stänger dörren och bilen är igång.
Jaaa, Man kan sitta och åka i bilen och plötsligt så låser alla 4 dörrar sig "Zapp"
Djävligt obehagligt att man alltid måste ha med sig båda bilnycklarna ifall man stänger dörren och bilen är igång.
Usch... fy då...
De problemet har jag inte märkt...
Testade iallafall o låsa upp idag när de var kligt ute.. o de verkar fungera bra =) ingen fördröjning alls på de andra dörrarna =)
samma skit problem med mina pärons focus combi 1,6 99
samt at när inte clås inte funkar så fungerar inte elman till bakluckan
Hade också detta problem nu förra sommaren.
Fast nu funkar det inte alls!?
Det där känner jag igen. Jag hade exakt samma fel på min Mondeo. Ibland, främst vid kallare än +5 grader och fuktig väderlek låste bilen sig själv. Dessutom fungerade inte låset till bakluckan inifrån bilen samtidigt. Vid torrt väder och några plusgrader så fungerade centrallåset som det skulle.
Kommer ihåg en parkeringsplats där jag gick ur bilen med motorn igång för att hämta parkeringsbiljetten och zapp.... så var bilen låst :banghead: Först fick jag panik, men kom på att vänster bakdörr bara låser sig själv när man trycker 2 ggr på fjärrlåset, i annat fall förblir den öppen. Tack vare felet på vänster dörr bak så kunde jag ta mig in där.
Efter det insåg jag att jag var tvungen att ta itu med problemet. Först provade jag enligt rekommendation från Ford att smörja låskistan med 5-56 så jag monterade bort dörrklädseln och smörjde låskistan. Därefter fungerade det bra i någon eller några månader men sedan kom samma fel tillbaka.
Köpte en ny låskista för något år sedan och sedan dess har det fungerat.
Eftersom smörjning uppenbart löser flera personer problem, men återkommer så rekommenderar jag att smörja med annat än 5-56 det är nämligen tunnare än vatten och aldeles för lättflyktigt, tag tex kullager som skall ha smörjning, 5-56 bara rinner iväg efter kort tid.
Prova kopparpasta på sprayburk, eller kanske litiumfett på sprayburkt, eller olja med pfte.
Jag personligen använder aldrig 5-56 som allroundspray kör hellre wd-40 men den är också tunnflytande.
Update....
Nu har vi haft sommarvärme här i ca 14 dagar i sträck och helt klart är att "värmen" har påverkat centrallåset Positivt ! :)
Nu fungerar centrallåset som det skall ca 1/3 del av gångerna man låser/låser upp !
Snackade igår med en kille som har en Mondeo 2002 och då jag förklarade hur mina problem med central låset ytttrar sig så sa han att det är till 90 % samma sorts problem på hans Mondeo också !!!
...Använder FORD måntro samma grejer i låskistorna på både Focus och Mondeo ?
Att C-låset fungerar i värme och torrt väder verkar helt klart tyda på att det sítter någon form av trilskande liten brytare inne i Låskistan eller liknande...
Måste nog ta och riva dörrsidan för att komma åt låskistan och ta en titt om/vad som kan göras.....
Någon som har mera info om krånglande C-lås på Focus-I ( 1999 - 2004 ) ?
.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.