handdator

Visa fullständig version : Motorfästen V6 2.8l och 2.9 24v?

Axson_21
2003-08-19, 12:09
Jag ska (antagligen) när jag får pengar köpa en sierra 2.8 4wd och då undrar jag om det är samma motorfästen på 24v motorn från scropion?
Vad är skillnad på dom två olika 24v motorerna som finns(före och efter -95)?
Vilken är bäst?
Vad håller motorn för (vevstakar mm)?
Vad behöver jag byta för att få i 24v motorn?

olabola
2003-08-19, 12:26
Det är samma motorfästen så 24v passar rakt i sierran. Det du "måste" byat eller få med motorn är kabelhärvan till den. Sen om du ska behålla 4wd så måste du bygga om oljetrågat lite grann, vet dock ej hur mycket.

Vad jag vet skiljer på motorerna före och efter 95 så är det effekten, innan så hade den 192hk och efter så var det 210 hk, skiljer säkert nån mer små saker.

therealpinto
2003-08-19, 13:15
Hej

Kamdrivningen skiljer också mellan de olika 24v. Sedan har väl de nyare modellerna ett mer avancerat stöldskydd (PATS), som i princip kräver att man får med hela kabelhärvan, tändningslås, ev. larmmodul samt nyckel från Scorpion - om man inte byter till annat sprut.

/Gustaf

RST S1
2003-08-19, 15:22
det är en engelsman som har ritning till hur man lurar stöldskyddet till databoxen.

för jag funderade också ta den nyare motorn till mitt nya bygge

men den äldre finns till billigare peng och med lite högre lyft på kammen (som 95-98 motor har)
så är det inte stor skillnad på effekten

det som är den stora fördelen med 207hk motorn är den förstärkta ramen i blocket (högre hållbarhet för trimmning)

själv köpte jag en 24v 194hk och skall bli skoj och se vad man kan göra med den