Visa fullständig version : Granada 2,8i låda/Insug?
TwoNiner
2004-02-03, 08:49
Passar Scorpio drivlina och Mt75 låda på 2,8:an rakt av och är det bättrew flöde i Sierrans 2,8i EFI insug än K-Jet insuget?, K-jet insuget är ju strypt på cirka 15hk.....Tack På Förhand //Robban
therealpinto
2004-02-03, 08:57
Hej
Lådan passar, man kan få anpassa/byta svänghjul/koppling.
EFI-insuget är ljusår bättre än K-jetinsuget till 2.8...
/Gustaf
TwoNiner
2004-02-03, 09:03
Tack för svaren! DU kan fan din sak Pinto :)
Hur mycket krävs för att få ett EFI-imsprut igång på en 2.8i med K-jet?
Passar insuget diretkt och klarar EFI att hantera en 2.8 korrekt eller vad behöver ändras?
Jag antar att bränsleekonomin skulle bli ljusår bättre men stämmer det?
TwoNiner
2004-02-03, 09:32
det är klart det går att få dit,men man kan ju räkna med en del jobb....insuget bör passa rakt av..
Japp, det är en hel del pill. Man måste fixa distanser för att K-jet-spridarna skall hamna rätt i insuget, en T-koppling till de dubbla spjällen, något sätt att koppla på alla vacuumgrejor, inklusive AAD (tilluftsmojängen) och WUR (bränsletryckstregulatorn, warmup regulator på eng). Sedan finns ju även EGR och startspridare. Frågan är hur mycket av nämnda grejor som är 100% nödvändigt?
Det finns ett par, tre stycket sådana byggen i Storbritannien och något i Sverige. Jag har samlat på mig ett lass delar, men inte orkat göra något ännu! :D
Lycka till!
/ Magnus
therealpinto
2004-02-03, 10:51
Hej
Startspridaren är inte så viktig, men de övriga sakerna bör man ha. Det är dock inte några större problem att fixa, tillsatsluftsliden kan man koppla med adapter till tomgångsmotorns anslutningar till exempel.
Jag gillar EFI mycket bättre än K-jetronic, och bränsleekonomin blir säkert bättre. Att koppla in EFI är inte så svårt och tar man det från en 2.8 är det ju hyfsat rätt anpassat direkt.
/Gustaf
Mikael S
2004-02-03, 11:35
Skaffa insug och sprut från en 2.8 efi. Det handlar om en 4st kablar som ska kopplas in. Plättlätt :)
Har satt i 2.8 efi i min Ford
http://skogenracing.myftp.org/capri/capri6.jpg
Maverick
2004-02-04, 01:46
Jag har ett nästan komplett sprut till 2.8 Efi över. Det som saknas är i princip bara kabelstammen och bränsletrycksregulatorn..
Så om nån är intresserad, PM...
/Tomas
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.