handdator

Visa fullständig version : cossiefyra i scorpio

Dr Hane
2004-02-04, 17:18
Hej.
Har någon er veterligt, satt en cossiefyra i en scorpio?
Frågade på ett annat forum och där fick jag svaret att någon i norrland gjort detta. Vet någon om mer om det?
Mvh Magnus

Mr Insane
2004-02-04, 18:17
hade planer på det...
men jag tänkte försöka regga å få den laglig..
jag hade en -92:a så det var omöjligt att utföra..
så planerna lades ner...

men om det är så att du tänkt hänga i en cossiesnurra i scorpan så går det regga -88 eller äldre, så länge du har avgasreningen sitter kvar på motorn.. (måste va -89 el nyare)

monteringen är minsta problemet... är i stort sett bara att hänga i och se glad ut.. =)

//Mange

therealpinto
2004-02-05, 06:34
Hej

I Scorpio vet jag inte, men det rullar ju en Granada i Lövånger/Skellefteå med Cossiefyra.

Tekniskt sett är det som sagt inga problem att genomföra.

/Gustaf

Dr Hane
2004-02-05, 14:10
Nja, inga dirkta planer, mest nyfiken men vem vet.
Hmm, 88 och bakåt pågrund av det "nya" reglerna 88-89?
Har själv en 90a, så :(
Intressant att det går att besikta faktiskt, beror det på att pinton har suttit i scorpio och pinton är bas för cossien?

/Magnus

therealpinto
2004-02-05, 14:51
Hej

Nja, anledningen till att det går att regga i 1988 eller äldre Scorpio är mest att om man stoppar i en katalysatormotor i en bil av årsmodell 1976-88 så krävs inget avgasintyg på motorn - ett intyg som numera är nästan hopplöst att fixa.

För att bygget ska kunna reggas krävs också att man reggar det som ombyggt fordon, vilket då kräver att man förutom motorn byter hela drivlinan (låda, bakaxel) och hela bromssystemet. Sök på "ombyggt fordon" för mer info om det. Detta för att man ska kunna få igenom den effektökning det handlar om.

/Gustaf

Razor-XR4i
2004-02-10, 07:42
Men om jag har en xr4i -84 ford sierra v6.. och kopplar på turbo.. skulle den kunna bli laglig som ni säger?

/mvh ALex

Maverick
2004-02-10, 08:00
Originally posted by Razor-XR4i
Men om jag har en xr4i -84 ford sierra v6.. och kopplar på turbo.. skulle den kunna bli laglig som ni säger?

/mvh ALex

Nej, det går ej besikta den med turbo...

Du hade väl köpt ett turbokit eller har jag inbillat mig det?

Vad ingick i kittet? Har du några bilder?

Enbart för min egen nyfikenhets skull..

/Tomas