handdator

Visa fullständig version : Finns det några extra hk att hämta i 2,8 topparna?

_Glenne_
2009-01-12, 12:19
Hejsan.

Jag har en Granada 2,8i -81 som jag hade tänkt att vässa lite..

Meningen är väll att stoppa i en vassare kam, extraktor och även bearbeta topparna till att börja med..

Så min fråga är om det finns några hk att hämta i 2,8 topparna?? eller om det är meningslöst att exempelvis porta och plana osv ?

MVH//Glenn

Baby blå
2009-01-12, 14:28
Finns massor att göra i dom!!!!

Vet inte om det finns litteratur om just dom men designen är inte direkt "optimal"
Sunt förnuft och lite kunskap om hur det funkar så kan man göra underverk. Vet du inte kan du göra stor skada.
Håll det enkelt. Ta bort skägg, skarvar o vassa kanter men ändra INTE formen på kanalen något. Om du nu inte vet vad du gör vill säga :-)

Matchporta ger ju lite osso.

//

SK Racing
2009-01-12, 14:36
Håller med, en väl utförd matchportning är aldrig fel, jag har tittat på 2.8 toppar o dom ser lika jäv**a ut som en Pintotopp så där finns en hel del att ta.

Jag har för mig att kompisarna som har hållt på med dessa toppar sa att dom nyare har mindre matrial i sig, detta märkte en av dom när han skulle porta efter en gammal så kallad steg tre topp o kom ut i vattenkanalen på sin nyare topp...

Kör även till en motorfirma och montera i ventilsäten i topparna så förlänger du livet på dom markant, misstänker även att ventilerna behöver lite bättre vinklar.

Lycka till.

_Glenne_
2009-01-12, 15:02
Okej, där ser man.. Har aldrig själv portat och hållt på med nån topp själv då jag inte har ansett att bilarna jag har haft har varit värd att sugtrimma, men en Granada är för mig en klassiker som planeras att vara i min ägo ett bra tag, därav känns det som man kan lägga ner några kronor :)

Men med lite hjälp från farsan som har kört dragrace och har byggt, trimmat och portat många motorer så ska det inte vara nån fara, visseligen V8or då men själva portningen är väll den samma kan jag tänka mig, samma princip dvs, sen så kan man ju rådfråga på becks motorslip här i sundsvall också, är även där jag kommer lämna in topparna på planing om det blir nånting av med detta hade jag tänkt :)

Men planar man topparna på dessa motorer så måste man väll även "plana" insuget för att det ska passa då det blir fel vinklar dvs, eller är jag helt ute och cyklar?

SK Racing
2009-01-12, 16:40
Jepp, planar du topparna så blir det knas med insuget, finns säkert någon fin matteformel som går att använda för att hitta rätt, på v-motorer så har jag fått för mig att man hellre byter kolvar, i stället för att behöva pilla med just insug.

Kolvar o stakar på 2.8án är ju ingen höjdare, typ samma kvalli som Pinton och ska man blåsa liv i 2.8án med mycket kam o varv så är det nog bäst att byta kolv o stake.

Kompisarna planade sina 2 mm om jag minns rätt o lite kam på det, typ 280 grader någonting med en 38/38 DGAS? (Heter dom så?) o det knuffade på rätt bra faktiskt, dom slipade/planade sina insug om jag minns rätt men det är ju några årsedan nu så jag är inte helt hundra på detta.

Dom bytte inte kolv o stake för det var ju snäll kam i dom motorena, så något sådant kanske vore nått för dig?

loop
2009-01-12, 16:41
Det är ju i princip förlängda V4 toppar så man kan nog få lite tips via SAABåkare i rallysvängen. Har sett portningsbeskrivningar till dem någonstan, men komme rinte på vart nu.

Har för mig att de amerikansla topparna ska vara bättre och de borde gå att hitta då många Mustanger med v6 fått motorn utbytt.

_Glenne_
2009-01-12, 16:54
Okej, men känns knappast som att man kommer över 200hk med kam och bearbetade toppar så då bör ju kolvar och stakar orka med tycker man (?) :)

Nån som vet nån sida med kammar osv till 2,8an ?.. har själv bara hittat en sida från england tror jag det var, men tänkte ifall nån av er vet av nån fler sida? :)

SK Racing
2009-01-12, 17:01
http://www.burtonpower.com/Default.aspx

Burton i England har det mesta, är seriösa att handla av o det tar ca 6 dagar om allt finns på hyllan.

I Sverige vet jag ingen firma som uttalat håller på med 2.8án men det finns säkert då dom använts i rally o banåka, ne alltså ska du ha lagom med kam så fungerar std prylarna, bara du inte varvar så mycket.

Jag ska använda mig av Pintons sura kolvar o stakar men jag ska ju inte varva mer än max 6500 o då håller det och det gör det säkert till dig med, fast över 6000 tror jag inte du ska gå men jag är inte säker alls då jag inte läst nått om V-6án och saknar egna erfarenheter om dom.

_Glenne_
2009-01-12, 17:11
Okej, tack för länken :)

Jag har hört av en kompis som ifjol höll på med en xr4i (samma motor) och han hade frågat på några företag som påstod att det ej finns trimdelar till 2,8an att uppringa i sverige utan man fick vända sig till england helt enkelt.

Men över 6-6500RPM hade jag väll inte tänkt att varva heller, får man bra vrid så behöver man ju inte varva ;)

_Glenne_
2009-01-12, 17:17
Även hittat denna sida
http://www.larkspeed.com/

Nån som handlat därifrån och är det vettiga kammar dom har?

mr Costin
2009-01-12, 18:15
Billig sniklösning är att skruva på 2,6 toppar på 2,8an då blir det mer komp. Annars så är det bästa att byta till en 2,9 motor. En topplocksportare påstod en gång att en fullrace preppad 2,8 topp är sämre än vad en 2,9 är från farbik...

_Glenne_
2009-01-12, 18:50
Well, nu är det ju så att jag har en reservdelsmotor som jag tänkte ta topparna ifrån och göra iordning, och sen har jag även 1st nyare 2,8 motor samt 2st 2,9or liggandes, men jag vill köra med orginal motorn för att slippa skit med SBP bland annat :)

En tanke var ju att turbokonvertera en 2,9a men dom planerna har nedlagt då jag vill kunna besikta också.

Btw, nu vet jag inte när jag hade tänkt att genomföra detta, kanske till våren, eller sommaren eller kanske nästa vinter, den som lever får se, men jag vill ta reda på fakta och sånt först, därav mina frågor :)

SK Racing
2009-01-12, 19:14
Mmm, jo besiktningen är ju nått man faktiskt vill ska gå smidigt. Vill du så ska det ju gå o byta motor till en 24 ventilad cossirova (ca 200 std pållar), behåller du då orginal avgasrening så ska det gå och besiktiga, tror jag...

Troligen får du uppdatera bromsarna med och det är det kanske inte värt på din finbil :)

En lagom kam och lite hyvlade/tillsnyggade toppar blir nog det smidigaste du kan göra om du inte vill göra några större ingrepp.

_Glenne_
2009-01-12, 19:46
Sant så sant :)

Vad tror ni man kan få ut i effekt med en kam och bearbetade toppar bara ? (nå värre avgas och sånt självklart också)

Nu är ju inte jag en "jag har mest effekt så jag har självklart värst bil" utan jag är bara lite nyfiken :)

loop
2009-01-12, 22:32
Visst är det K-jetronic på den där? Då tror jag du kanske kan få ut 180hk. Se tror jag att insprutet säger stopp.

Jag skulle satsa på en trimmad 2.9 och ha 2.8 som besiktningsmotor.

therealpinto
2009-01-12, 22:46
US-topparna med tre utblås är inte så bra som alla tror - och dessutom måste man då också ha US 2.8 insug så man kan inte köra K-jetronic.

Det finns som sagt massor att göra på 2.8, men Ford själva fick "bara" ut 250-270 hk i Grupp A-trim så att ta effekt utan stora åtgärder är svårt.

Jag tror knappast någon skulle bry sig om en 2.9 i Granada idag - och det är ju inte heller några problem att regga med den utan andra ändringar så länge man har kat etc. intakt. Det är ju mindre effekt på papperet och ungefär samma vrid...

/Gustaf

_Glenne_
2009-01-12, 23:25
Ja men 180hk räcker säkert för att åka ifrån en och annan volvo GL iaf :)

Men jag tänker köra med orginal motorn för att slippa byta varje år och slippa skit med SBP :)

therealpinto
2009-01-13, 06:06
Ja, men du behöver ju inte byta varje år med 2.9, det är bara en regbesiktning som krävs och inga intyg...

Men visst, en småtrimmad 2.8 har sina poänger den också. Sven Pruett skrev en bok om hur man trimmar sexan, läsvärd. Nisse Hedlund har en go kamprofil också, kolla med Elwa Motors om gubben är sugen på att slipa fram en kam.

/Gustaf

Geten
2009-01-13, 20:08
hej! http://www.enem.se/ har ngn kamslipning , o spm http://www.stenparnermotor.se/Default.aspx har vevstakar. mvh geten

Geten
2009-01-14, 15:12
tja ev. har http://www.khmotorsport.se/shop/page605.htm kamaxel mm, kvar!

_Glenne_
2009-01-14, 18:57
Okej, tackar för länkarna :)

Släggmek
2009-01-26, 01:06
Påminner om att Cologne 4.0 OHV V6 som satt i Explorer (och Mustang) mfl är en nära släkting till tyska 2.9:an, om det kan vara nåt. Men iaf, de har runt 180-200 hk original och nån Granada mk I (3000) har godkänts med en tidig version - sen verkar det ju vara si och så med kvaliteten om man ska tro vad jänkarna tycker på webben, och det finns väl fyra sinsemellan olika utföranden innan de ändrades till SOHC. Tidiga fås billigt på skroten.

_Glenne_
2009-03-09, 01:17
Ingen som har några fler tips på sidor/företag som har kammar till dessa motorer???

Tror jag ska ta och riva bort topparna på reservdelsmotorn imorgon iaf, ska bli spännande och se hur det ser ut :)

Släggmek
2009-04-12, 22:27
Ett sent apropå bara :) - jag läste nånstans på webben ett utlåtande av en engelsk trimmare som ansåg att 2.8 svarar bättre på trim än standard 2.9, som han menade mest kom till för att möta höjda krav på avgasvärden och moderna förväntningar på lågt buller och vibrationer (bland de största förbättringarna räknade han att Ford eliminerat en del "hot spots" när de konstruerade de nya topparna). Så gamlingen kan nog motivera sig än att trimma, om det går att hitta bra prylar.