handdator

Visa fullständig version : byte av koppling till ford fiesta

wendox
2009-01-15, 18:07
hej min koppling är påväg att fara så nu är det väl dags att byta då har jag insett. Bilen detta handlar om är en ford fiesta 1.3 ifrån 93

jag har kollat runt lite och så men vet faktiskt inte hur man går till väga eller vad man ska köpa riktigt. en vän som provkörde bilen sa att det inte alls var nå spel på den och att dragläget var väldigt klent.

så är det då en kopplingssats man ska satsa på ? och vad består den då utav. bilen är gammal så går det bra att köpa en begangnad sådan på skroten ?

är det någon som vet hur man går till väga. kommer man åt den lätt utan att behöva rubba på motor och växellåda?

för övrig är det någon som vet vilken bilmodell utav ford fiesta som mekboken här på forumet är till för ?

jag har säkerligen varit ganska otydlig, men kom gärna med frågor och svar. tack på för hand!

micke st220
2009-01-15, 20:56
För att byta koppling så måste du ta ner växellådan. Det är ett ganska stort jobb och man bör ha "meckvana" för att göra ett sånt jobb. Jag rekommenderar dig att lämna in bilen till en verkstad.

Skinkis
2009-01-16, 00:12
En komplett kopplingssats består oftast av lamell, tryckplatta samt urtrampningslager.
Dessa delarna bör ej bytas mot beg då du riskerar att stå där igen med samma skit om ett år eller två....
Ett nytt sådant kit ligger runt 2000:- om jag inte minns helt fel så det är väl värt pengarna.

Sen är det, precis som Micke ST220 skriver, ett ganska stort jobb då växellådan skall plockas ner, även om just fiestan är mycket lättskruvad så bör du nog överväga att lämna in den till en verkstad, det behöver ju inte vara den lokala Ford ÅF, men det kan ju vara värt att ringa dom och få en offert då deras mekar bör göra ett sådant byte på en förmiddag ;)

nextuz
2009-01-16, 00:17
Lite mera kött på benen =)
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=43&ModelID=236&CarReference_ID=588&CategoryID=14&CategoryType_ID=1

Bytte koppling på min cab i somras.. då den blivit lite trött efter jag bytte cammarna i motorn :p
Iallafall så köpte jag koppling hos meca... Och jag fick en Exakt likadan som satt på orginal.
De enda som skilde var att fords egna reservdelsnummer ej stog tryckt med vitt bläck på den ny :p

wendox
2009-01-16, 16:07
kan det vara liknande som dem gjort på saaben här.
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=3255

wendox
2009-01-19, 09:42
haynes bok lär ju inhandlas fastän att den är på engelska. har inte hittat någon på svenska.

finns det någon fyndig därute som i olika steg kan beskriva hur detta går till. och extra saker man ska tänka på för att det ska gå så smidigt som möjligt. mkt tacksam för svar!