Visa fullständig version : Hur länge håller kamkedjan
ScorpioHenke
2003-08-19, 20:25
Undra om det är nån som vet om det finns någon rekomenderad bytesintervall på kamkedjan på en 2,9 l motor? Den sitter i en scorpio -88 som har gått ca 18000 mil
Blir så besvärligt om det pajar
min har rulat 21000mil utan ett rassel
undrar också över det när den skall bytas
den är ju inte lång
Hej
På dohcmotorn ska den hålla tretiotusen mil, enligt ford. Det kan ju inte skilja så mycket på din motor.
Hmm, 30 000 mil?
Jag har två Sierror på gården där kamkjedjan rasat runt 20 000 mil. Vet om ytterligare minst 3 st där samma sak hänt. Gäller då DOHC motorn. Den kedjan är ju ganska lång så om det går att översätta det till V6-ans är tveksamt. Mycket beror på hur sträckningen av kedjan fungerar. Kort kedja borde klara sig bättre med tanke på att färre länkar bör ge mindre förlängning.
Hmm, 30 000 mil?
Jag har två Sierror på gården där kamkjedjan rasat runt 20 000 mil. Vet om ytterligare minst 3 st där samma sak hänt. Gäller då DOHC motorn. Den kedjan är ju ganska lång så om det går att översätta det till V6-ans är tveksamt. Mycket beror på hur sträckningen av kedjan fungerar. Kort kedja borde klara sig bättre med tanke på att färre länkar bör ge mindre förlängning.
motorcraft
2003-08-19, 21:40
vet ett antal dohc som kedjan gått av vi 20,000mil
men har aldrig hörtalas om nån som har kört av
kedjan på en 2,9
Borde kanske börja byta då, min har gått 300 000 km snart och vad jag vet har det aldrig bytts nån kamkedja på den...
Gah, dyrt. orka
bmwpower
2003-08-20, 11:27
Man bruka säga att kamkjedjan rulla bilen liv ut
Men man kan ibland få byta sträckarna
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.