handdator

Visa fullständig version : ABS-problem scorpio hgv 2.3 -97

smurfarfrasse
2009-02-09, 13:29
ABS-lampan slocknar inte 9 av 10 ggr när jag slår på tändningen. Övriga gånger slocknar den men tänds när jag kommer upp i lite hastighet (ca 20 km/h) Jag har kollat resistansen till givarna i pluggen till ABS-donet och de verkar OK (ca 1010 ohm.)

På www.fordscorpio.co.uk har de lite trådar om olika problem, men där lyckas de läsa ut felkoder ifrån styrdonet. Hur kommer det sig att mitt OBD2-verktyg (en ELM327) inte kan läsa ut något? Styrdonet ska ju tydligen prata ISO 9141-2, men om jag tvingar mitt verktyg till detta protokoll får jag bara resultatet "BUS INIT... ERROR"

Vad ska jag göra för att få reda på vad det är för fel på min ABS-styrdon?

Paroxyst
2009-02-09, 14:01
Det kan vara så att det någon gång givit felmeddelande men inget som det blev något av. Servicelampan måste "0 as" även om det skulle vara fixat. Om ditt OBD verktyg inte får kontakt eller säger Bus Init... error så gissar jag det beror på fel installation att det inte initieras. Kopplar du upp den med usb till laptop?

smurfarfrasse
2009-02-09, 14:20
Men det verkar som om den kan släcka sig själv under vissa omständigheter? I alla fall har det hänt flera gånger att lampan slocknat efter att jag slagit på tändningen, bara för att tändas igen när jag rullat iväg.

Mitt OBD2-verktyg kopplar jag till serieporten i datorn. Med en terminalemulator kan jag prata direkt med verkyget, med något som ser ut som gamla AT-kommandon till modem. ATI tex skriver ut versions-id av ELM327-chipet. med ATSP kan jag tvinga verkyget att prata ISO 9141-2. Om verktyget får välja protokoll automatiskt väljer den FORD-PWM, och det verkar funka. Med scantool.net-mjukvaran tex kan jag läsa ut felkoder ifrån motorn. ScanXL verkar också funka, men den tvingar automatiskt tillbaka ELM-chipet från ISO till AUTO, och läser bara motor-felkoder.

Paroxyst
2009-02-09, 14:27
Men det verkar som om den kan släcka sig själv under vissa omständigheter? I alla fall har det hänt flera gånger att lampan slocknat efter att jag slagit på tändningen, bara för att tändas igen när jag rullat iväg.
.

Mjo så ska det vara. Den slocknar nån sekund sen lyser den igen. Det kan vara fel på någon givare vid hjulen som behöver masseras oxå med tanke på allt slask på vägarna. Tror det var någon som skrivit om det.
Vad gäller OBD läsningen så är det svårt att få 3 parts program att fungera bra med mjukvaran i bilen. Funkar inte alla gånger och oftast kan dom inget annat än att läsa av. Kolla annars på ebay om det finns för just din Ford med medföljande program som klarar att 0:a abs/service lampor. Annars för du den till Ford så dom får koppla upp den. Då ser dom vad felet är/har varit och så väljer du själv om du vill att de ska laga den eller om du gör det själv. Dock måste du betala för felsökningen men det kan vara kaffebrödbetalning om du har en liten firma.

granadadr
2009-02-09, 14:47
kolla kablarna,, jag hadde en skadad kabel på en av mina,, då slocknade den,, sen tändes,, slog man av tändningen under gång så slocknade den igen,, tror på givarfel,, kontaktstycken,, ;)
har du tillgång till obd test?? kolla nån gång då ABS inte vill vara med,

d.fagersten
2009-02-09, 23:28
Läs av felkoder på ford så får du enkelt fram var felet sitter. *r jättevanligt fel på ford oftast en givare som är kass. Billigare i längden att låta ford göra jobbet än att själt slita dra testa mäta osv blir oftast ändå inte något bra resultat :(

Sotvispen
2009-02-10, 10:55
Du kan lossa givarna och ta och resistansmäta dem till en början så kan du se om givarna är hela i alla fall. Det är en ganska enkel procedur att ta bort dem.

need 4 speed
2009-02-10, 11:51
För att mäta funktionen på givaren så ska du mäta med växelström och rotera navet.
Då får du ut vilken givare det är som inte presterar tillräckligt bra.