Visa fullständig version : Varför kränger min Sierra så mycket?
Tja, har ett problem som Ni kanske vet hur jag kan lösa...
Min Sierra cc -92 kränger o drar ganska ofta. Det är inte lätt att åka spikrakt någon längre sträcka. Jag oroar mig lite inför kommande hala isgator... Har hört att et kan vara ett vanligt problem på Sierrorna, stämmer det och finns det något att göra åt det?
Tacksam för svar...
Magnus
R.Eklund
2003-08-20, 11:14
Framvagnsinställning kanske?
Bilen brukar få en tendens till att typ "hoppa" från ena sidan av vägen till andra känns det som vid små små rattrörelser om den e felinställd.
kolla upp så att stötdämpare och bussningar är i bra skick!
mvh
chrille :rolleyes:
du skrev i fel forum! jag flyttade åt dig!
mvh C
Ok, men så det är inte så att Sierrorna har dålig väghållning då? Tycker mig höra det lite härovar. Jag skulle helst inte byta denna bil, för i övrigt är den helt otroligt skön att köra. Det kan inte vara något "glapp" i styrservon tror Ni? Har inte någon annan här upplevt något liknande?
Mvh Magnus
weirdigge
2003-08-20, 19:07
Det an vara glapp i hjullagret, det hade jag och då var "vandrandet" riktigt illa.
röddeltaigbg
2003-08-21, 00:15
Prova en schysst fram vagns inställning kostade 300:-
MVH Anders
Originalet
2003-08-21, 00:22
Att Sierra kränger och är gungiga stämmer nog rätt bra på många billigare. Men de brukar alltid gå rakt och stadigt såvida det inte är något fel.
Tyckte min Sierra var gungig som sjutton. Men det avhjälptes med nya förstärkta bussningar i framvagnen samt styvare och kortare fjädrar.
Fiesta Turbo
2003-08-21, 14:06
Originally posted by magnbol
Det är inte lätt att åka spikrakt någon längre sträcka. Jag oroar mig lite inför kommande hala isgator... Har hört att et kan vara ett vanligt problem på Sierrorna, stämmer det och finns det något att göra åt det?
Tacksam för svar...
Magnus
Det stämmer, därför har biltema tagit fram förstärkt bussninssats
:D
Bussningssats (FÖRSTÄRKT) till Ford Sierra 82-93
artikelnr. 72-178
pris. 119:-
:D :cool: :D :cool: :D
:D Tackar allra mjukast för Era mkt bra svar! Helt klart ska jag köpa förstärktk bussningssats och be dem som gör framvagnsintällningen att sätta dit dem. Några tips vem som gör detta för bra pris i Uppsala/sthlm´s området?
Mvh Magnus
Tror nog det blir svårt att hitta en verkstad som sätter dit biltema-delar... jag skulle nog ändå låta verkstan ta hem en bussnings-sats åt mig hellre än att framstå som en snåljåp och komma med biltema-grejer :)
Ge i helvete i att köpa biltemas jävla förstärkta bajs helvetes busning. jag köpte den o bytte broms skivor eftersom busningen gjorde så de blev snea. Men busningarna höl fan i mindre än ett år!!! så blev skivorna snea igen.
Originally posted by PiT
Ge i helvete i att köpa biltemas jävla förstärkta bajs helvetes busning. jag köpte den o bytte broms skivor eftersom busningen gjorde så de blev snea. Men busningarna höl fan i mindre än ett år!!! så blev skivorna snea igen.
:eek: OJ!!!
köpte nya busningar från ford till min sierra efter en månad så tyckte jag att dom glappa lika mycket
köpte nya på autotjänst dom var kassa med en gång efter lite hård körning
sen fick jag se bussningssatsen från biltema tänkte testa dom
dom fungerar än (3år nu hos den nya ägaren på bilen)
så fattar inte vad du menar med att dom är kassa:confused: :confused:
nu har jag en sierra v6 90
där ena länkarmen (spindelled) var kass vid SBP
så jag hämtade enny länkarm på ford och då får man en ny bussning på köpet
efter en vecka börjar bilen att dra vänster vid hård bromsning
och då visade det sig att det satt en biltema bussning på höger sida som var stabil som fan medans ford orginal redan mjuknat
så den bussningssatsen är det inget fel på
PS ford richter i tyskland (känd trimmfirma) säljer samma sats för 5-600kr
Magnus2000
2003-09-01, 09:19
Jag har köpt Superflex bustningar till min 1000:- för en komplett sats till framvagn.
Originally posted by Magnus2000
Jag har köpt Superflex bustningar till min 1000:- för en komplett sats till framvagn.
Vart då nångonstans?
Originally posted by RST S1
köpte nya busningar från ford till min sierra efter en månad så tyckte jag att dom glappa lika mycket
köpte nya på autotjänst dom var kassa med en gång efter lite hård körning
sen fick jag se bussningssatsen från biltema tänkte testa dom
dom fungerar än (3år nu hos den nya ägaren på bilen)
så fattar inte vad du menar med att dom är kassa:confused: :confused:
nu har jag en sierra v6 90
där ena länkarmen (spindelled) var kass vid SBP
så jag hämtade enny länkarm på ford och då får man en ny bussning på köpet
efter en vecka börjar bilen att dra vänster vid hård bromsning
och då visade det sig att det satt en biltema bussning på höger sida som var stabil som fan medans ford orginal redan mjuknat
så den bussningssatsen är det inget fel på
PS ford richter i tyskland (känd trimmfirma) säljer samma sats för 5-600kr
Sorry alltså. Jag fick inte mina att hålla tyvärr. Jag bytte till dem förra hösten. sen på våren när jag var och ballanserade 2 st framdäck så sa han som ballanserade att det kanske inte vibrerade pga däcken utan att mina busningar såg ut att vara lite slitna. men så balanserade han däcken ändå och det funkade skit bra. men sen tidigt i våras så var busningarna helt slut.
Det är min erfarenhet. Biltemas busningssats är inte så dyr häller så det va inte så farligt det ända som störde mig var att mina skivor blev skeva.
Magnus2000
2003-09-01, 17:03
Originally posted by PiT
Vart då nångonstans?
Kg trimmning i Dalby
http://www.kgtrimning.com/
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.